אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות המסים מחפשת את ההכנסות של גוגל ופייסבוק צילום: אלכס קולומויסקי

רשות המסים מחפשת את ההכנסות של גוגל ופייסבוק

הרשות החלה בתקופה האחרונה לבחון את היקף הפעילות של חברות בינלאומיות באמצעות הלקוחות שלהן - חברות הפרסום - זאת במטרה לקבוע את היקף הפעילות שלהן בארץ. על פי היקף הפעילות, ניתן יהיה לקבוע מה המס שצריכות החברות לשלם בארץ

21.03.2017, 18:14 | עמרי מילמן

רשות המסים החלה בתקופה האחרונה לבחון את היקף הפעילות של חברות בינלאומיות כמו גוגל ופייסבוק באמצעות הלקוחות שלהן - חברות הפרסום  - זאת במטרה לקבוע את היקף הפעילות שלהן בארץ. על פי היקף הפעילות, ניתן יהיה לקבוע מה המס שצריכות החברות לשלם בארץ.

נכון להיום (ג'), פועלות החברה לכאורה מחו"ל, ולכן לא משלמות מע"מ על העסקים שלהן בארץ. להיקף הפעילות בארץ יש השפעה כמובן על היקף ההכנסות המשויך לישראל ומכאן גם למס החברות שהן משלמות. חברות הפרסום השונות רוכשות מהן את האפשרות לפרסם בפלטפורמות הרלוונטיות על כך אמורה להעביר החברה מע"מ למדינה. 

גוגל , צילום: siciliapress גוגל | צילום: siciliapress גוגל , צילום: siciliapress

באפריל שעבר רשות המסים פרסמה חוזר המפרש את החוק הקיים באופן הקובע כי חברות בינלאומיות יידרשו לשל מס הכנסה בארץ על החלק שניתן לשייך לארץ מתוך ההכנסות שהן מפיקות בארץ (שכן חלק מההכנסות שלהן בארץ ניתן לשייך לשיווק או פיתוח בחו"ל) התנאי לתשלום מס ההכנסה בארץ הוא קיום של "מוסד קבע" (ככל שהחברה רשומה במדינה עימה יש לישראל אמנת מס). אותן חברות גם יחוייבו לפתוח תיק עוסק ולשלם מע"מ בארץ בתנאי שיש להן נוכחות עסקית דיגיטלית ממשית בארץ- וזו למעשה הפרשנות החדשה שהוסיפה הרשות לחוק הקיים.

החוזר הופץ בעקבות המלצות של ארגון ה-OECD במסגרת פרויקט ה-BEPS (שחיקת בסיס המס והסטת רווחים) שעסקו בחלוקת רווחים בין המדינות השונות. עד כה ככל הנראה טרם הוצאו שומות מס לחברות הגדולות.

 

מאחר ומדובר בחוזר ולא בחקיקה, הדבר הוא למעשה פרשנות של רשות המסים, ולכן חברות הענק צפויות לאתגר אותה בבית המשפט על כך, כלומר גם אם הרשות תוציא להן בסוף שומות המחייבות אותן לשלם מע"מ או תגדיל את חיוב מס החברות שלהן, הן יכולות לפרש בדרך אחרת את החוק, ולעתור נגד רשות המסים לערכאה משפטית.

 

רשות המסים דווקא הפיצה תזכיר חוק שעוסק בסוגיית המע"מ (לגביה קל יותר לקדם חקיקה מאחר והיא אינה מעוגנת באמנות בינלאומיות) לפיה גם חברות שאין להן כל בסיס פיזי בארץ יידרשו לדווח אחת לתקופה על העסקאות שהן מבצעות ולשלם מע"מ. אולם עברה כבר מעל שנה מאז הופץ התזכיר להערות הציבור ועדיין לא עלה אפילו לקריאה ראשונה.

החשש שעולה בכל פעם סביב שאלת תשלום המסים של חברות כמו גוגל או פייסבוק או האם הדבר ירחיק את פעילות הפיתוח שלהן מישראל, שכן רשות המסים יכולה לשייך אליה את מוסד הקבע של החברה ובכך להגדיל את חיוב המסים של החברה. אולם רק לפני שלושה חודשים, נקבעו הטבות מס מרחיקות לכת שמכוונות בדיוק לחברות אלו, עם מחזור פעילות גלובלי של מעל 10 מיליארד שקל בשנה. חברות אלו ישלמו בארץ על הכנסות מהקניין הרוחני שלהן (כלומר מהפיתוח שלהן כאן) שיעור מס חברות של 6% במקום 24% ומס דיבידנד של 4% במקום 25%.

מדובר גוגל נמסר כי "ממשלות קובעות את חוקי המס, רשויות המס אוכפות את החוק, וגוגל ממלאה אחר החוקים בכל מדינה בה אנחנו פועלים, כולל בישראל".

מפייסבוק נמסר: ״פייסבוק מצייתת לכל חוקי המס במדינות שבהן היא פועלת״.

תגיות