אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אם לא נפעל מהר לא נצליח להביא לפה שחקנים שבלעדיהם לא נמצא גז נוסף" צילום: אוראל כהן

"אם לא נפעל מהר לא נצליח להביא לפה שחקנים שבלעדיהם לא נמצא גז נוסף"

כך אמר גדעון תדמור, יו"ר ובעלים של נאוויטס פטרוליום בוועידת האנרגיה. לדבריו, "ישנם חסמים מאוד מרכזיים בשוק הגז. אחד מהם זה החסם התשתיתי"

04.04.2017, 15:27 | נעמי צורף
"אם לא נפעל מהר לא נצליח להביא לפה שחקנים שבלעדיהם לא נמצא גז נוסף. כשמסתכלים על האלטרנטיבות וההיתכנות הכלכלית, קשה להצדיק הגעה לישראל", כך אמר גדעון תדמור, יו"ר ובעלים של נאוויטס פטרוליום בוועידה הלאומית לאנרגיה של מכון האנרגיה בשיתוף "כלכליסט".

"האמירה הזו שאנחנו יודעים בעיתות משבר לפתור ולהתמודד, זה לא משהו להתגאות בו. הדבר הנכון וההגיוני לעשות הוא לבנות את זה נכון מהיום הראשון ויפה לראות במקומות אחרים בעולם איך הדברים נעשים בצורה מובנית יחד עם חברות עם ניסיון רב", אמר איתי רפאל, מנכ"ל רציו פטרולים. "הדבר הנכון לעשות בארץ זה להסתכל, יש לנו הרבה ממי ללמוד ולפעול כדי לייצר את התנאים המתאימים לחברות זרות שיגיעו".

הדברים נאמרו במסגרת פאנל בהנחיית ליאור גוטמן, כתב האנרגיה והתשתיות של "כלכליסט", בנושא פיתוח תוכנית למשק האנרגיה. "ישנם חסמים מאוד מרכזיים בשוק הגז. אחד מהם זה החסם התשתיתי. אי אפשר לפתח תשתיות קטנות אם אין תשתית זירתית. תשתית כזו יוצרת זכות קיום כלכלי לתגליות קטנות יותר והדבר הזה לא קיים כאן", הוסיף תדמור. "צריך לבנות תכנית חומש שתראה את החזון התשתיתי בים כדי לאפשר את היישום של גילוי ואחר-כך פיתוח של תגליות קטנות יותר". תדמור התייחס לחסם נוסף לטענתו, שהוא דו"ח ועדת צמח ואמר "אין אפשרות להביא לארץ גורמים אם לא נותנים להם אופק. השוק הישראלי מוגבל. העולם הוא גדול ותחרותי יש חלון בלתי רגיל של הזדמנויות ואם אנחנו רוצים למשוך משקיעים צריך להסיר חסמים".

גדעון תדמור יו"ר ובעלים נאוויטס פטרוליום, צילום: אוראל כהן גדעון תדמור יו"ר ובעלים נאוויטס פטרוליום | צילום: אוראל כהן גדעון תדמור יו"ר ובעלים נאוויטס פטרוליום, צילום: אוראל כהן

במסגרת הפאנל התייחסו המשתתפים לקשיים וחסמים נוספים הקיימים היום. צחי סעד, מנהל החטיבה הכלכלית במשרד מבקר המדינה התייחס לעיכובים בתכניות שונות בתחום האנרגיה. "תכנית האב למשק האנרגיה עד היום לא הושלמה, חוק משק הדלק לא הושלם עד היום, דברים אחרים מתעכבים במשך שנים ארוכות", הוא אמר והוסיף "מעבר לתכנון יש בעיה של פתרון בעיות ומחלוקות בין משרד האנרגיה למשרד לאיכות הסביבה לפעמים רשויות מקומיות או חברות פרטיות".

"להערכתי האישית, בתור מי שהיה גם בצד של חברת החשמל וגם של הממשלה בוועדת יוגב ואני רואה את הפרטיים, יש בעיית משילות של ממשלה שלאורך 10 שנים היא הריבון. אם הממשלה הייתה רוצה רפורמה, הייתה רפורמה", אמר עמוס לסקר יו"ר פורום יצרני חשמל פרטי מגז טבעי. "הבעיה השנייה היא ועד עובדי חברת חשמל – הם מנצחים בקרבות אבל הפסידו את המלחמה. להערכתי צריך לצאת מתוך הנחת עבודה שאין רפורמה, לעמוד בכללים של חוק משק החשמל ולהסיט את כל המשאבים, התקציבים, היכולת ההנדסית והתפעולית ליכולות שהוזנחו.

"במה שקורה היום במשך האנרגיה משתקפת המהות הישראלית. אני רואה מאמצים גדולים של השר ואולי גם של הממשלה ופיתוח אלטרנטיבות אבל ישראל חלשה באופן בתרבות הניהולית", אמר עו"ד דוד חודק העמוד בראש משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק הלוי גרינברג ושות'. "אנחנו בכלל לא טובים בניהול מערכות גדולות וזה עולה בתחום התשתיות. תיאום התשתיות בארץ ירוד ביותר, המידע ירוד ביותר כשמישהו צריך לעבור דרך רשות מקומית זה שבעה מדורי גהנום אנחנו לא ממצים את הפוטנציאל הכלכלי של המדינה בתחום הגז וזה דבר שהממשלה חייבת לעסוק בו, ביד אחד היא מאפשרת וביד שניה היא מעכבת".

"קצא"א כבר היום היא שחקן מרכזי בתחומי הדלק הגולמי. מכניסתי לתפקיד לפני כשנה החזון שלי היה שקצא"א תהפוך לזרוע האנרגיה של מדינת ישראל", אמר ארז חלפון יו"ר דוראד וקצא"א. "אנחנו כרגע בוחנים להיכנס ולהיות שותף אסטרטגי בנושא של הגז הטבעי, אני חושב שזה נכון לנו להיות בתחום הזה. אנחנו בוחנים לעומק את הצינור מלווייתן לטורקיה לאור הניסיון שיש לנו בבניית צינורות".

תגיות