אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תנועת החרם: כך ייעשה למי שפוגע באינטרסים של סין צילום: China Daily

תנועת החרם: כך ייעשה למי שפוגע באינטרסים של סין

יפן, ארה"ב, נורבגיה, הפיליפינים וכעת דרום קוריאה - על כל המדינות האלה הכריזו הצרכנים הסינים חרם בשנים האחרונות. אך גם בסין יש מי שתוהים האם זה אפקטיבי

18.03.2017, 14:12 | אופיר דור, בייג'ינג
ביום שני האחרון בשעה 19:00 עמד הסופרמרקט של רשת לוטה (Lotte) הקוריאנית בצפון בייג'ינג ריק כמעט לגמרי. בחוץ שררה ההמולה הרגילה כשאלפי אנשים החוזרים מהעבודה נפלטו מתחנת הרכבת התחתית, אך בסופר השכונתי של לוטה היו שמונה קונים בלבד, כולל אותי, לצד מספר כפול של עובדים. מאבטח חמוש באלה הסתובב בין המדפים, מפגין אקטיביות גבוהה מהרגיל לנושאי משרה זאת.

קראו עוד בכלכליסט

קבוצת לוטה עומדת במרכז הסכסוך בין סין ודרום קוריאה סביב פריסת מערכת ה-THAAD האמריקאית להגנה מטילים בדרום קוריאה. האמריקאים והדרום קוריאנים סיכמו על הצבת המערכת כדי להתמודד עם איום הטילים מצפון קוריאה, אך צעד זה מעורר התנגדות חריפה מצד השכנה סין. הממשלה בבייג'ינג חוששת שהמערכת המצוידת במכ"ם חדיש תוכל לנטר פעילות צבאית בשטחה. הסינים מודאגים גם מהאפשרות שמדובר בתחילתה של פריסת רשת מערכות אמריקאיות נגד טילים באזור, שתשנה את המאזן האסטרטגי בחצר האחורית שלהם.

כבר לפני יותר מחצי שנה, כשפורסמה לראשונה ההחלטה להציב את מערכת ההגנה החלו להישמע קולות הקוראים לחרם על מוצרים מדרום קוריאה. אך קריאות אלו הפכו למוצקות יותר בשבועות האחרונים עם הגעת החלקים הראשונים. רשת לוטה זוכה ליחס רע במיוחד כיוון שהחברה נענתה לבקשת הצבא הקוריאני וסיפקה שטח לפריסת המערכת.

השבוע: שוטרים שומרים על סופרמרקט לוטה בבייג השבוע: שוטרים שומרים על סופרמרקט לוטה בבייג'ינג מפני פגיעת מפגינים | צילום: איי אף פי השבוע: שוטרים שומרים על סופרמרקט לוטה בבייג

הממשלות האזוריות בסין כבר סגרו מחצית מ-112 הסניפים של הרשת במדינה לאחר שבביקורות פתע שנערכו בהם נמצאו "סיכונים בטיחותיים" כאלה ואחרים. מול הסניפים שנותרו פתוחים התייצבו מאות סינים זועמים שקראו לרשת לצאת לאלתר מהמדינה. סינית אחת עם יוזמה מיוחדת צילמה סרטון שהופץ ברשת ובו היא משחיתה מוצרים בסניף הרשת.

בזמנים רגילים הסינים די משוגעים על מוצרים דרום קוריאנים - החל מקוסמטיקה ומזון ועד למוזיקת פופ ואופרות סבון. אולם בשבועות האחרונים נעלמו רבות מאופרות הסבון הקוריאניות מהאתרים הסיניים, הופעות של להקות קוריאניות בוטלו והיו מי שקראו אפילו להפסיק לאכול במסעדות ברביקיו קוריאניות.

בשבת שעברה סירבו 3,000 תיירים סינים לרדת מספינת תענוגות לביקור באי ג'גו בקוריאה והעדיפו במקום זאת לחזור מוקדם הביתה. "בואו נראה לקוריאנים את הכוח שבאחדותנו, הם יבינו שהכלכלה שלהם תלויה בנו", כתב גולש ברשת החברתית. מבחינת סינים רבים הצבת המערכת נתפסת חד וחלק כניסיון להצר את כוחה המתחזק של מדינתם.

סניף של KFC בבייג סניף של KFC בבייג'ינג | צילום: labbrand סניף של KFC בבייג

משרד החוץ הסיני הצהיר אמנם כי החרם הוא החלטה וולונטרית של הצרכנים הסינים, אך הזרועות הכפופות לממשל בהחלט מקדמות את התופעה. כך מאמרי דעה שהתפרסמו בסוכנות הידיעות הממשלתית שינחואה ובעיתון הרשמי China youth daily הפנו אצבע מאשימה כלפי לוטה וקראו לחרם על מוצרים מקוריאה. קריאות דומות נשמעו גם מצד הוועידה המרכזית של הליגה הקומוניסטית לנוער.

ריטואל סיני קבוע

חרם סיני על מוצרים ממדינות שאיתן מתעורר סכסוך אינו תופעה חדשה. למעשה כבר בתחילת המאה שעברה סירבו סוחרים סינים למכור מוצרים אמריקאיים בעקבות טענות ליחס לא הוגן בארה"ב כלפי מהגרים מסין. החרם הפך מאז לריטואל קבוע והופנה בשנים האחרונות נגד כלי רכב מיפן (לאחר שהממשלה היפנית רכשה איים הנמצאים במחלוקת טריטוריאלית), סלמון נורבגי (בעקבות הענקת פרס נובל לשלום למתנגד המשטר ליו שיואבו הכלוא בסין), מנגו מהפיליפינים (בעקבות נצחון המדינה על סין בבוררות בעניין ים סין הדרומי) וכמובן כלפי סניפי KFC ואפל האמריקאיים (מסיבות שונות ומשונות). צעדי חרם ננקטו גם נגד כוכבת יפנית שנטען כי הצטלמה עם דגל יפן מהימים האימפריאליסטים ונגד סלבריטאים מטייוואן שהביעו תמיכה בעצמאות האי.

לצד הקולות הלאומניים, אפשר לשמוע בסין גם מי שמתנגדים לחרם. חלק מהמתנגדים מצביעים על חוסר הרציונליות בניתוץ מוצרים מתוצרת LG, שכבר נקנו על ידי חנויות סיניות. "המפגינים אפילו לא מבינים את נושא ה-THAAD. הרי אם צריך להחרים מישהו, זה את ארה"ב", כתב גולש סיני.

אחרים טוענים כי החרם פוגע יותר בצרכן הסיני שמוותר על מוצרים טובים ולא באמת מכריע את הצד שכנגד. חלק מהקריאות לחרם בעבר נכשלו טוטאלית כמו במקרה של נורבגיה שהיקף המסחר של סין איתה אפילו גדל. במקרים אחרים, כמו בקמפיין נגד יפן, החרם הוביל אמנם לירידה של 0.5% בתוצר הלאומי היפני ברבעון הרביעי של 2012, אך עם הזמן האפקט שלו דעך וכיום המוצרים היפניים שוב מככבים בחנויות בסין. סוכנים המשווקים קוסמטיקה קוריאנית דיווחו כי ההזמנות מסין ממשיכות להגיע גם בימים טרופים אלו.

לאור ניסיון העבר, ימי החרם קצובים. השלטון הסיני נהנה לטפח ולהשתמש בלאומיות ובפטריוטיזם, אך הוא חושש שאלו ייצאו משליטה. המנהיגים הסינים חכמים דיים כדי לא להגיע למצב שבו הם מופעלים על ידי ההמון הזועם. בינתיים, החברות הקוריאניות יצטרכו לנשוך שפתיים ולחכות עד יעבור זעם - או עד שימצא בסין קורבן אחר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות