אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

סוויפט החדשה עשתה דיאטה בשביל האירופים

סוזוקי סוויפט החדשה נראית קצת כמו דמות אנימה יפנית. זה יפה, טיפה מוזר, ובעיקר מתאים לקהל אירופי שאוהב חדשנות. כדי להצליח בישראל המכונית היפנית הזאת תצטרך לאמץ כמה מנהגים שמרניים

26.03.2017, 22:53 | תומר הדר

הפסל של נהג המרוצים האגדי חואן מנואל פנג'יו מבריק בשמש של הבוקר במנוטה קרלו. פנג'יו, דומם ובצבע ברונזה, נמצא כבר בשנות ה־50 של חייו. קו השיער שלו נסוג לאחור והוא נשען בגאווה על מכונית גראן פרי של מרצדס. הפסל מבהיק בניקיונו, ונראה שגם היונים של מונטה קרלו יודעות היטב שכאן אסור להפגיז — לא פסלים, לא מכוניות, לא מדרכות. כשחושבים על כך, במונטה קארלו כמעט ואין יונים. אולי מישהו הציע להן תגמול כספי נאה כדי לעוף משם, תרתי משמע, לצרפת השכנה ולקבל סטטוס של מהגרות רדופות פוליטית.

מתחת לפסל של פאנג'יו, מרחק הליכה קצר מנקודת ההזנקה של מסלול הגראנד פרי של מונאקו, המקומים עושים כבוד גדול כמו שפאנג'יו אוהב. בנטלי בנטיאגה שחורה וענקית חולפת לצד הפסל, סמל מפלצתי של עושר מנקר עיניין. הנהג לוחץ על דוושת הגז פעמיים, מנוע בנפח שישה ליטרים מתעורר וכמות החמצן הנקי באוויר פוחתת, והבנטלי מתרחקת בכיוון העליה לקזינו. החיוך המתכתי של פאנג'יו נראה לרגע אמיתי.

סוזוקי סוויפט 2017 סוזוקי סוויפט 2017 סוזוקי סוויפט 2017

אחריה חולפת פורשה 911 קאררה 4 ישנה: שתי דריכות חזקות על דוושת הגז, 3.6 ליטרים מתעוררים ושולחים נביחה משושת בוכנות. אז מגיעה גם פרארי קליפורניה צהובה, שעוברת באיטיות מודגשת. שתי דריכות, שמונה בוכנות וצווחה איטלקית של מנוע פורמולה טהור. מרצדס AMG במהדורה מוגבלת עוברת ועושה רעש, ואז מגיעה , הסוזוקי סוויפט האדומה שלנו. לעזאזל, הסוויפט אוטומטית. להעביר לניוטראל. לגלוש. שתי דריכות על הגאז למען פאנג'יו. סוויפט פולטת ספק יבבה, ספק רעש מתכתי, ספק התנצלות. פאנג'יו המתכתי מחייך למראית עין, אך יתכן שבפנים הוא טיפה בוכה. 

 

הגג המרחף והידיות הנסתרות של הסוויפט

הסוויפט מאוד חשובה עבור סוזוקי. בדומה ליצרניות יפניות רבות, גם סוזוקי הבינה היטב שכדי לשחק בזירה הגלובלית היא חייבת לפרוץ לשוק הרכב האירופי. סוזוקי, אחרי הכל, מתמחה ביצור של מכוניות שאינן גדולות, וזה אומר שהיא לא יכולה למכור בארצות הברית. מה שנשאר לה זה אירופה, ובעצם גם ישראל, שמבחינת החברה נחשבת לאירופאית.למעשה, במפה העולמית של סוזוקי, ישראל היא השוק הרביעי בעולם מבחינת מספר הרכבים לנפש.

הסוויפט הוצגה לראשונה בישראל ב־1984 ורשמה הצלחה בתור אחת היפניות היחידות שנמכרו כאן. אחר כך הסוויפט כיוונה פנסים לאירופה: הרכבים הפכו גדולים יותר, מתוחכמים יותר ופופולאריים יותר, זאת הודות לעיצוב ספורטיבי ומרווח פנימי. אלא שבימים אלה כולם מדברים על יעילות, איכות סביבה, סקסיות וביצועים. מסאו קובורי היפני, המהנדס הראשי של הסוויפט, בוודאי מתקשה עם השילוב הזה, אבל הוא בהחלט משתדל. הסוויפט החדשה קלה ב־30 קילו מקודמתה; בסיס הגלגלים שלה ארוך בשני סנטימטרים; והיא נמוכה יותר. מכל ההישגים ההנדסיים האלה אמורה להגיע אותה חדוות נהיגה מפוסרמת וחמקמקה שהלקוחות באירופה כך כך רוצים.

תכל'ס, סוויפט מתמודדת בפלח שוק מאוד קשה. באירופה היא צריכה לצאת ראש בראש נגד פורד פיאסטה, רנו קליאו ועוד שמות מוכחים במיוחד. היא מבוססת על גרסה מקוצרת של הפלטפורמה של סוזוקי איגניס, ומצוידת במנוע בנפח 1.2 ליטרים. בסוזוקי גם מדגישים שמדובר ב"מיילד הייבריד", כלומר רכב היברידי קליל. איך עושים היברידי שבעצם עושה חצי עבודה של היברידי? יוצרים מערכת שמייצרת מאנרגיית הבלימה חשמל ומשתמשת בה למערכות היקפיות של הרכב.

אבל עיזבו רגע את אנרגיות הבלימה ותתמקדו במראה. הסוויפט החדשה נראית כמו דמות מסדרה יפנית מצוירת: לפנסים הקדמיים יש מבט מזוגג, התחתית שלהם תחומה בפס LED. כדי לפתוח אותה מאחור צריך למשוך בידית שטמונה כמעט בגג של המכונית, והגג עצמו עוצב כך שהוא נראה כאילו הוא צף מעל תא הנוסעים, כי כל המשקופים של הסוויפט צבועים בשחור. זה מדליק, אך גם מעט מוזר, כי הרוכשים באירופה הם אולי חדשניים, וצעירים, ונהנים ממסיבות אינסופיות (לפחות לפי הסרטון של סוזוקי), אך הרוכשים הישראליים עשויים להיות כאלה לא היו במסיבה הגונה זה מספר ניכר של שנים.

השוליים שנראים זולים בתחרות של מונטה קרלו

במונטה קרלו אין פקקים, כי בכל צומת עומד שוטר חמור סבר שמגרש נהגים סקרנים. בעצם אם יש לך בנטלי, פרארי, למבורגיני או מרצדס (אבל רק כזאת שמיוצרת בסדנה במהדורה מוגבלת) תהיה פטור מכך, אבל לנו יש סוויפט ונדפקנו. לרוב דגמי הסוויפט יש מנוע מאוד מתוחכם, בנפח ליטר עם טורבו ותיבה ידנית. אך אנחנו ישראלים במונאקו, נזם ברזל פשוט באפו של חזיר מוזהב, אז הסוויפט שלנו אוטומטית, רציפה. אולי אלה הפרארים שמסביב, אולי זה אנחנו, אך קצב ההתקדמות בסוויפט משביע רצון, לא יותר. בדיוק כמו שאוהבים בישראל.

יכולת ספיגת המהמורות של הסוויפט מפתיעה: למרות החישוקים הספורטיביים, הסוויפט מכוילת לטעמם של לקוחות אירופים. היא נוקשה, אך לא נוקשה בהגזמה; היא נשלטת היטב, אך לא עצבנית. מדובר במכונית שכיף לנהוג בה, ובשביל יצרן יפני שמנסה לקלוע לראש אירופי בעיר יוקרתית זה בהחלט הישג.

נקודה חשובה נוספת היא תא הנוסעים. זה של הסוויפט בהחלט מרווח, המושבים טובים מאוד, ודווקא הנוסעים מאחור נהנים משפע של מרווח פנימי. אין כאן מתגים מסובכים במיוחד או צגי מגע רב תכליתיים מבלבלים: על בקרת האקלים שולטות שלוש חוגות עגולות, שמעליהן מסך גדול למערכת הניווט. דווקא הפלסטיק השחור והנאה של מסך הניווט מדגיש שהפלסטיקה שסביבו, כלומר זו של לוח המחוונים, אומנם מורכבת היטב אך יכולה בהחלט ליהנות מאיכות יוקרתית יותר.

נקודה חשובה במיוחד נוגעת למערכות הבטיחות. לפני הנהג מופיע צג מידע שמדגיש מתי הסוויפט מתקרבת למכונית שלפניה ובולמת, מתי היא מפעילה את בקרת השיוט האדפטיבית ששומרת על מהירות הנסיעה מאחורי הרכב שמלפנים, ומתי ההגה רועד קלות כאשר הסוויפט גולשת החוצה מנתיב הנסיעה. כאן יש בעיה, כי באירופה יצרני הרכב גאים, ובצדק, במערכות בטיחות מתקדמות ומצילות חיים. בישראל מערכות אלה עלולות לא להיות מוצעות לצרכן, שכן אנו מדינה צעירה ובכל הקשור להצלת חיים אנו מסתפקים במועט. אנחנו אוהבים להשתמש בביטוי "מערכות מצילות חיים", אך בכל הקשור להנגשת הטכנולוגיה הטובה ביותר, בישראל פחות אוהבים ליישם זאת. וחבל שכך.

בסופו של דבר, סוזוקי סוויפט החדשה היא מכונית מעניינת, כי סוזוקי הצליחה לייצר כאן מכונית מיוחדת. מדובר במכונית שמיועדת לפנות לטעמם של לקוחות אירופים, אך בדרך לישראל היא תצטרך להתאזרח ולהתאים לשוק שמרני הרבה יותר, שוק שסקסיות וספורטיביות אינן בראש מעיניו. היא כן מרווחת, כן חסכונית וכן מעניינת, וכנראה שתגיע ארצה לפלח שוק שימתין לה בצימאון לנוכח מיעוט המתחרות היפניות. אך עם זאת, למען הבטיחות, חשוב שהסוויפט תצויד בכל מערכות הבטיחות המקוריות שהוצגו ברכבי המבחן.

תגיות