אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כמה תהיו מוכנים לשלם תמורת אבטיח מרובע? צילום: גטי אימג'ס

כמה תהיו מוכנים לשלם תמורת אבטיח מרובע?

בחנויות סמביקיאה בטוקיו מוכרים פירות במחירים שבהם נמכרים בד"כ יהלומים. מה כ"כ מיוחד במלון בעל תג מחיר הגבוה מ-27 אלף דולר ומי הלקוחות שאליהם מכוונים המוצרים הללו?

25.03.2017, 08:21 | שירות כלכליסט

החנות נראית כמו חנות תכשיטים יוקרתית עם החזית המפוארת שלה. אולם הצצה חטופה לתוך החנות מגלה שבתוך תיבות התצוגה המבריקות, בחנויות "סמביקיאה" (Sembikiya) בטוקיו, נחים להם אוצרות מפתיעים החל מאבטיחים בצורת לב וכלה בענבים מזן "רובי רומן" שכל אחד מהם בגודל של כדור גולף, חברה זו מתמחה במכירתם של מוצרים ערבים לחיך במחירים מסחררים.

קראו עוד בכלכליסט

אולם פירות מיוחדים במחירים גבוהים אינם נחלתה הבלעדית של "סמביקאיה" – ברחבי יפן מוצרים כגון אלו נמכרים מידי יום תמורת עשרות אלפי דולר במכירות פומביות.

לשם דוגמא, ב-2016 זו מלוני פרמיום מזן "הוקאיידו" נמכרו במחיר שיא של 27,240 דולר ( 3 מיליון ין).

"על פי רוב פירות זוכים ליחס מיוחד בתרבויות אסיה, ובראשן יפן", אמר ל-CNN דיקן בית הספר לאקולוגיה אנושים באוניברסיטת וויסקונסין-מדיסון, סויאון שים. "פירות הנקנים עבור צריכה פרטית קשורים קשר הדוק למנהגים תרבותיים וחברתיים".

"פירות אינם רק חלק מהותי מהתזונה, אלא – ואולי אף חשוב מכך – הם נחשבים למוצר יוקרה ומשחקים תפקיד חשוב ומורכב במנהגים של התרבות הענקת המורכבת של המתנות בחברה היפנית".

אבטיח מרובע. קשר הדוק למנהגים תרבותיים וחברתיים, צילום: גטי אימג אבטיח מרובע. קשר הדוק למנהגים תרבותיים וחברתיים | צילום: גטי אימג'ס אבטיח מרובע. קשר הדוק למנהגים תרבותיים וחברתיים, צילום: גטי אימג

גידול תנובה יוקרתית ואיכותית כרוכה בהשקעת מאמץ קפדני ועתיר עבודה מצד החקלאים היפניים העוסקים בתחום.

"קשה להשיג את הצורה הנכונה של התותים הללו – לא פעם הם צומחים בצורת כדור", אומר אוקודהנישיו, לגבי תותי ה"ביג'ין הימה" ("נסיכה יפיפייה") מתוצרתו. הוא עמל רבות כדי להקנות לתותים הבשלים צורה של כף.

"נדרשו לי 15 שנה להגיע לרמת שלמות כזו".

חנות סמביקיאה. פירות המוצגים כמו יהלומים, צילום: גטי אימג חנות סמביקיאה. פירות המוצגים כמו יהלומים | צילום: גטי אימג'ס חנות סמביקיאה. פירות המוצגים כמו יהלומים, צילום: גטי אימג

לתותים של נישיו נדרשים 45 יום כדי לצמוח במשקו "אוקודה". על אף שהוא נמנע מלפרט את אופן גידולם – "איני יכול לפרט לגבי שיטות הגידול אחרת כולם יתחילו לגדל אותם" – הוא מאמין שההשקעה שלו כדאית.

התותים הגדולים ביותר מתוצרתו יכולים להגיע אף לגודלו של כדור טניס, והוא מגדל רק 500 כאלו בכל השנה. בממוצע כל תות כזה נמכר תמורת 4,395 דולר (500 אלף ין).

תנובה נדירה היא אסטרטגיה המשמשת גם בגידול ענבי "רובי רומן" המניבים 2,400 אשכולות בלבד מידי שנה של הענבים העצומים. הענבים פותחו כדי לענות לדרישה בשוק פירות היוקרה של יפן, על פי דובר "רובי רומן" היראו קייסוקה.

ענבי רובי רומן. כמו אבנים טובות, צילום: AFP ענבי רובי רומן. כמו אבנים טובות | צילום: AFP ענבי רובי רומן. כמו אבנים טובות, צילום: AFP

"ענבים אלו גדולים ואדומים – כמו אבן האודם (רובי) – וגידולם כרוך בתהליך מייגע הנדרש להשגת הצבע האדום הייחודי", אומר קייסוקה.

ענבי "רובי רומן" הגיעו למדפים ב-2008 וכיום אשכול בודד יכול להימכר אף תמורת 880 דולר (100,000 ין) – אולם לעיתים המחיר גבוה אף יותר – בשנה שעברה, רכש סופרמרקט יפני את אשכול הביכורים של החברה תמורת 9,700 דולר (1.1 מיליון ין) במכירה פומבית. לאשכול היו 30 ענבים בסך הכל, כך שלמעשה שילם הקונה מחיר של 320 דולר לכל ענב.

מדוע אם כך מוכנים היפנים לשלם כה הרבה תמורת פירות יוקרה אלו? היכן שבתרבויות המערב לתפוחים ולתפוזים יש חשיבות בשל ערכם התזונתי הרי שהיפנים מייחסים אופי רוחני כמעט לפירות, והם מוגשים דרך קבע כמנחה לאלים על מזבחות ביתיים או במקדשים. מסיבה זו, זוכים הפירות היוקרתיים למעמד של סמל חשוב לכבוד.

"אנשים רוכשים פירות יקרים אלו כדי להביע כבוד למקבל המתנה, לאירועים מיוחדים או עבור אדם בעל מעמד חברתי חשוב, כמו הבוס למשל", אומר שים, שניהל מחקר מעמיק על תרבות פירות היוקרה של יפן.

תותי הנסיכה היפיפיה. אנשים רוכשים אותם כדי להביע כבוד למקבל המתנה, צילום: bijin-hime תותי הנסיכה היפיפיה. אנשים רוכשים אותם כדי להביע כבוד למקבל המתנה | צילום: bijin-hime תותי הנסיכה היפיפיה. אנשים רוכשים אותם כדי להביע כבוד למקבל המתנה, צילום: bijin-hime

קן גהרט, פרופסור לשיווק באוניברסיטת סאן אנטוניו בקליפורניה, אומר שלפירות יש חשיבות יתרה בעת עונות מתן המתנות אוצ'וגןואוסייבו, אז נהוג להעניק מתנות כמחווה של כבוד. "פירות יוקרה ניתנים כחלק מביטוי מורכב של תהליכי יצירת קשרים ביפן", אומר גהרט, שביצע מחקר שוקים ביפן עבור מגדלי פירות אמריקאים שביקשו להבין טוב יותר את השוק היפני.

פירות היוקרה מוצגים ללקוחות מתוך מחשבה והשקעה רבים – גם הקטנים ביותר שבהם.

לעיתים תות יחיד, נטול פגמים לחלוטין, נמכר בקופסה הדומה לקופסת תכשיטים, עם המצע הרך, ואילו מלונים עטופים בנפרד ונמכרים בקופסאות עץ מהודרות.

"נאמר שהיפנים אוכלים עם עיניהם. אין ספק שפירות יוקרתיים הם בליגה בפני עצמה בכל הנוגע למראם היפיפה ולאריזה ולתצוגה המרהיבים", אומר גהרט. תג המחיר הגבוה מוסיף לרוב ליוקרה של הפרי.

"במובנים מסוימים, הדבר דומה לשוקולד יוקרתי, אולם נתינתם של הפירות מעבירה מסר של סטטוס וכבוד למקבל", אומרת ססילה סמית' פוג'ישימה המרצה במחלקת תרבות השוואתית באוניברסיטת שיראיורי בטוקיו. חרף דברי ההלל של היפנים לטעמם של הפירות אומרת סמית-פוג'ישימה כי לטעמה הם מתוקים יתר עם המידה.

אבטיחים בצורת לב, פירמידה וריבוע. סמל סטטוס, צילום: גטי אימג אבטיחים בצורת לב, פירמידה וריבוע. סמל סטטוס | צילום: גטי אימג'ס אבטיחים בצורת לב, פירמידה וריבוע. סמל סטטוס, צילום: גטי אימג

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות