אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האיחוד האירופי מתכנן לגבות אגרות כביש לפי זיהום הרכב צילום: איי אף פי

האיחוד האירופי מתכנן לגבות אגרות כביש לפי זיהום הרכב

התוכנית, שנמצאת עדיין בשלבי גיבוש, צפויה להיכנס לתוקף ב־2019 ולהחליף את שיטת הגביה שמבוססת על מרחק ומשך השימוש בכביש

23.04.2017, 19:31 | תומר הדר

הנסיעה באירופה צפויה להתייקר משמעותית לנהגי כלי רכב מזהמים. האיחוד האירופי החל בגיבוש תוכנית להטלת אגרות כביש שיקבעו בהתאם לרמת הזיהום שרכב פולט - כך דיווח אתר חדשות תעשיית הרכב "אוטוניוז".

קראו עוד בכלכליסט

התוכנית, שנמצאת בימים אלו בהכנות לקראת חקיקה, תהיה תקפה בכל מדינות האיחוד האירופי ותחול על רוב סוגי כלי הרכב הממונעים, כלומר, מכוניות, משאיות, אוטובוסים ורכב מסחרי. התוכנית עתידה להיכנס לתוקף ב־2019.

כביש אגרה בצרפת. כיום אין דרך לדעת על פליטת המזהמים בזמן אמת, צילום: איי אף פי כביש אגרה בצרפת. כיום אין דרך לדעת על פליטת המזהמים בזמן אמת | צילום: איי אף פי כביש אגרה בצרפת. כיום אין דרך לדעת על פליטת המזהמים בזמן אמת, צילום: איי אף פי

פירוש הדבר הוא שחציית אירופה ברכב מזהם תתייקר משמעותית. על פי התוואי המתגבש, רכבים פחות מזהמים יידרשו לשלם אגרה נמוכה מזו המקובלת כיום, ואילו רכבים מזהמים יותר ישלמו תשלום גבוה מן המקובל כיום. יחד עם זאת, האיחוד האירופי לא יחייב את המדינות שבהן אין כבישי אגרה לגבות אגרות כביש חדשות בהתאם לרמת הזיהום. במדינות שבהן כבר קיימים כבישי אגרה, תידרש המדינה לעמוד בכללים שיקבע האיחוד. השימוש בשיטת גביה כזו צפוי לבטל בהדרגה את השיטה הנהוגה כיום, שמבוססת על זמן השימוש בכביש ואורך המקטע בו נסע הרכב. בנוסף, האיחוד האירופי מציע כי במסגרת שיטת הגביה החדשה יחויבו המדינות לפרסם כיצד הן מנצלות את ההכנסות. התוכנית המלאה תתפרסם ככל הנראה ב־31 למאי.

כיום אין באירופה דרך לדעת כמה גזים מזהמים פולטת מכונית בזמן אמת. המצב צפוי להשתנות עם הכנסת תקן חדש בספטמבר הקרוב. התקן, RDE שמו, יחייב את יצרניות כלי הרכב לבצע בדיקות מיוחדות שמודדות את פליטת המזהמים מכלי הרכב שלהן בזמן אמת. נתוני RDE "אמיתיים" של כל דגם רכב יאפשרו לרשויות לקבוע את גובה האגרה שיהיה על בעליו לשלם.

תגיות