אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מייסד טינדר: "אני רוצה לרכוש חברה בישראל" צילום: בלומברג

ראיון כלכליסט

מייסד טינדר: "אני רוצה לרכוש חברה בישראל"

שון ראד, האיש שהמציא את אפליקציית ההיכרויות המצליחה בעולם ויהודי ממוצא איראני, מספר בראיון מיוחד לכלכליסט על הפוטנציאל האדיר של התחום: "יש בעולם 600 מיליון אנשים פנויים והם מוכנים לשלם. עדיין לא גירדנו את מה שאנחנו יכולים להציע להם"

03.04.2017, 10:33 | מאיר אורבך

"אני רוצה לרכוש חברה בישראל. אנחנו מדברים עם שתי חברות שיושבות כאן. אני עדיין לא יודע לאן זה הולך, אבל אני יודע שישראל זה מקום נפלא לטכנולוגיה והרבה חברות טובות נמצאות כאן", כך אמר ל"כלכליסט” שון ראד, יו”"ר טינדר ואחד ממייסדיה. ראד, ששימש בעבר כמנכ”ל החברה, מגיע היום (ב') לישראל כאורח של ועידה של "פורבס".

ראד הוא לא רק אחד המייסדים של טינדר, הוא גם הפנים של אפליקציית ההיכרויות המצליחה בעולם, שהושקה ב־2011. מאז אותה שנה הפכה טינדר לשם נרדף להיכרויות קצרות טווח, והיא מובילה בפער ניכר מול כל החברות הפעילות בתחום.

קראו עוד בכלכליסט

ראד לא הסכים לפרט אילו חברות נמצאות על סדר היום של טינדר, אבל בראיונות מהתקופה האחרונה לתקשורת בארה"ב הוא אמר שמבחינתו הבינה המלאכותית היא הנושא החם והוא מעוניין להשקיע בה.

באחד מאותם ראיונות הוא אף פירט את החזון שלו על האופנים שבהם בינה מלאכותית יכולה לשנות את שירותי הדייטינג. "תאר לך שאתה מדליק את האפליקציה בבוקר, והיא מספרת לך שבהמשך הרחוב יש בחורה שמאוד מתאימה לך מבחינת כל הקריטריונים, ולא רק שהיא מתאימה היא אפילו פנויה לפגישה ביום חמישי הקרוב”.

שון ראד , צילום: בלומברג שון ראד | צילום: בלומברג שון ראד , צילום: בלומברג

הקשר הפרסי

זהו לא הביקור הראשון של ראד, יהודי ממוצא איראני, בישראל. "אני מאוד אוהב לבוא לישראל. לצערי, לא הייתי בישראל כבר כמה שנים, ואני מאוד נרגש לחזור לכאן שוב", אמר. הוריו של ראד ברחו לארה"ב מאיראן בשנות השבעים, זמן קצר לפני עליית שלטון האייתוללה חומייני לשלטון. משפחתו התיישבה בלוס אנג'לס, בשכונת היוקרה בל אייר, והקימה עסק מצליח למוצרי אלקטרוניקה.

ראד עבר דרך מפותלת בתוך החברה שהקים. בנובמבר 2014 הוא אולץ לפרוש מתפקידו כמנכ"ל החברה עקב תביעה שהגישה וויטני וולף, אחת ממייסדי טינדר, נגד החברה ונגד ג'סטין מטין, מייסד נוסף. בעקבות התביעה עזב מטין את החברה, וראד עבר לתפקיד נשיא החברה. שישה חודשים לאחר מכן חזר ראד לתפקיד המנכ"ל, לאחר שהחברה החליטה שמחליפו כריס פיין אינו מתאים לתפקיד. בסוף 2016 פרש ראד סופית מתפקיד המנכ”ל והחליף תפקידים עם היו"ר גרג בלאט, שמכהן כיום כמנכ"ל.

במסגרת תפקידו החדש ראד אחראי על המיזוגים והרכישות של טינדר. הכסף לאותן רכישות מגיע מקרן של החברה שנקראת Swipe Ventures שמטרתה להרחיב את האחיזה של טינדר בעולם ההיכרויות ובעולם הרשתות החברתיות. "התפקיד החדש מאוד מעניין אותי ונותן לי כר פעולה נרחב", אמר ראד. "יש לי צוות ניהולי מאוד טוב, אבל ללא כל קשר אני מאוד מעורב עדיין בפעילות היומיומית של החברה".

ואכן, מאז הקמתה טינדר מתרחבת בכל פעם לתחום נוסף, בין השאר באמצעות השקת שורה של שירותים נוספים מעבר לאפליקציית ההיכרויות המקורית, כמו למשל השירות טינדר סושיאל שנועד לארגן מפגשים חברתיים.

רק בשבוע שעבר השיקה החברה שירות חדש בשם טינדר און ליין, שמעביר לראשונה את טינדר מהסמארטפון אל המחשב האישי. מדובר במהפכה עבור החברה, שנולדה והפכה למה שהיא בזכות עלייתו של הסמארטפון. בחברה מסבירים את המעבר למסך הגדול כניסיון להגדיל את מספר המשתמשים, בעיקר במדינות שבהן נתוני גלישה סלולריים עולים ביוקר. כמו כן, השירות החדש אמור לאפשר למשתמשים להמשיך להשתמש באפליקציה גם בזמן העבודה או הלימודים.

טינדר VIP

בחודשים האחרונים מפיצה החברה מתחת לרדאר את טינדר סלקט, אפליקציה בהזמנה בלבד המיועדת לסלבריטאים, מנכ"לים ודמויות ציבוריות אחרות. לדברי ראד, באחת ההתבטאויות הראשונות שלו בנושא, "טינדר סלקט זה משהו שאנחנו מנסים ועדיין לא מדברים עליו. זה ניסיון של כמה מהנדסים שלנו ואנחנו בשלב שרק בודקים את זה".

שירות נוסף שהשיקה החברה, ושנחשב להצלחה, הוא השירות בתשלום טינדר פלוס. משתמשי טינדר פלוס מקבלים גישה ליישומים נוספים, כמו למשל פספורט שמאפשר לשנות מיקום כדי להכיר משתמשים בכל מקום שבו נמצאים בעולם וכן אפשרות לבטל החלקה שבוצעה בטעות.

שירות זה עזר להפוך את טינדר לסיפור הצלחה כלכלי. "טינדר היא אפליקציה מצליחה מאוד. יש לנו מספרים מצוינים, אנחנו עושים הרבה יותר כסף ואנחנו הרבה יותר גדולים ממה שאנשים חושבים ואנחנו גדלים מהר מאוד בכל האספקטים", אמר ראד. "אחד הדברים שאנשים פנויים מוכנים להוציא עליהם כסף הוא להכיר אנשים אחרים. האפליקציה שלנו מציעה לאנשים את האפשרות להכיר אנשים אחרים, והם מוכנים לשלם על זה".

כמה בדיוק הם מוכנים לשלם? אין לכך תשובה ברורה, אבל מבחינת הדו"חות הכספיים של מאץ' גרופ, החברה־האם של טינדר, נראה כי עסקי ההיכרויות משתלמים. מאץ' סיכמה את שנת 2016 עם הכנסות של 1.2 מיליארד דולר לעומת מיליארד דולר ב־2015. בדו"חותיה החברה ייחסה חלק גדול מעלייה זו לצמיחה משמעותית במספר המשתמשים שמוכנים לשלם עבור שירותים נוספים בטינדר.

"יש בעולם 600 מיליון אנשים פנויים", אמר ראד. "עדיין לא גירדנו את מה שאנחנו יכולים להציע להם. אנחנו מתמחים בתחום של ההיכרויות ונגביר משמעותית את הניסיונות שלנו להגדיל את האחיזה שלנו בתחום. אנחנו מצליחים ליצור הכנסות משמעותיות מאוד בשנה האחרונה".

כשראד מדבר על העתיד של טינדר, הוא נשמע לפתע כמו מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. "השאיפה שלנו היא לחבר את העולם ביחד ולקרב אנשים", אמר. אגב פייסבוק, ההרשמה לטינדר מתבצעת רק באמצעות חשבון משתמש ברשת החברתית הענקית, המהווה מעין אמצעי אימות לזהות המשתמשים, דבר שלמעשה מייצר תלות עבור טינדר. ראד לא חושב שמדובר בחיבור בעייתי ואינו רואה כל צורך לשנות אותו. "פייסבוק היא פלטפורמה חברתית המשמשת כגשר להרבה אפליקציות אחרות. היחסים שלנו עם פייסבוק נפלאים, והם תומכים בנו מהיום הראשון", אמר. "יש לנו שיתוף פעולה טובה מאוד, אנחנו לא רואים את עצמנו בתחרות איתם. אנחנו משתמשים בפייסבוק כפלטפורמה לחבר אנשים. ככל שאנחנו גדלים, החשיבות שלנו עבורם גדלה וכך גם החשיבות שלהם עבורנו. החיבור בינינו הוא win-win".

לא מודאג מהתחרות

בכל הנוגע לתחרות, ראד נשאר דיפלומטי ואומר שהוא מברך על כל מתחרה. לדבריו, התחרות מעוררת את התחום, אבל באותה נשימה הוא מזכיר שטינדר היא האפליקציה המובילה בתחומה ולדבריו אין לה תחרות. "טינדר היא פלטפורמת הדייטינג הגדולה בעולם. השנייה קטנה מאיתנו בהרבה. אני חושב שאנחנו עדיין לבד בקטגוריה, אבל יש הרבה תחרות שמתמקדת בעיקר בתחומים שלא הגענו אליהם או שאין לנו עניין בהם".

נושא אחר, שאותו ראד לוקח מאוד ברצינות, הוא הטרדות מיניות והתנהגות לא נאותה של משתמשי טינדר. "אנחנו מאוד אגרסיביים בכל הנוגע לתלונות על התנהגות לא נאותה", אמר. "כל תלונה שאנחנו מקבלים נבדקת במהירות, ואם היא נכונה, המשתמש נמחק מיידית. בנושא הזה אנחנו לא מתפשרים". ראד נוקט גישה דומה גם בכל הנוגע לאבטחת מידע. הוא זוכר היטב את הפריצה המפורסמת לאתר ההיכרויות אשלי מדיסון, שבמסגרתה נחשפו פרטים אישיים של משתמשים. "אנחנו משקיעים הרבה בתחום הזה ומנסים לשמור על המשתמשים שלנו", אמר.

תגיות