אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תיק הלקוחות של האחים נאוי התנפח, אך הרווח קפא צילום: עמית שעל

תיק הלקוחות של האחים נאוי התנפח, אך הרווח קפא

תיק הלקוחות של חברת האשראי החוץ־בנקאי גדל ב־60% מ־2014, אך הרווח ב־2016 עלה רק ב־2%. הסיבה: לקוחות איתנים יותר ומימון יקר יותר

19.03.2017, 21:24 | רעות שפיגלמן

שאול ודורי נאוי, בעלי השליטה (42.73%) ומייסדי חברת האשראי החוץ־בנקאי האחים נאוי, מסכמים את 2016 עם עלייה של 36% בהיקף תיק הלקוחות ביחס לשנה הקודמת, שהסתכם בכ־1.7 מיליארד שקל, ועם רווח נקי של 64.8 מיליון שקל - עלייה של 10%. החברה אישרה חלוקת דיבידנדים של בסך 8.4 מיליון שקל בגין תוצאות הרבעון הרביעי, ובכלל ב־2016 מחלקת נאוי 50% מהרווחים שלה כדיבידנד.

קראו עוד בכלכליסט

שורת הרווח אינה משקפת את הצמיחה בתיק הלקוחות של החברה בשנים האחרונות. בעוד יתרת תיק הלקוחות לזמן קצר (החלק העיקרי של התיק) צמחה בכ־60% בין 2014 ל־2016, הרווח הנקי צמח באחוזים בודדים. הסיבה לכך נעוצה הן בשינוי תמהיל הלקוחות והן בשינוי תמהיל המימון - תמהיל הלקוחות נעשה שמרני יותר, עם פרופיל איתנות גבוה יותר, והמימון נהפך מבנקאי בלבד לכזה שכולל גם גיוסי אג"ח והנפקת מניות. לפי החברה, שינוי תמהיל הלקוחות מבחינת איתנותם הפיננסית מביאה גם לירידת התשואה על התיק. בעוד שיעור התשואה עמד על 6.5% בשנת 2016, בשנה שקדמה לה עמדה התשואה על 7.8%.

תשואה על ההון של 19%

 

ביטוי לשינוי בתמהיל הלקוחות ניתן לקבל גם מהיקף ניכיון הצ'קים העצמיים של החברה, ששקול להלוואה של ממש (בשונה מניכיון מסורתי של צ'ק מצד ג'). כ־70% מיתרת תיק האשראי מגיעה מפעילות זו לעומת 63% בסוף 2015 ו־53% בסוף 2014. הנתונים משקפים תשואה על ההון של 19% - כפול מהממוצע במערכת הבנקאית.

בנאוי מעדיפים להתמקד בהלוואות הישירות (לחברות ולא לאנשים פרטיים) על פני ניכיון של צ'קים מצד ג'. הסיבה לכך היא איכות טובה יותר של לווים ויכולת חיתום וגבייה טובות יותר.

שאול ודורי נאוי, צילום: עמית שעל שאול ודורי נאוי | צילום: עמית שעל שאול ודורי נאוי, צילום: עמית שעל

במקביל לצמיחת תיק האשראי ניכרת גם ירידה בשיעור ההוצאה לחובות מסופקים (חובות שגבייתם בספק). שיעור ההוצאה ב־2016 היה 0.06% לעומת 0.28% ב־2015. הכנסות המימון ב־2016 הסתכמו ב־95.4 מיליון שקל - עלייה של 5% לעומת השנה המקבילה.

הוצאות המימון הוכפלו

 

הכנסות הריבית ברוטו ב־2016 עלו בכ־14%, אך הוצאות המימון הכפילו את עצמן ולכן קיזזו חלקית את העלייה בהכנסות. ב־2015 המערכת הבנקאית היתה אחראית לכ־70% ממקורות המימון של החברה והיתר מומן מהון עצמי, ואילו ב־2016 בוצעו כמה גיוסי הון וחוב שהקטינו את חלקו של המימון הבנקאי לפחות מ־30%. כפועל יוצא ממהלכי הגיוס היקף הוצאות המימון עלה, אך מטרת הגיוסים היתה שיפור דירוג החברה. כך, החברה קיבלה דירוג של -A עבור אג"ח ב' ובהמשך דירוג זהה עבור אג"ח ג'. החברה הודיעה היום כי בכוונתה לפעול להרחבת סדרה ב' ולגייס עוד כ־150 מיליון שקל לכל היותר ולצורך כך קיבלה דירוג משופר של A. בנאוי צופים כי המשך שינוי בתמהיל מקורות המימון שלה יביא בסופו של דבר לצמצום בעלויות המימון.

עלות השכר של כל אחד מהבעלים ב־2016 היתה 456 אלף שקל. עלות השכר של אנשי השיווק אברהם חיניץ ויעקב נאוי היתה 720 אלף שקל. בתוך כך, במסגרת הדגש ששמה החברה על שיווק ומכירות, דירקטוריון החברה מבקש לאשר את העסקתו של קובי נאוי, בנו של שאול נאוי, כאיש שיווק, בעלות שכר של 240 אלף שקל בשנה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות