אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הביריון מגיע לשוק רכבי הכביש־שטח צילום: אודי עציון

הביריון מגיע לשוק רכבי הכביש־שטח

לאחר סיבוב מוצלח בשוק העולמי וציפייה מתוחה בשוק המקומי, דגם CX3 של מאזדה מציג עיצוב מוקפד וביצועים ספורטיביים, אבל גם תא נוסעים צפוף ואביזרים מיושנים

03.04.2017, 08:19 | תומר הדר

מעטים הם הרכבים שמצליחים לייצר אימה ופחד בקרב חלק ניכר מיבואני הרכב בישראל. שמצליחים לייצר כזו ציפייה, כאלה מהלכים שיווקיים שמיועדים להתמודדות, כזה ארסנל של מבצעים, הנחות, הטבות ומימון, כדי לנסות ולהילחם בביריון החדש המגיע לשוק.

קראו עוד בכלכליסט

מאזדה CX3 הוא כזה, רכב שממנו מפחדים כל יבואני הרכב. מדוע? ראשית, מאזדה CX3 הוא רכב כביש־שטח. והלקוחות רוצים כיום בעיקר רכבי כביש־שטח. שנית, הוא מאזדה, מותג יפני פופולרי שנהנה בשוק הרכב הישראלי במשך שנים מהצלחה מטאורית, אך לאחרונה כבר אינו שולט בראש טבלאות המכירות. ומה נחוץ למאזדה, לפחות מבחינת המתחרים כדי לשוב לפסגה? נכון, רכב כביש־שטח ראוי.

יבואני הרכב אכן חיכו, אכן כססו ציפורניים בדאגה והכינו תוכניות מגירה - אך מאזדה CX3 לא הגיע. שנתיים חלפו מאז הצגת מאזדה CX3 בעולם, ובישראל אין ג'יפון קטן של מאזדה לרפואה. הבעיה טמונה לא ביבואן, אלא ביצרן. מאז הימים שבהם מאזדה 3 נחשב לרכב המועדף על עם ישראל עברה חברת מאזדה שינוי תהומי. היצרנית היפנית, שגודלה הוא כעשירית מגודלה של טויוטה החליטה לבדל את עצמה מיתר מתחריה כיצרנית מוצר יפני איכותי, ספורטיבי, שונה. ודי הצליחה.

מאזדה CX3, צילום: אודי עציון מאזדה CX3 | צילום: אודי עציון מאזדה CX3, צילום: אודי עציון

הבעיה היא שהעולם אינו ישראל. כאן מעדיפים מכוניות אפרוריות, משעממות, שעל ישבנן יש מספיק מקום להדביק מדבקה של חברת ליסינג. וכאשר בשווקים העולמיים נוצרה דרישה מהותית למאזדה CX3 העדיפה היצרנית למכור את מרכולתה למי ששמח לשלם היטב עבור מכונית מיוחדת, ולא למי שמעוניין לשלם כמה שפחות עבור מכוניות שימכרו בהנחה לחברות ליסינג. מאזדה ווי הב א פרובלם.

כעת המצב שונה. ראשית, כיום די ברור שבשוק הרכב הישראלי לא ניתן למכור כמויות רציניות ללא רכב כביש־שטח עממי אחד לפחות בהיצע הדגמים. שנית, כאשר דגם מסוים "עושה סיבוב" מספיק גדול בשוק העולמי והביקושים הראשוניים מסופקים, היצרן יכול להרשות לעצמו להוריד מעט מחירים ולמכור לשווקים משניים יחסית.

כן, כמו ישראל, המדינה שבה שינוי הכיוון של מאזדה, מעממית לספורטיבית, לא ממש עלה בקו אחת עם העדפותיהם של הישראלים למכונית עממית, עדיף בצבע אפור עכבר, ושיורידו את המדבקה של הליסינג בזהירות בבקשה. 

 

 

מבט מבפנים מבט מבפנים מבט מבפנים

CX3 הוא רכב מגניב. זו מחמאה רצינית. במאזדה מדגישים שמדובר ברכב כביש־שטח ספורטיבי והעיצוב אכן מבהיר היטב ש־CX3 בא כדי לעשות שרירים. קודם כל, יש לו גלגלים מרשימים ומושחרים, לכאורה פריט משני אך חשוב במיוחד ברכב בצבע אדום שתוחם את הגלגלים בתוך בתי גלגל מחופים בפלסטיק שחור. זה פשוט יפה. ויש לו מאחור ספוילר מודגש, אנטנה אחורית שמזדקרת מתוך הגג ומראה קרבי. החרטום נמוך, אך עם זאת שרירי מאוד, כדי לאכלס מנוע מכובד בנפח 2.0 ליטר, בחירה לא ממש נפוצה ברכבי כביש־שטח קטנים. גם החלק האחורי נאה במיוחד, עם פגוש אחורי שחור בחלקו התחתון, אדום בחלקו העליון שבתחתיתו מבצבצים שני צינורות פליטה שמנים.

נוחות ומערכות בטיחות

בפנים, CX3 מזכיר יותר מהכל את מאזדה 2. הוא גם מבוסס על פלטפורמה של מאזדה 2. אז הממשק שלו מוכר היטב, החל במסך הגדול ששולט בכל הפונקציות השונות של הרכב, באמצעות גלגל שנמצא בין צמד המושבים הקדמיים - הפטנט הזה הרגיש חדשני לפני כשלוש שנים, כיום יש כבר פטנטים יותר יעילים - וכלה בצג קטן מול עיני הנהג שמציג את מהירות הנסיעה וכמות הדלק שנותרה. שוב, פטנט שנחשב עדכני מאוד עד לפני כשלוש שנים, עם זאת, הוא עדיין יעיל מאוד.

איכות החומרים מצויינת והבקרות השונות, כנהוג במאזדה, ברורות מאוד. גם אם זה אומר שבמקום שלל מסכי מגע יש כפתורים גדולים, עגולים ופשוטים לבקרת האקלים לדוגמה.

נקודה חשובה: מערכות בטיחות. ל־CX3 יש מערכת סייען בלימה ומערכת התראה על מעבר נתיב. כיום מדובר במערכות בעלות חשיבות קריטית. תנוחת הישיבה עצמה נוחה, ותא הנוסעים מרגיש אינטימי, ממש כמו במאזדה 2, אך לא כולם יאהבו את האינטימיות הזו. במאזדה 2 ניתן לקבל את האינטימיות באהבה. ברכב כביש־שטח שמיועד לשנע משפחה, כשתא המטען, שאינו גדול, מלא עד אפס מקום והמושב האחורי צפוף, מעט קשה לקבל אינטימיות שכזו בסלחנות.

לא המוצר הלוהט בשוק

ההבטחה הגדולה של מאזדה בכל הנוגע ל־CX3 היא איכות הנסיעה וההתנהגות הספורטיבית. CX3 אמור להיות אחד השגרירים הראשונים של הכיוון החדש של מאזדה. ומאזדה צודקת. הוא באמת כזה. ראשית המנוע: 2.0 ליטרים, נפח חריג בשביל רכב כביש־שטח קטן. המנוע מפיק 156 כוחות סוס. ובמפתיע הוא מחוספס. לא מחוספס רע, אלא מחוספס טוב. מחוספס שעושה רצון ללחוץ חזק. הוא נשמע טוב. הוא מושך היטב. והוא משודך לתיבה אוטומטית בעלת שש מהירויות שמגיבה מהר מאוד. גם התנהגות הכביש של CX3 מפתיעה לטובה: הוא רכב הדוק ומהנה מאוד. אפשר לצלול איתו במהירות מפתיעה לפניות, כזו שתגרום לרכבי כביש־שטח אחרים לחשוש ולקבל היזון חוזר מצוין ממערכות הבלימה וההיגוי. זה כיף. את המחיר משלמים בדמות פגיעה קלה בנוחות הנסיעה בשל הכיול הנוקשה. זה בכלל לא נורא. זה אפילו מהנה.

מאזדה CX3 חוזר. הא מבוקש מאוד. יש רק רכב אחד, שהוצב בלב קניון יוקרתי בתל אביב וכעת עליו לחזור לקניון. בדומה למוצרים אחרים שנמכרים באותו קניון, CX3 הוא רכב באספקה מוגבלת, ההקצאה לישראל קטנה יחסית בגלל הביקוש העולמי, מה שנוגד את כל הפילוסופיה הישנה של מאזדה, למכור הרבה, כי אם יש כזה לכולם, וזה לא מתקלקל אז זה טוב.

כאן קיים דיסוננס מסוים בכל הנוגע ל־CX3 הן ברמה העולמית והן ברמה הישראלית. בעולם, CX3 כבר אינו דגם חדש. יצרני רכבי הכביש־שטח שהבינו היטב שהקונים נמשכים לעיצוב שערורייתי וטכנולוגיה מתקדמת הספיקו להביא לנו את טויוטה CHR שנראה כאילו נלקח מדפי קומיקס יפני וקיה נירו שמכוון לחיסכון - וה־CX3 שנחשב חדשני לפני כמה שנים כבר אינו המוצר הלוהט ביותר בשוק. וברמה הישראלית, מדובר במוצר שככל הנראה לא ישא מדבקות של ליסינג, ומיועד לקהל שונה.

ניתן לקוות שהקהל הישראלי ילמד להעריך מאזדה מזן שונה, דגם שמיועד לצרכנים שמחפשים איכות ולא כמות. בכל מקרה, CX3 הוא רכב ראוי שבקרוב יוצג דגם מעודכן שלו. אין ספק שלו היה מגיע לישראל בתקופה בה הושק, אפקט הגעתו היה יותר משמעותי.

תגיות