אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר של הכנסת: למרות המגבלות על פרסום סיגריות, הוצאות הפרסום עליהן  בישראל מזנק צילום: שאטרסטוק

מחקר של הכנסת: למרות המגבלות על פרסום סיגריות, הוצאות הפרסום עליהן בישראל מזנק

תעשיית הטבק בישראל הגדילה את הוצאותיה על פרסום מוצרים מ-37.5 מיליון שקל ב-2007 ל-63.4 מיליון שקל ב-2015. ח"כים בוועדה למלחמה בסמים תקפו את ליצמן בעניין הסיגריה האלקטרונית

20.03.2017, 17:19 | ספי קרופסקי
למרות המגבלות החלקיות על פרסום סיגריות, תעשיית הטבק בישראל הגדילה את הוצאותיה על פרסום מוצרים מ-37.5 מיליון שקל ב-2007 ל-63.4 מיליון שקל ב-2015, כך עולה מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצג היום (ב') בדיון בנושא של הוועדה למלחמה בסמים.

קראו עוד בכלכליסט

הדו"ח שהוגש לוועדה ביקש לבדוק את יעילות המגבלות המוטלות בישראל על פרסום ושיווק סיגריות בעולם. ישראל עדיין מפגרת בתחום זה ונסמכת על חוק ב-1983 המגביל פרסומת ושיווק של מוצרי טבק, אך יש בו פרצות המתירות למשל פרסום בעיתונות הכתובה וכיום גם באינטרנט. ב-2002 תוקננה תקנה להוספת אזהרות על החפיסות. הצעת חוק עדכנית יותר, שכללה איסור גורף על פרסום מוצרי טבק, הונחה כבר על שולחן הממשלה ב-2012 אך היא נבלמה וירדה מסדר היום.

אלא שלפי משרד הבריאות גם הנתונים הללו המופיעים לראשונה בדו"ח שהוגש לוועדת הסמים על הוצאות תעשיית הטבק, הם ככל הנראה חלקיים מכיוון שהם מגיעים מהחברות עצמם. בדו"ח שחיבר המשרד מ-2015 על העישון בישראל נכתב כי נתונים כאלו באופן כללי מהווים הערכת חסר עקב "התעלמות של חברות טבק מדרישות החוק, לצד היעדר יכולת אכיפה מצד משרד הבריאות".

עוד נכתב בדו"ח מ-2015 כי "מבחינת ההשקעות באפיקי הפרסום השונים אפשר לראות את המשך המגמה של עלייה חדה בהשקעה בפרסומות ובמשחקים אינטראקטיביים באינטרנט לרבות הפניות לרשת החברתית פייסבוק. תעשיית הסיגריות מנצלת בדרך זו את הפרצות בחקיקה הקיימת לצורך שימוש באמצעי הנגיש, הנפוץ, הזול והזמין להעברת מסרים ממוקדים ומכוונים לצעירים".

מהדו"ח העדכני שהונח היום בפני חברי הוועדה עולה עוד כי ישראל אמנם חתומה על אמנת FCTC לצמצום והגבלת השימוש במוצרי טבק מ-2005, אך למרות שהמדינות החברות באמנה אמורות לדווח על התקדמותן כל שנתיים – הדו"ח האחרון מטעם ישראל הוגש במאי 2012.

 , צילום: שאטרסטוק (גרסייה) צילום: שאטרסטוק (גרסייה)  , צילום: שאטרסטוק (גרסייה)

לפי החישוב שנערך בדו"ח, כ-80% מהמדינות החברות באמנה הגישו דו"חות לשנים 2014 ו-2016. כמו כן מרכז התוכנית למניעת עישון במשרד הבריאות, חיים גבע הספיל, מסר למחברי הדו"ח ממרכז המחקר והמידע, כי נכון להיום המשרד אינו מקצה תקציבים ייעודיים למחקר בנושא העישון ולכן אין תכנית סדורה למחקר בתחום, כולל למחקרים בנושא היעילות של אמצעים שונים להגבלת פרסום ושיווק.

לפי ארגון הבריאות העולמי, ב-2015 כ-86% מהמדינות בעולם חייבו שימוש באזהרות בריאות וכשליש מהן חייבו שימוש באזהרות גרפיות. בישראל ישנן רק אזהרות בכתב אין אזהרות גרפיות, או שיטות אחרות דוגמת מחיקת הסמלים המסחריים על גבי חפיסת הסיגריות כך שיהיו בצבע אחיד בלבד. מהדו"ח הנוכחי עולה כי מחקרים שנערכו בעולם הצביעו על כך שהשימוש באזהרות גרפיות הכוללות תמונות של נזקי העישון יכולים לסייע בהפחתת אחוז המעשנים. כך למשל בדו"ח של ממשלת קנדה מ-2007 עלה כי 57% מהמעשנים הבוגרים האמינו כי האזהרות עודדו אותם להפסיק לעשן ליד אחרים, וכ-43% דיווחו כי הפסיקו לעשן בהשפעת האזהרות הגרפיות.

ח"כים נגד ליצמן

בדיון עצמו תקפו חברי הכנסת וחלק מהנוכחים הנוספים את החלטת שר הבריאות יעקב ליצמן להמתין לפסיקה של ה-FDA האמריקאי בנוגע לסיגריה האלקטרונית IQOS של חברת פיליפ מוריס, שגם הוא מכיל טבק, בטענה כי עדיין לא גובשה רגולציה עולמית ברורה. זאת בזמן שהמוצר משווק כבר היום בישראל ללא מגבלה כלל.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הסביר בדיון כי "זה מוצר שמכיל טבק. לא רק חברה אחת מייצרת אבל המובילה שמייצרת היא פיליפ מוריס והחזון העולמי שלה הוא להעביר את כל המעשנים ל-IQOS. החברה הכינה באמת תיק בקשה ל-FDA - כמו שמגישים לבקשה של תרופה. ההחלטה אמורה לשנות את כללי המשחק. ההחלטה של שר הבריאות היא להמתין להחלטה".

חברי הכנסת תקפו את ההחלטה הזו ויו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "למה בכלל דנים בזה ולא ברור שזה מוצר טבק? אנחנו מחכים ובינתיים רואים את מסע ההחדרה הזה, לבני נוער, ברשתות החברתיות, למעשנים חדשים. אני הצעתי לאמץ את השיטה שבה קודם כל אסור אלא אם מוחלט שמותר. למה בברירת מחדל אצלנו מותר?". ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר כי "יש את עקרון הזהירות המונעת. יש מוצר חדש. תעשו ניסויים במדינות אחרות לא על חשבון הישראלי".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה: "כמה ציניות. ראו שמדינות העולם מצליחות להפחית את העישון אז המציאו מוצר חדש ועד שנדע כמה זה מזיק מה יהיה?". ח"כ עבדאללה אבו מערוף הרשימה המשותפת אמר כי "הכיוון טוב. איסור פרסום בחקיקה זה פתרון חשוב ואין דרך אחרת. אם יהיו חוקים להרתעה זו הדרך". ח"כ יהודה גליק (ליכוד) הוסיף כי "אין שום סיבה שלא יכולים להגיד שיש פה סכנה ושתהיה הוראת שעה לעצור את הדבר הזה. לאסור ג'אנק פוד כן ידעתם ואת זה לא?".

ד"ר חגי לוין מההסתדרות הרפואית היה אף תקיף מהם ואמר כי "פיליפ מוריס מייצרים מוצר שהורג אנשים ואנחנו משרתים אותם. אין מדינה בעולם שמאשרת שיווק של IQOS בלי שום מגבלה, אין תופעה כזאת. לפי העמדה המשפטית ברור שזה מוצר טבק. היעדר הוכחה זה לא אומר שזה מופחת סיכון. המוצר הוא סם ממכר ומסוכן לבריאות. בינתיים המקרה ממחיש את הנזק של השיווק והפרסום. שמים דוכנים באמצע הרחוב ומשווקים. עושים מסיבות מיוחדות. לא היינו מאמינים שבמדינה שלנו נגיע למצב הזה".

מפיליפ מוריס נמסר בתגובה: "מערכת ה-IQOS מחממת את הטבק במקום להבעירו ומביאה להפחתה ממוצעת של כ-90% ברמות הכימיקלים המזיקים ובעלי הפוטנציאל להזיק באדי הטבק, בהשוואה לעשן הסיגריות. בהתבסס על הראיות המדעיות שהצטברו עד כה, מעבר מלא ל-IQOS עשוי להציג פחות סיכון לנזק מאשר המשך עישון סיגריות, ולכן זו בחירה טובה יותר מעישון. IQOS הושק כבר בכ-20 מדינות בעולם ויותר מ-1.4 מיליון מעשנים בגירים עברו להשתמש בו. החברה הגישה בקשה ל-FDA לאשר את שיווק המוצר כבעל סיכון מופחת. בארה"ב, שיווק מוצרי טבק חדשים דורש אישור מראש. מסיבה זו בלבד, המוצר טרם משווק בארה"ב ובניגוד לנטען בדיון בשום שלב לא נאסרה הפצתו. פיליפ מוריס משווקת את המוצר בארץ באופן אחראי למעשנים מעל גיל 18 בלבד, תוך הצמדת אזהרה על כל חפיסה".

תגיות