אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איירבוס צפויה להקים מרכז פיתוח בישראל צילום: אי פי איי

בלעדי לכלכליסט

איירבוס צפויה להקים מרכז פיתוח בישראל

ענקית התעופה האירופית תקים מרכז בישראל. על פי הערכות, מרכז הפיתוח של איירבוס בארץ לא יעסוק באופן ישיר בתעופה אלא בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית

30.04.2017, 06:53 | מאיר אורבך

ענקית התעופה האירופית איירבוס מתכוונת להקים מרכז פיתוח בישראל - כך נודע ל”כלכליסט”. בשבוע שעבר הכריז על כך יושב ראש קרן ההשקעות של יצרנית המטוסים פרנסואה אקו, זאת במסגרת כנס “INNOVATECH 2017” שנועד לעודד שיתופי פעולה והשקעות צרפתיות בחדשנות ישראלית.

קראו עוד בכלכליסט

במהלך הכנס - שנערך בפריז ביוזמת הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות, משרד הכלכלה והתעשייה וחברת Connecting Leaders Club הצרפתית - התייחס אקו להקמת מרכז הפיתוח, אך סירב לציין מתי, היכן ובאילו תחומים יעסוק המרכז. 

איירבוס A319. החברה מפעילה מרכז פיתוח גם בהודו, צילום: אי פי איי איירבוס A319. החברה מפעילה מרכז פיתוח גם בהודו | צילום: אי פי איי איירבוס A319. החברה מפעילה מרכז פיתוח גם בהודו, צילום: אי פי איי

איירבוס מפעילה כיום שורה של מרכזי חדשנות ברחבי העולם המכונים “ביזלאבס”. הם פועלים במודלים של מאיצי סטארט־אפים, ומאפשרים לחברות שונות שעברו תהליך סינון להתחבר לענקית המטוסים ולקבל ממנה סיוע במשך שישה חודשים. במסגרת המאיצים הללו, החברת מקבלות ייעוץ מחברות ענק נוספות דוגמת גוגל, מיקרוסופט ואורנג’.

מרכזי המאיצים של החברה ממוקמים כיום בטולוז, המבורג ובנגלור שבהודו. לפי הערכות, המרכז שיקום בארץ לא יעסוק באופן ישיר בתעופה - אלא בתחומים אחרים דוגמת סייבר, רכב או בינה מלאכותית.

מרכז הפיתוח הזה לא יהיה המרכז הראשון של חברת תעופה בינלאומית בארץ. בשנת 2014 הקימה לוקהיד מרטין - הידועה בפיתוח מטוסי קרב ובהם ה־F35 - מרכז פיתוח בבאר שבע. מרכז הפיתוח, שהוקם בשיתוף חברת האחסון EMC, מעסיק עשרות עובדים ומתמקד בתחום הסייבר.

פרנסואה אוק, יו"ר קרן ההשקעות של איירבוס, זיוה איגר, ראש הראשות לקידום השקעות זרות מטעם משרד הכלכלה, וולרי הופנברג, נשיאת connecting leaders club, צילום: ארז ליכטנפלד פרנסואה אוק, יו"ר קרן ההשקעות של איירבוס, זיוה איגר, ראש הראשות לקידום השקעות זרות מטעם משרד הכלכלה, וולרי הופנברג, נשיאת connecting leaders club | צילום: ארז ליכטנפלד פרנסואה אוק, יו"ר קרן ההשקעות של איירבוס, זיוה איגר, ראש הראשות לקידום השקעות זרות מטעם משרד הכלכלה, וולרי הופנברג, נשיאת connecting leaders club, צילום: ארז ליכטנפלד

 

תחרות עיקשת מול בואינג

 

איירבוס הוקמה בשנת 1970 על ידי ממשלות גרמניה וצרפת, במטרה להוות תחרות לבואינג האמריקאית בתחום מטוסי הנוסעים. החברות מנהלות כיום מאבקים רבים על ציי המטוסים של חברות התעופה העולמית, כמו גם על צי המטוסים של אל־על הישראלית. צי המטוסים של החברה הישראלית מורכב ברובו ממטוסי החברה האמריקאית.

על פי דיווחים של כלי תקשורת בחו”ל, בשנת 2016 קיבלה איירבוס יותר הזמנות למטוסים מבואינג.

החברה האירופית קיבלה בשנה הקודמת הזמנות ל־731 מטוסים מחברות תעופה ברחבי העולם, בעוד החברה האמריקאית קיבלה הזמנות ל־668 מטוסי נוסעים.

איירבוס נסחרת כיום לפי שווי שוק של 57.4 מיליארד יורו, ומעסיקה כ־130 אלף עובדים ברחבי העולם.

מאות מיליוני דולרים בהשקעות מצרפת

 

על פי הערכות, בכנס שנערך בשבוע שעבר פריז השתתפו כ־250 בכירים בעולם העסקים הצרפתי, כמו גם אנשי ממשל ואנשי תעשיית ההייטק הישראלית. 15 נציגי סטארט־אפים ישראליים התארחו בכנס, כמו גם נציגים של קרנות הון סיכון שונות.

את הכנס הובילו ולרי הופנברג, אילת גורמן ומשרד הכלכלה. מטעם משרד הכלכלה הובילה את הכנס מנהלת הרשות לקידום השקעות זרות זיוה איגר. סך ההשקעות הזרות של צרפת עמד בשנת 2015 על 35 מיליארד דולר, מה שמיקם אותה במקום ה־13 במדד ההשקעות העולמי של אותה שנה. לפי נתוני הלמ”ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), חברות צרפתיות השקיעו בישראל 519 מיליון דולר בלבד במהלך שנת 2014.

תגיות