אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המעצבת דפי רייס דורון מגיעה לשבוע העיצוב היוקרתי במילאנו צילום: עמית שעל

המעצבת דפי רייס דורון מגיעה לשבוע העיצוב היוקרתי במילאנו

אחרי שמכרה פריטים בוולמארט וטולמנ'ס ולמדה ממיטב המוחות בלונדון, המעצבת דפי רייס־דורון נוחתת בשבוע העיצוב היוקרתי במילאנו

26.03.2017, 08:38 | רעות ברנע

דפי רייס־דורון חייבת לחדש. המעצבת הישראלית המבטיחה, רק בת 35, תארוז בשבוע הבא את החדשנות הזאת ותיקח אותה לשבוע העיצוב במילאנו.

"האינטרנט איחד את השפה. אדם ביפן מעצב כמו סקנדינבי", היא אומרת. "יש המון עיצובים שחוזרים על עצמם. לי יש זיכרון צילומי חזק ואני זוכרת המון דברים, אולי זו גם הסיבה שבוערת בי איזו אש שגורמת לי לרצות לחדש בכל פעם".

זה לא יהיה הביקור הראשון של רייס־דורון בשבוע העיצוב במילאנו, שמתקיים מדי שנה ונחשב לאירוע החשוב ביותר בעולם העיצוב. גם בארבע השנים הקודמות היא הציגה שם, אבל תמיד מטעם תוכניות לימודים או בקטגוריה של מעצבים עצמאיים צעירים. הפעם היא תציג במסגרת התערוכה "White Young", המציגה את עבודותיהם של 35 מעצבים בני 40 ומטה מרחבי העולם שנבחרו בקפידה.

"זו נקודת ציון משמעותית בשבילי. קיבלתי את הפנייה להשתתף באירוע מקפליני, אחת החברות הגדולות והחשובות בעולם העיצוב. זו תערוכה שהם אוצרים שעוסקת בצבע הלבן ומשלבת חברות מסחריות עם מעצבים צעירים. הם ביקשו שאפנה לחברה ישראלית גדולה, ומבחינתי היה הכי טבעי לפנות לטולמנ'ס. זו חברה שחשוב לה מאוד לקדם מעצבים ישראלים. גם מכירים שם את העבודות שלי כי הם מוכרים קופסאות שעיצבתי".

רייס־דורון ופריטים שעיצבה. "מתרכזת בניסיון להביא את הקול הפנימי שלי", צילום: עמית שעל רייס־דורון ופריטים שעיצבה. "מתרכזת בניסיון להביא את הקול הפנימי שלי" | צילום: עמית שעל רייס־דורון ופריטים שעיצבה. "מתרכזת בניסיון להביא את הקול הפנימי שלי", צילום: עמית שעל

 

מה תציגי בתערוכה?

"שרפרפים שנקראים '75% control', שהעבודה עליהם התחילה בפרויקט הגמר שלי בתואר השני. מה שמיוחד בהם הוא שאני משתמשת בספוג פלסטי, שהוא חומר תעשייתי מאוד. מדובר ביציקה חופשית, אבל כל התבניות והמתודה תעשייתיות מאוד. אם בקפליני רוצים לייצר כאלה אני יכולה להסביר להם בקלות איך לעשות את זה. אחד הדברים שגיליתי בזכות השרפרפים הוא שהישיבה על הלייסטים של העץ מעל הספוג נוחה מאוד, ואת הטכניקה הזאת המשכתי בשזלונג, שגם אותו אציג בתערוכה. הצבע הלבן מקפיץ את העץ ומאפשר להסתכל על הטקסטורות ועל הטכנולוגיה".

איך קפליני הכירו אותך?

"אני נוסעת למילאנו בכל שנה ונפגשת עם חברות עיצוב. הלכתי גם לקפליני והשארתי שם קטלוגים שלי. מלבד זאת, הדברים שלי מופיעים בבלוגים ברחבי העולם. זו מבחינתי אחת ההוכחות שהצלחה בעולם הווירטואלי מגיעה גם אל העולם האמיתי".

רייס־דורון היא בוגרת תואר ראשון בעיצוב תעשייתי בבצלאל ותואר שני ב־Royal College of Art הלונדוני. בין שני התארים היא שימשה במשך ארבע שנים כמנהלת מחלקת העיצוב של כתר הום, שם היתה אחראית בין השאר לעיצוב מוצרים שנמכרו בתפוצות ענקיות בארץ ובחו"ל, כמו ה־Cool Bar — מתקן לקירור בקבוקים שהוא גם שולחן — או סלסילות פלסטיק לאחסון, שנמכרו בין השאר ברשת וולמארט.

היום היא בעלת סטודיו עצמאי וממשיכה לשתף פעולה עם חברות מסחריות. "גם בשנים בכתר תמיד הוביל אותי הרצון למצוא משהו חדש, בין שטכנולוגיה חדשה ובין שצורה חדשה", היא מספרת. "במהלך הלימודים בלונדון נחשפתי לטובי המוחות בתחום, והבנתי שיש חשיבה אחרת. הבנתי שאני רוצה לעבוד על התפר שבין העולם התעשייתי לעולם האמנותי".

מתקן לקירור משקאות שהוא גם שולחן, צילום: יח"צ מתקן לקירור משקאות שהוא גם שולחן | צילום: יח"צ מתקן לקירור משקאות שהוא גם שולחן, צילום: יח"צ

 

מה זה אומר?

"סטודיות לעיצוב ברובם נחלקים לשני סוגים: כאלה שעוסקים בעיצוב תעשייתי וכאלה בצד האמנותי, שמתעסקים עם חומרים מלוכלכים ומציגים רק בגלריות. אני החלטתי לקחת את העולם המלוכלך הזה ולהכניס אותו לתעשייה. אנשים מעריכים חדשנות, אבל בשנים האחרונות הרבה דברים חוזרים על עצמם בעולם העיצוב, כמו השימוש בשחור ולבן. המשבר הכלכלי של 2008 איחד את הטעם. החברות המסחריות חוששות לעשות דברים חדשניים. אנשים מתפשרים על עיצוב, רוב השוק ממוצע. גם המעצבים צריכים להתפשר ולעצב מוצרים שהם יודעים שאנשים יקנו".

מהניסיון שלך, מה יכול לעזור למעצבים צעירים להצליח?

"צריך לעבוד בזה. כישראלים אנחנו תמיד רוצים להוכיח לעולם, וזו חשיבה קצת פרובינציאלית. מעצבים ישראלים מוציאים הרבה כסף על תערוכות למשל ובטוחים שככה יגלו אותם, אבל הם לא משקיעים בלנסוע למילאנו או להסתובב בירידים ולהכיר את הסצנה. יש הרבה מעצבים טובים, אז צריך להביא משהו שונה מהותית. לכן אני מתרכזת בלהביא את הקול הפנימי שלי, את הדבר שמייחד אותי. דבר נוסף שהרבה מעצבים בארץ עושים הוא להפוך לחנות קטנה של עצמם ולהתרכז במכירות. אני פחות מתרכזת במכירות, ובמקום זה מנסה להשיג את הטלפון של החברה הבאה שאעבוד איתה".

כד של רייס־דורון וה־Cool Box, צילום: יח"צ כד של רייס־דורון וה־Cool Box | צילום: יח"צ כד של רייס־דורון וה־Cool Box, צילום: יח"צ

חשבת להישאר בלונדון?

"מאוד לא רציתי לחזור, אבל אחרי שחזרתי הבנתי שכשהמשפחה שלי פורחת גם אני פורחת (רייס־דורון נשואה ואם לבן 5 ובת 8 חודשים — ר"ב). רוב החברים שלמדו איתי בלונדון עזבו אותה. אחד הדברים שלמדתי מהחזרה הוא שפה אני שוחה במים שלי. גם הלקוחות מכירים את העבודות שלי וגם הראש שלי במקום טוב, אז אני יותר יצירתית. בסופו של דבר ההולנדים עוזרים להולנדים והישראלים עוזרים לישראלים, ואני לא חושבת שהתמיכה של טולמנ'ס למשל היא משהו שהייתי מקבלת באנגליה. מעצב צעיר, עד כמה שהוא מצליח, צריך לגדול בסביבה שמאמינה בו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות