אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנוע צמיחה חדש? תנובה נכנסת לשוק הפירות הקפואים צילום: יונתן בלום

בלעדי לכלכליסט

מנוע צמיחה חדש? תנובה נכנסת לשוק הפירות הקפואים

יצרנית המזון הגדולה בישראל מרחיבה את סנפרוסט לפירות קפואים, קטגוריה שבה שולטת שופרסל. סנפרוסט חולשת על 51.6% משוק הירקות הקפואים

26.03.2017, 07:03 | נורית קדוש

תאגיד המזון הגדול בישראל במגמת התרחבות. ל"כלכליסט" נודע כי תנובה תרחיב את פעילותה בשוק המוצרים הקפואים באמצעות הרחבת מותג סנפרוסט לתחום הפירות. מדובר בפירות קפואים דוגמת אננס, אוכמניות, תות ופטל, שייובאו מחו"ל לישראל. לפי נתוני סטורנקסט, שוק הפירות הקפואים בישראל מכר כ־20 מיליון שקל ב־2016, זינוק של 30% לעומת 2015. זינוק זה נובע ברובו מכניסתה של שופרסל לתחום, לאחר שהחלה אשתקד לייבא פירות קפואים מחברת ארדו בבלגיה והשיקה אותם תחת המותג הפרטי של הרשת. בחלוף שנה אוחזת שופרסל בנתח של 32% לצד יבואנים קטנים נוספים.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בקטגוריה שאמנם נחשבת לנישה בשוק המזון הקמעונאי, אולם לנוכח טרנד הבישול והאפייה, קיים בה פוטנציאל התרחבות. זאת ועוד, מדובר בקטגוריה שניתן לפתח באמצעות יצירת הזדמנויות צריכה חדשות דוגמת שייקים ביתיים. בנוסף, מדובר בקטגוריה רחבה בשוק המוסדי הכולל בתי מלון, מסעדות, קונדיטוריות ועוד.

אם תצליח, מדובר בהתרחבות שתעצים את כוחה של תנובה בקטגוריית המוצרים הקפואים. החברה שולטת כיום עם המותג סנפרוסט בתחום הירקות הקפואים, המגלגל כ־540 מיליון שקל בשנה, והכניסה לתחום הפירות הקפואים תוכל לאפשר לחברה להעצים את כוחה עוד יותר. לפי סטורנקסט, נתח השוק של סנפרוסט עמד על 51.6% ב־2016. אחריה, בפער עצום, עומדות שופרסל עם נתח שוק של 10.6%, ותפוגן עם 10.1%. בנוסף משחקות בקטגוריית הירקות הקפואים גם פרי גליל (6.3% נתח שוק), קנייה חכמה (4.8%) ומילוטל (3.7%).

לעוצמתה של תנובה בשוק הירקות הקפואים יש השפעה על המחירים שנדרש הצרכן הישראלי לשלם, והיא באה לידי ביטוי בפערי מחיר של עשרות אחוזים בין מוצריה לאלו של המתחרות. בענף המזון טוענים כי תנובה משמרת את עוצמתה בקטגוריה באמצעות השקעה שיווקית גבוהה ומתמשכת.

על פי נתוני יפעת, השקיעה תנובה בשנה שעברה 2.11 מיליון שקל בפרסום של המותג סנפרוסט (במחירים ריאליים). לעומתה, פרי גליל השקיעה 283 אלף שקל באותה התקופה. במהלך השנים 2014–2016 השקיעה תנובה בפרסום בקטגוריה 3.48 מיליון שקל במחירים ריאליים, זאת לעומת 765 אלף שקל שהשקיעה המתחרה פרי גליל. "משתלם לתנובה להשקיע מיליוני שקלים בפרסום שמקבע את המותג בתודעה הצרכנית כמוביל", מסביר בכיר בענף. "במצב הזה החברה יכולה לתמחר את המוצרים בעשרות אחוזים גבוה יותר מהמתחרים וליהנות מרווחיות גבוהה שמאפשרת לה להפוך את המוצרים לעתירי רווח גם לקמעונאים, שבאופן טבעי מעדיפים להקדיש להם יותר שטחי מדף מלמתחרים שמוכרים בזול וברווחיות נמוכה". בסנפרוסט נוהגים להסביר את פערי המחיר באיכות התוצרת, אולם מתחרותיה ובראשן פרי גליל טוענות כי קטיף הירקות מתבצע באותם שדות ולכן פער זה לא מתקיים.

אייל מליס, מנכ"ל תנובה, צילום: יונתן בלום אייל מליס, מנכ"ל תנובה | צילום: יונתן בלום אייל מליס, מנכ"ל תנובה, צילום: יונתן בלום

בשנה שעברה ניסה משרד האוצר להוביל מהלך להורדת מחירי הירקות הקפואים לקראת הפסח. בתחילה פתח האוצר מכסה של 5,000 טונות ירקות קפואים בפטור ממכס ופרסם תוכנית לשלש את מכסות היבוא הפטורות ממכס לירקות קפואים. כעבור כחודש וחצי הודיעה תנובה על הוזלת שישה ממוצרי הירקות הקפואים הנמכרים על ידיה תחת המותג סנפרוסט לקראת חג הפסח. ההערכות היו כי יוזמת ההנחות של תנובה נועדה למתן או לבלום את תוכניתו של כחלון להגדלת המכסות הפטורות ממכס, העומדות על 8%–30% מהצריכה הכללית. אבל כיוון שמדובר היה במהלך נקודתי קצר מועד, שבמסגרתו הופנו רוב הירקות הקפואים שתנובה ייבאה לשוק המוסדי, הצרכנים כמעט ולא נהנו מהיוזמה. במשרד האוצר לא חזרו עליה שנית, בעיקר נוכח איומי היצרנים המקומיים כי יסגרו את המפעלים ויפטרו את העובדים.

סנפרוסט הוקמה ב־1970 כשותפות בין כלל תעשיות ויזמים יהודים אמריקאים. כעבור 18 שנה רכשה תנובה מכלל את השליטה בחברה. בבעלות החברה מפעל לעיבוד והקפאת ירקות טריים בלב האזור החקלאי בעמק יזרעאל. במסגרת רכישת תנובה על ידי ברייט פוד הצהירה החברה על כוונתה לייצא את מוצריה ובהם הירקות של סנפרוסט לסין. אלא שמאז, החברה דיווחה כי נשלח לסין משלוח אחד של דוגמאות ולא נרשמה כל התקדמות בנושא. בשבוע שעבר חתמו משרדי החקלאות של ישראל ובין על הסכם המאפשר יצוא מוצרי חלב ישראליים לסין, וייתכן כי הדבר יכול להאיץ גם את יצוא הירקות הקפואים. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות