אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיקוד העורף: "המפעלים לא ערוכים ליבוא אמוניה, כל אחסון מעל 50 ק"ג יחייב בונקר" צילום: דוברות עיריית חיפה

בלעדי לכלכליסט

פיקוד העורף: "המפעלים לא ערוכים ליבוא אמוניה, כל אחסון מעל 50 ק"ג יחייב בונקר"

ל"כלכליסט" הגיע פרוטוקול מדיון בהשתתפות נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה, התאחדות התעשיינים ופיקוד העורף. ראש מדור חומרים מסוכנים בפיקוד מעריך: "הליך האישור והבנייה יארך מספר חודשים עד שנה"

26.04.2017, 21:13 | ליאור גוטמן

פיקוד העורף יחייב מפעלים שירצו לייבא אמוניה באופן עצמאי להקים מחסה (בונקר), דבר  שרוב  העסקים אינם ערוכים לכך. כך עולה מדיון שנערך השבוע בנוכחות נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה, התאחדות התעשיינים ופיקוד העורף, במסגרת הבחינה כיצד אפשר לגשר על הפער שבין סגירת המכל בחיפה לבין הצורך לייבא אמוניה לתעשיות השונות.

קראו עוד בכלכליסט

עיון בפרוטוקול הדיון, שהגיע לידי "כלכליסט", מעלה שפיקוד העורף טוען ש"מפעל שיבקש לעשות שימוש באמוניה ותחליפיה בכמות נוספת לקיים אצלו בהיתר, יידרש להגיש בקשה למשרד בנוסח הרגיל. עדיף כי הבקשה תכלול גם את התייחסות פיקוד העורף וכיבוי אש", זאת במקרה ועתירות כנגד סגירת מכל האמוניה בחיפה לא יתקבלו.

נציגי פיקוד העורף אמרו בדיון ש"מפעלים שהעבירו בשלב זה בקשות (ליבוא אמוניה - ל"ג) לפקע"ר לא ערוכים למיגון זה, מאחר שמרבית הבקשות להוספת חומרים ידרשו באמצעי מיגון כגון בונקר", כאשר ראש מדור חומרים מסוכנים בפיקוד מעריך ש"הליך האישור והבנייה יארך מספר חודשים עד שנה".

עוד אומרים שם ש"הדרישה לאמצעי מיגון עבור תוספת אחסון היא דרישה מחייבת על פי התקנות", כאשר להערכת התאחדות התעשיינים ישנם 15-10 מפעלים אשר ידרשו לאחסון כמויות גדולות במפעל עצמו, מעבר לכמויות הקבועות בהיתר הרעלים או מאושרות כיום ע"י פיקוד העורף.

השורה התחתונה: לפי עמדת הצבא, "עבור אמוניה אל-מימית, כל תוספת אחסון מעל 50 ק"ג דורשת הקמת בונקר. במקרים חריגים מאפשרים מכולות מיגון. ככל הנראה נדרש היתר בניה גם עבור מכולות המיגון", אולם "נציגי התעשייה הציגו את עמדתם כי התנאים שהציגו פקע"ר לא יאפשרו להם להיערך בזמן הנדרש עד לסגירת המיכל"

מכל האמוניה בחיפה, צילום: זהר שחר מכל האמוניה בחיפה | צילום: זהר שחר מכל האמוניה בחיפה, צילום: זהר שחר

הגילוי הזה עלול לשמוט תחת המשרד להגנת הסביבה את האפשרות לאשר יבוא של מכלי אמוניה ייעודיים (איזטנקים) עבור כל מפעל בנפרד, מה שמשאיר את המדינה עם אפשרות יבוא אמוניה מירדן, אפשרות ייבוא באוניות קטנות או חזרה למציאות הקיימת והיא ייבוא באמצעות אוניות ענק.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "אכן, קיימים מקרים שבהם פיקוד העורף דורש מיגון לאחסון אמוניה. לאור זאת, מקיים המשרד להגנת הסביבה בשיתוף פיקוד העורף בחינה פרטנית למציאת פתרונות להיבטי המיגון הרלוונטיים, וכל זאת לאספקת צורכי המשק בלוח זמנים קצר ככל הניתן, תוך מניעת סיכונים לאוכלוסייה".

המשרד עצמו, באמצעות פרקליטות המדינה, ביקש היום מביהמ"ש העליון לדחות את ביצוע סגירת המכל על לתחילת יוני כדי לאפשר למשק אפשרות להתארגן. החשש הגדול הוא שעשרות מפעלים ואלפי עובדים ישארו ללא עבודה במידה ומכל האמוניה יסגר מיידית כאשר מנגד המדינה עוד לא ארגנה תחליפי ייבוא של חומר הגלם לסקטורים השונים במשק.

הטכניון: הדו"ח על מפרץ חיפה נכתב שלא על דעתנו

בכירים בטכניון הודיעו היום שהדו"ח שחובר על ידי פרופסורים שונים שם (אהוד קינן, דן שכטמן) לא מייצג את עמדת הטכניות אלא את דעתם של הפרופסורים בלבד, מה גם שהוא הוזמן על ידי עיריית חיפה.

בטכניון מנסים "ללכת בין הטיפות" ולא להביע דעה לכאן או לכאן, וטוענים שיש למצוא פתרון שמצד אחד לא יפגע בתעשיה ומצד שני יסלק את מכל האמוניה משם. עיריית חיפה עצמה פנתה היום (ד) ליועמ"ש בדרישה לחקור חריגות בנייה שהתקיימו לכאורה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
מיכל האמוניה בחיפה = סכנת מוות
עובדים על כולנו! הרי גם כיום נוסעות כל הזמן בכבישים מיכליות אמוניה עם מיגון רך ביותר, ממיכל האמוניה לכל המפעלים ברחבי הארץ! במיכליות שנוסעות יש מעל 100 ליטר אמוניה, המפעלים שקונים את האמוניה הזו, גם כן מאחסנים אותה אצלם בחצר. אז מה פתאום הדרישה כביכול של המשרד להגנת העורף? יש איזוטנקרים גם בנפחים קטנים! משהו מאוד מסריח כאן.
מיכאל לוין  |  30.04.17
לכל התגובות