אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אגף תקציבים בולם את התקדמות הרכבת הקלה צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

אגף תקציבים בולם את התקדמות הרכבת הקלה

שר התחבורה הבטיח שהרכבת הקלה בתל אביב תצא לדרך ב־2021, אלא שבאוצר מתנגדים לניסיון של נת"ע לפצל מכרז שבוטל, מה שעשוי לעכב את הפרויקט בעוד שנה לפחות

21.03.2017, 06:54 | ליאור גוטמן

חודש לאחר שהחלו החפירות התת־קרקעיות להקמת קו הרכבת הקלה במרכז תל אביב, משרד האוצר הקפיא לחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) את המכרז לחשמול של הרכבת הקלה בתל אביב, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

בנת"ע תכננו לצאת במכרז הזה לאחר שביטלו מכרז מערכות רחב יותר שכלל בתוכו גם את תחום החשמול. כעת הקפיא משרד האוצר את תוכניות אלו והורה לנת"ע למצוא חלופות להתקדמות בפרויקט. הדבר עשוי להוביל לעיכוב נוסף בהשקת הקו האדום של הרכבת הקלה, שאמור להתחיל בפעילות בסוף 2021.

הסיבה להקפאה: באוצר לא רוצים לפצל את האחריות על תחום החשמול מהיבטים אחרים של הפעלת הרכבת הקלה, מתוך חשש שהדבר יוביל לתקלות ובעיות התממשקות.

עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב. בדרך לעיכוב נוסף?, צילום: עמית שעל עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב. בדרך לעיכוב נוסף? | צילום: עמית שעל עבודות להקמת הרכבת הקלה בתל אביב. בדרך לעיכוב נוסף?, צילום: עמית שעל

מכרז המערכות נערך עבור הקו הראשון של הרכבת הקלה, הקו האדום שיעבור מפתח תקווה דרך תל אביב ועד דרום בת־ים. המכרז נחשב לאחד החשובים בפרויקט ובלעדיו לא ניתן להפעיל את הקו במועד המתוכנן. המכרז כולל אספקה ותחזוקה של כל מערכות החשמל של הקו ובכלל זה הצבת המסילה, אספקת החשמל, איתות ומחשוב, כרטוס וציוד הרציפים.

המכרז יצא לדרך רק לפני כשנה, לאחר עיכובים רבים לאורך השנים. בנובמבר חשף "כלכליסט" כי מתוך ארבע חברות שגילו עניין במכרז במקור, רק שתיים הגישו הצעה בפועל והצעות אלו היו גבוהות בעשרות אחוזים מהאומדן של נת"ע למכרז. בעוד שבנת"ע העריכו את עלות ביצוע המכרז ב־3 מיליארד שקל, קבוצת שפיר־ת'אלס הגישה הצעה בעלות של 6 מיליארד שקל ואילו קבוצת אלסטום־מנרב הגישה הצעה בגובה 4.3 מיליארד שקל.

בנת"ע לא ידעו כיצד להתמודד עם המצב, אך דירקטוריון החברה ומשרד התחבורה הנחו אותה שלא להוציא שקל נוסף מעבר לאומדן, מה שהוביל בסוף לביטול המכרז. בעקבות זאת, קבוצת אלסטום־מנרב ערערה על הביטול לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בסופו של דבר משכה הקבוצה את העתירה בהמלצת בית המשפט, לאחר שלא נמצא בה ממש.

הזכייה הקלה של דניה סיבוס ושיכון ובינוי בוטלה

לאחר ביטול מכרז המערכות, נת"ע תכננה לפצל אותו לשניים. עבודות ההנדסה האזרחית, שהיו חלק מהמכרז המקורי, היו אמורות להיות מופקדות ללא מכרז בידי החברות שכבר עובדות על פרויקטים אחרים באתרי הרכבת, כמו למשל שיכון ובינוי ודניה סיבוס.

את החשמול נת"ע תכננה להוציא למכרז בזק חדש לגמרי, שהיה אמור להסתיים עד סוף 2017. אז, כאשר החפירות של התוואי התת־קרקעי יתקדמו, ניתן יהיה להכניס לשם קבלן חדש או כמה קבלנים במקביל כדי לסיים את העבודות ולהשיק את הקו הראשון בתאריך היעד.

אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד: אנשי האוצר כאמור הקפיאו את התוכניות והורו לנת"ע לגבש כמה חלופות ולהציג בפניהם תוכנית מסודרת. ומה בנוגע להפקדת החלק של העבודות האזרחיות בידי שיכון ובינוי ודניה סיבוס? מהלך שכזה לא אושר וספק אם האוצר יראה את הפיצול בעין יפה.

מי שעלול להידרש לתת הסברים בסופו של יום הוא דווקא שר התחבורה ישראל כץ, אשר הצהיר כמה פעמים שהקו הראשון של הרכבת ייצא לדרכו במועד ואף אמר שתקציב הקו לא יגדל בשקל מעל לתקציב הנוכחי, שעומד על כ־17 מיליארד שקל.

עתה נת"ע נתקעה עם תוכניות באוויר. אם האוצר לא יאשר לה להתקדם קיימת סכנה מוחשית שהשקת הקו הראשון של הרכבת ידחה לתוך שנת 2022.

שר התחבורה ישראל כץ. ייתכן שיהיה זה שיידרש לספק פתרונות, צילום: אלכס קולומויסקי שר התחבורה ישראל כץ. ייתכן שיהיה זה שיידרש לספק פתרונות | צילום: אלכס קולומויסקי שר התחבורה ישראל כץ. ייתכן שיהיה זה שיידרש לספק פתרונות, צילום: אלכס קולומויסקי

נת"ע צועדת אחורה שנייה לפני השינוי הארגוני

הקפאת המכרז תפסה את ראשי נת"ע בהפתעה. רק בסוף פברואר אישר דירקטוריון החברה שינוי ארגוני נרחב במבנה שלה, שנועד לאפשר לה להוציא לדרך תכנון וביצוע עבודות של שני קווי רכבת נוספים - הירוק והסגול - שתוקצבו בחוק ההסדרים האחרון בהיקף של כ־30 מיליארד שקל.

השינוי שאושר בנת"ע אמור לכלול הקמת מינהלות ייעודיות לכל אחד משני הקווים והוספת 60 תקנים לחברה, מהלך שיגדיל את מספר עובדיה מ־140 ל־200. העלות הכספית של השינוי הארגוני נאמדת ב־20 מיליון שקל בשנה, מהם 17 מיליון לעלויות שכר והיתר להרחבת שטח המשרדים במטה החברה בחולון.

הקו הירוק צפוי לעבור מחולון צפונה דרך תל אביב ולהגיע עד הרצליה, עם שלוחה לקריית עתידים, בעוד שהקו הסגול ינוע ממרכז תל אביב לרמת גן לאורך ציר אלוף שדה ויגיע לגבעתיים ולקריית אונו. בנת"ע אישרו את השינוי הארגוני זמן קצר לאחר דחיית הערעור של אלסטום. הקפאת המכרז כעת מעמידה בסיכון את הוצאת המכרזים לביצוע שני הקווים החדשים, שכן אלו אמורים להתממשק באמצע העשור הבא עם הקו האדום שנבנה עכשיו וליצור רשת של קווים במטרופולין גוש דן.

בנת"ע אישרו את הדברים ואמרו כי "תוכנית רכש מערכות הקו האדום נמצאת בדיונים עם משרדי התחבורה והאוצר, במטרה להוציא את המכרזים החדשים בשבועות הקרובים כדי להפעיל את הקו האדום באוקטובר 2021 כמתוכנן״.

ממשרד האוצר נמסר כי לא מדובר בהקפאה וכי "נת"ע צריכה להציג אסטרטגיה מרכזית חדשה".

תגיות

30 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

27.
נת"ע
צוות נת"ע אינו מקצועי וחברת "פארסון אנד ברינקנהוף" היא חברת יעוץ שאינה מתאימה לחלוטין לייעץ לפרוייקט עצוב שמבזבזים כספי ציבור לשווא , עצוב שהסינים זכו במכרז הקרונות ( מי הטמבל שהחליט לרכוש ציוד מחברה ממשלתית סינית ששקיפות ממנה והלאה - והגרוע מכל ללא פקוח ראוי ) ארץ ביבי ושרה ישראל והחברה ואנחנו נאכל את הדרק שהדיבילים האלה מבשלים עצוב עצוב עצוב
מנחם  |  21.03.17
26.
האוצר דורש התנהלות תקינה
והכותב מציג את זה כאילו הוא סתם מפריע. מנטליות ישראלית. כל הכבוד לאוצר שלא מאפשר לחברה לקפוץ מפתרון זמני לפתרון זמני. עבודות גדולות צריך לעשות בצורה מסודרת ולחשוב עד הסוף לא רק עד סוף השנה. מה שכן לא ברור מדוע 60 עובדים צריכים 17 מיליון. גם אחרי עלויות שכר הפרשות למינהן וחלוקה לדרגות מדובר בממוצע של יותר מ15 אלף בחודש. מי העובדים האלה פקידים או מהנדסים?
יובל  |  21.03.17
לכל התגובות