אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה למנהלים כל כך קשה להגיד מילה טובה לעובדים? צילום: שאטרסטוק

למה למנהלים כל כך קשה להגיד מילה טובה לעובדים?

העברת משוב שלילי מלחיצה מנהלים, עד כדי כך ש-21% מהם נמנעים מכך לחלוטין. מה שמפתיע זה ש-37% מהמנהלים גם לא מחלקים מחמאות

06.05.2017, 16:22 | שירות כלכליסט
אחד התפקידים הבעייתיים ביותר של מנהלים הוא הענקת משובים לעובדים. בהרווארד ביזנס ריוויו (HBR) מדווחים כי על פי סקר שנערך בקרב 7,631 מנהלים, 44% טענו כי העברת משוב שלילי היא משימה מלחיצה וקשה. בוסים רבים אף מודים כי לא הצליחו לישון לילה לפני שנאלצו להעביר משוב. משפטים נוספים שעולים בהקשר הזה הם "רק רציתי להיפטר מזה", "הידיים שלי הזיעו והייתי לחוץ" ו-"לא משלמים לי כדי לעשות את התפקיד הזה". הלחץ מטריד עד כדי כך שחלק מהמנהלים נמנעים להעביר לכפופים להם ביקורת שלילית מכל סוג. בסקר אחר שבו השתתפו 7,808 נשאלים, 21% הודו שיעדיפו להימנע ככל האפשר מהעברת ביקורת שלילית.

קראו עוד בכלכליסט

בהתחשב בכך שמדובר בסיטואציה הלא נעימה, הממצאים הללו לא באמת מפתיעים. עם זאת, מתברר שלא מעט מנהלים נמנעים גם מהעברת ביקורת חיובית. 37% מהמשתתפים בסקר השני אמרו כי הם גם לא מחלקים חיזוקים חיוביים.

המסקנה היא כי מנהלים רבים חושבים שזה חלק מהעבודה שלהם לתקן עובדים כשהם טועים, זאת בעוד שהעברת משוב חיובי היא אופציונאלית. הבעיה היא שעובדים מייחסים חשיבות רבה לביקורת חיובית, והיא משפיעה על הביצועים שלהם אף יותר מהערות שליליות.

סקר נוסף השווה בין הערכות שערכו 328 מנהלים לעצמם עם התוצאות של סקרי משוב מצד העובדים על המנהלים. כל מנהל דורג בממוצע על ידי 13 עובדים על מגוון של קטגוריות התנהגותיות, כולל "מעניק משוב כן ובצורה מועילה". המדרגים שחשבו שהמנהל היה יעיל בדרך העברת המשוב שלו, הושפעו בעיקר על ידי הנוחות והנכונות שלו לספק חיזוקים חיוביים. השאלה האם המנהל העביר ביקורת שלילית לא השפיעה במיוחד על התוצאות, אלא אם הוא נמנע לגמרי מהעברת משוב חיובי.

מנהלים ממעיטים בחשיבותה של ביקורת חיובית, צילום: שאטרסטוק מנהלים ממעיטים בחשיבותה של ביקורת חיובית | צילום: שאטרסטוק מנהלים ממעיטים בחשיבותה של ביקורת חיובית, צילום: שאטרסטוק

אולם, בדיקה של ההערכות העצמיות שהעניק כל מנהל לעצמו הציגה תמונה שונה. נרשמה התאמה חזקה בין אנשים שהאמינו שהם מספקים משוב "כן וישיר", ובין אלה שהעבירו משוב שלילי, בלי קשר לעובדה אם גם חילקו משוב חיובי.

נראה כי מנהלים מחזיקים בדעות ואמונות לא נכונות לגבי הערך והיתרונות של צורות שונות של פידבק. הם לא מעריכים נכונה את החשיבות של חיזוק חיובי. מנגד, הם מעניקים חשיבות מופרזת ליעילות של משוב שלילי. באופן כללי, הם שופטים בצורה לא נכונה את ההשפעה של המשוב השלילי על האופן בו הם נתפסים על ידי שאר העובדים, כולל הכפופים אליהם ישירות. העברת משוב שלילי בלבד מפחיתה את היעילות של המנהל בעיני אחרים, ואין לה את ההשפעה שהוא מייחס לה.

מנהלים שמחלקים רק משובים שליליים, אולי עושים זאת מתוך מאמץ לספק לעובדים שלהם מה שלדידם נתפס כמשוב ישיר וכן, אך בפועל הם נתפסים כבוסים שרק מחפשים את הרע. עובדים נוטים לכנות בוסים אלה "ממהרים להעביר ביקורת, ממעטים להחמיא".

המחקרים לא מצאו עדיין את הסיבה שבגללה מנהלים ממעטים להעביר ביקורת חיובית, אך קרוב לוודאי שיש מגוון של הסברים. העיקרי הוא התפיסה שמנהלים טובים באמת הם מחמירים ולא מפחדים לומר לאנשים כשהם טועים. ייתכן גם שהם מאמינים שמשוב חיובי עלול לעודד אי ציות או שאננות מצד העובדים. אולי הם בכלל מחקים את הבוסים שלהם, שבעצמם התקמצנו במחמאות, והעדיפו לציין רק שגיאות. הסברים אחרים יכולים להיות שיש שמתייחסים למחמאות כסימן לחולשה, או שאינם יודעים כיצד לעשות זאת בצורה הולמת.

עם זאת, משוב חיובי אינו מסובך מדי, והוא אפילו יכול להיות קצר ולעניין. הפרט החשוב הוא שהמשוב יהיה ספציפי ולא הערה כללית כמו "עבודה טובה", ועדיף שיתקבל זמן קצר לאחר האירוע בגללו משבחים. המשוב החיובי המוצלח ביותר הוא כן ובא מהלב.

המחקרים מצביעים על כך שכדי להיחשב למעבירי משוב מוצלחים, צריך לדעת גם לשבח וגם להעביר ביקורת. משוב חיובי מראה לעובדים שאתם בעדם, ויקל על העברת ביקורת שלילית בעת הצורך.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות