אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעקבות סערת יונייטד: איך לא להיזרק מטיסה - או להרוויח מזה אם כבר נזרקת צילום: twitter / Jaycedavid

בעקבות סערת יונייטד: איך לא להיזרק מטיסה - או להרוויח מזה אם כבר נזרקת

התקרית שבה הורידה חברת התעופה נוסע בכוח מהמטוס בשל תפוסת יתר, ממשיכה להכות גלים. למרות שמדובר בהתנהלות חוקית, הנוסעים יכולים לנקוט במספר צעדים כדי לדאוג לכך שלא יורדו מהטיסה. כיצד?

12.04.2017, 13:35 | שירות כלכליסט

הסערה סביב התקרית בטיסה של יונייטד איירלנס, שבה הורידה חברת התעופה בכוח נוסע מהמטוס לאחר שהטיסה הייתה בתפוסת יתר, מסרבת לגווע. הסרטון, שהפך כבר ויראלי, מעורר מחדש את הדיון סביב הנטייה של חברות תעופה למכור יותר כרטיסים ממושבים במטוס. אך אף שמדובר בהתנהלות חוקית ושכיחה, אתם כנוסעים יכולים לנקוט במספר צעדים כדי להגן על עצמכם ולהבטיח שלא יורידו אתכם מהטיסה, בכוח או שלא בכוח. במקרה שבכל זאת הורידו אתכם - לפחות תוכלו לקבל פיצוי הולם. באתר מרקטווץ' פרסמו את  הצעדים המרכזיים שאפשר לנקוט:

קראו עוד בכלכליסט

ליתר ביטחון, אל תטוסו במחלקת תיירים

 

כשיש אובר בוקינג, חברות התעופה מחפשות קודם מתנדבים, ומציעות להם צורות שונות של פיצויים בתמורה לכך שיוותרו על המושב שלהם, החל משובר לרכישת קפה ועד ליותר מאלף דולר במזומן. אם בכל זאת אין מספיק מתנדבים, מבחינה חוקית מותר לחברות התעופה להוריד אנשים מהטיסה גם בלי שיתנדבו מרצונם.

אולם, כפי שציין משרד התחבורה האמריקאי ביום שני "זוהי האחריות של חברת התעופה לקבוע את סדרי העדיפויות ההוגנים של העלייה למטוס". לדבריו של ג'וזף לורוסו, עורך דין המתמחה בתחום התעופה מקולורדו, לכל חברה מדיניות משלה, כשלרוב ההיררכיה היא שמתחילים להוריד נוסעים היושבים בקצה האחורי של המטוס ומתקדמים משם. "פירוש הדבר שתהיו בטוחים יותר במחלקה הראשונה או אפילו במחלקת עסקים, מאשר במחלקת תיירים". בנוסף, החברות לרוב לא מורידות מטיסות אנשים עם מוגבלויות או קטינים שטסים בלי ליווי. גם חברי מועדון הנוסע המתמיד ותכניות נאמנות אחרים לרוב פטורים מכך.

הסרטון של הנוסע מסולק ממטוס של יונייטד איירליינס:

תמיד תנהלו מו"מ

לורוסו מדגיש כי בין אם אתם מתנדבים לרדת מהטיסה ובין אם מאלצים אתכם, תמיד כדאי להכיר את זכויות הנוסע, ולדרוש פיצוי הולם. נוסעים שנדרשים לרדת מטיסת פנים בארה"ב זכאים לפיצוי כספי בגובה 200% מכרטיס לכיוון אחד (אך לא יותר מ-675 דולר), זאת אם הם נוחתים ביעד שלהם בעיכוב של יותר משעה מהמועד המקורי, אך פחות משעתיים, כך לפי הרגולציות הפדראליות. במקרה של עיכוב של מעל לשעתיים, הפיצוי כבר עולה ל-400% משווי הכרטיס בכיוון אחד (עד ל-1,350 דולר). אם בכל זאת התנדבתם ראשונים לרדת מהמטוס והסתפקתם בשובר לכרטיס חלופי, משרד התחבורה האמריקאי ממליץ לקרוא את האותיות הקטנות בשובר ולבדוק למתי השובר בתוקף ואם הוא תקף בחגים ובטיסות בינלאומיות. "זה הכל עניין של מו"מ ביניכם לבין חברת התעופה", מדגיש לורוסו. "רק כי הם אומרים שיתנו לכם כרטיס, אין פירוש הדבר שאתם צריכים להסכים לפיצוי הזה". עם זאת, אם הסכמתם לפיצוי אינכם יכולים לפנות לחברת התעופה לאחר מכן ולדרוש פיצוי נוסף.

תצייתו להוראות צוות האוויר

 

בעקרון נוסעים חייבים לרדת מהטיסה אם חברת התעופה מחליטה לא להטיס אותם, גם אם זה בניגוד לרצונם. כלומר, על פניו יונייטד לא הפרה את החוק. אולם, בתקרית הספציפית הזו, לא נמכרו לנוסעים יותר כרטיסים ממושבים, אלא החברה הייתה צריכה לפנות 4 מושבים לחברי צוות שניסו להגיע לקנטאקי לעבודה. מסיבה זו, הדרישה של יונייטד להוריד נוסע מהמטוס לא בהכרח מוגנת בחוק, שלפי לורוסו מכסה רק נוסעים בתשלום ולא עובדי החברה. עוד מוסיף לורוסו כי כל עוד דלת המטוס עדיין פתוחה, התקנות מחייבות לקרוא למשטרה המקומית, כי הדלת הפתוחה פירושה שהם עדיין תחת תחום השיפוט של המדינה. עם זאת, לאחר שדלת המטוס נסגרת המטוס הופך להיות תחת תחום השיפוט פדראלי, והנוסעים מחויבים לפי החוק לציית להוראות צוות האוויר, כולל הדיילים. "דלת המטוס שולטת ביותר ממה שאנשים חושבים", הוא מסביר. "הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור הוא שיש לציית: אם מבקשים מכם לרדת מהמטוס, אין ברירה אלא לרדת".

 

הנוסע בטיסת יונייטד שנגרר החוצה בכוח, צילום: youtube הנוסע בטיסת יונייטד שנגרר החוצה בכוח | צילום: youtube הנוסע בטיסת יונייטד שנגרר החוצה בכוח, צילום: youtube

בחרו את חברת התעופה בתבונה

ברט סניידר, המחבר של בלוג תעופה בשם CrankyFlier.com, מציין שאפשר מראש לבחור בחברת תעופה שלא מיישמת מדיניות אובר בוקינג, כמו ג'ט בלו. "חברות התעופה חייבות ללמוד כיצד לעשות זאת כראוי. דלתא לדוגמה מוכרת יותר מדי כרטיסים לטיסות, אבל כמעט תמיד נוסעים מתנדבים לוותר על הטיסה, הם מיומנים בהפעלת האגרסיות כבר בשער העלייה למטוס, כך שהם מוכנים עוד לפני שכל הנוסעים עלו למטוס".

לורוסו מסביר כי מבחינת חברות התעופה, זה הכל עניין של עלות מול תועלת. "הן לא מעוניינות להציע פיצוי יקר מדי, כשזו בעצם זכותן למכור יותר מדי כרטיסים", הוא אומר. "אבל אני בטוח שיונייטד עכשיו מתחרטים שהם לא הציעו פשוט יותר מ-800 דולר פיצוי".

תגיות