אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסערה בעולם הספנות פוגעת בישראל צילום: בלומברג

הסערה בעולם הספנות פוגעת בישראל

הבריתות החדשות בתחום ההובלה הימית בעולם, עלולות להשפיע על ישראל. מאחר שבקו סין-ישראל השיח על המחיר פינה את מקומו לשיח על מקום - התחרות תיפגע משמעותית

28.04.2017, 07:40 | אוראל הרשקוביץ

בשקט בשקט, בתחילת חודש אפריל הכניסה חברת הענק הדנית MAERSK את אוניית הדגל החדשה שלה - אוניית המכולות הגדולה בעולם. פחות משבועיים קודם, פרסמה בגאווה חברת MOL היפנית את אוניית הענק הדגל החדשה שלה MOL TRIUMPH, שהוכרזה אף היא כאוניית המכולות הגדולה בעולם (נכון ל 27.3.17) ומסוגלת לשאת כמות מדהימה של 20,170 TEU (נפח של מכולה נמדד ביחידות ששמן TEU – Twenty-foot Equivalent Units).

בדרכה האופיינית, MAERSK נתנה למתחרה הגדולה שלה חברת MOL שבועיים לשאת בגאווה את גביע הכבוד עד שהשביתה את שמחתה והכתירה את המלכה החדשה - אוניית MAERSK MADRID שיכולה לשאת 20,568 TEU!

אם לא די בכך, גם חברת הספנות OOCL החליטה להצטרף לחגיגה וצפויה להכריז בקרוב על אוניית מכולות שתוכל לשאת 21,000 TEU!

לשם השוואה, לפני פחות מעשור, אוניית המכולות הגדולה בעולם יכלה לשאת פחות מ-11,000 TEU. אחריה השתרכו החברות הגדולות שהתחרו בהתמדה על התואר הנכסף, ובשנים 2009-2006 נשאה את הכתר אוניית MSC DANIT, שנקראת על שם בתו של עדני סימקין, מנכ"ל חברת MSC ישראל.

ב-15 השנים האחרונות קצב הגידול המטאורי בכמות המכולות אותן נושאות האוניות, טורף את הקלפים לכל שחקני שרשרת האספקה - משפיע על מחירי ההובלות ומחייב את הנמלים להיערך, הן בגודל הרציפים והן בכמות המנופים, לקליטת אוניות גדולות יותר ויותר.

אוניות הענק יכולות להיכנס רק לאחוז קטן מהנמלים בעולם ולכן הן מרוכזות בקווי מטען גדולים ומרכזיים בין הנמלים הגדולים ביבשות השונות. מהנמלים המרכזיים אוספות את המכולות אוניות קטנות משמעותית שמפליגות ליעדים הסופיים ברחבי העולם.

הבריתות החדשות פוגעות גם בשוק הישראלי

באוגוסט 2016, חווה עולם הספנות רעידת אדמה משמעותית שהתחילה בפשיטת הרגל של חברת הספנות השביעית בגודלה בעולם - HANJIN והמשיכה בהכרזת חברות הספנות על הבריתות החדשות בתחילת חודש אפריל 2017. למרות הניסיון של החברות לתאר את המצב החדש כטוב יותר ללקוחות, התמונה העולה אינה מעודדת כלל.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

הברית החדשה, The Alliance, שנכרתה ב 2016 בין 6 חברות ספנות (Yang Ming, K-Line, Hapag Lloyd, Mol, NYK), מאגדת את החברות ועובדת בימים אלו עם אוניות קטנות מאוד (פחות מ-5,000 TEU) מהמזרח הרחוק לישראל עם אלוקציה (מקום פנוי) נמוכה מאוד לכל האזור (בשלב זה הביקוש גדול מההיצע).

ברית Ocean Alliance, שהחלה את פעילותה באפריל 2017 ומאגדת ארבע חברות ספנות (Cosco, OOCl, Evergreen, CMA CGA), לא מצליחה להתמודד עם העומס הקיים בקווים מהמזרח הרחוק לישראל והאיזור. האוניות ברובן מלאות לחלוטין שמוביל בין היתר להחלטות קיצוניות כמו ההחלטה האחרונה של Cosco שלא לפקוד את נמל שנגחאי עקב העומס.

הברית השלישית 2M Alliance מאגדת את שתי השחקניות הגדולות ביותר - MSC ו-MAERSK ששמרו על רף המחירים הגבוה שלהם בזכות עוצמתם כברית החזקה ביותר.

ואיך כל זה משפיע על ישראל?

בקו סין-ישראל השיח על המחיר פינה את מקומו בימים האחרונים לשיח על מקום. בשוק הישראלי צפויה רעידת אדמה נוספת ונציגי חברות הספנות היפניות בארץ יפנו את מקומם לנציגות אחת גדולה של היפניות. משמע, התחרות תיפגע משמעותית.

בנוסף, עקב הבריתות החדשות יש חוסרים בציוד שנגרמים ממעבר מכולות מברית ישנה לברית חדשה ו'מעברי דפו' (מתחמים של חברות הספנות) שונים במזרח הרחוק.

כמו כן, נמלי ישראל ערוכים לקלוט אוניות בגודל של עד כ-14,000 TEU, למרות זאת, חברות הספנות בוחרות להשתמש באוניות קטנות משמעותית לקו הישראלי וגוררות חוסר בהיצע מקומות פנויים למכולות אל מול הביקוש של השוק הישראלי.

בחודשים הקרובים התמונה תתבהר יותר וניתן יהיה לאמוד את ההשפעה האמיתית של הבריתות החדשות על השוק העולמי והישראלי.

הכותב הוא סמנכ"ל שיווק ומכירות, חברת השילוח ועמילות המכס - ISLINE 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות