אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממונה על התקציבים: "כל נהג יבלה כשעה נוספת ביום בפקקים - בשנים הקרובות" צילום: יאיר שגיא

הממונה על התקציבים: "כל נהג יבלה כשעה נוספת ביום בפקקים - בשנים הקרובות"

להערכת אמיר לוי בכנס במרכז הבינתחומי - הפקקים יוכפלו עד 2030. הלוי התייחס גם למצב תשתיות התחבורה הציבורית: "השבוע ביליתי 12 שעות על הכבישים, אני גר ליד לטרון ועובד בירושלים, זה המון"

04.05.2017, 13:15 | אסנת ניר

"כל נהג צפוי לבלות כ-60 דקות נוספות ביום בשנים הקרובות בפקקים ופקקי התנועה יוכפלו עד 2030", כך אמר אמיר לוי, הממונה על אגף התקציבים באוצר בכנס השנתי של מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה.

לוי התייחס באופן נרחב למצב תשתיות התחבורה הציבורית שעל אף צעדים משמעותיים לדבריו שנעשו בשנים האחרונות מצריך פעולות נוספות רבות: תשתיות התחבורה הן יעד אסטרטגי משמעותי: "השבוע ביליתי 12 שעות על הכבישים, אני גר ליד לטרון ועובד בירושלים, זה המון", אמר לוי.

"הטיפול בהיצע אינו מספיק, אנו חיים בעולם בו אין תמריצים או מקלות להתנהגות לא רציונלית היוצרת פקקים של נהגים. לכן תפקיד משרד התחבורה ושלנו הוא לטפל בביקוש כשינוי שעשינו במוניות". לוי דיבר בין היתר על שורת תמריצים במטרופלינים בהיקף של עשרות מיליארדים. 
אמיר לוי, צילום: עמית שעל אמיר לוי | צילום: עמית שעל אמיר לוי, צילום: עמית שעל

לוי הציג נתונים לפיהם הצמיחה עלתה ב-4% ב-2016, החוב תוצר השתנה מ-100% לפני מספר שנים ל-62% היום וצמצום היחס חוב תוצר. "עדיין יש מקום להשתפר, צמצום פערים הוא יעד משמעותי אך יש צורך בתכנית אסטרטגית. מי שמצמצם פערים הוא המגזר העסקי ולא הממשלה, אבל יש לה תפקיד חשוב בעניין" אמר לוי.

מדיניות פיסקאלית ארוכת טווח אחראית ושיפור עבודת האגף: "משק לא יכול לצמוח, להתפתח ולצמצם אי שיוויון אם אין לו מדיניות אחראית. אנו גאים בגרעון שהוא תנאי בסיסי למדיניות תקציבית אחראית. הגרעון והמדיניות התקציבית הביאו להצלחה בתוצאות החוב תוצר, שהשתפר אך עדיין יש לפעול לשפרו על מנת להיערך לאירועים ומשברים" אמר לוי. "התקציב עבר שינוי בשנים האחרונות והבנו שיש צורך לדבר עם הציבור ולא להסתגר" הוסיף.

יעד נוסף למשרד בשנים הקרובות, לדברי לוי, הינו שילוב אוכלוסיות בשוק העבודה, בראשן חרדים: "אסור שישראל תיקלע למצב אליו נקלעה ירושלים". לוי דיבר על תכנית 922 לפיתוח ושילוב האוכלוסיה הערבית, ותמרוץ יציאה לשוק העבודה על ידי הגדלת מס ההכנסה השלישית. בנוסף, לדברי לוי תכנית חיסכון לכל ילד של שר האוצר, משה כחלון, אמורה לשרת מטרה זו: "שילוב אוכלוסיות הן יעד חשוב עליו אנו לקחים אחריות, אבל החברה הערבית והחברה החרדית צריכות גם כן לקחת אחריות, ההנגה החרדית וההנהגה החרדית צריכות להיות שותפות גם כן".

הממונה על ההגבלים: "העובדים שלי מבלים 3-4 שעות ביום בכבישים"

 

"העובדים שלי מבלים 3-4 שעות ביום בכבישים. "איך ניתן ברצינות לדבר על מצב הפריון במשק מבלי לגרום להם לנצל את התשתיות טוב יותר ולהיות יצירתיים על ידי שימוש בטכנולוגיות. זהו צו השעה והשימוש בתחבורה הוא אחד מהם". כך אמרה מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים, בכנס היום.

הלפרין תיארה את אתר מידרג כדוגמה לכיצד טכנולוגיה יכולה לפצות על הפער של העדר מידע: "תחום זה שנקרא כלכלה שיתופית לוקח משאבים קיימים ובאמצעות דאטה וטכנולוגיה משפרת את התנאים הקיימים". הקשר לפריון נובע מהצורך הראשוני, מעבר להרחבת התשתיות, בשימוש נכון יותר במשאבים הקיימים, החל מ-Gett, ועד למודלים מורכבים יותר כאובר ועד למודלים של 'קאר פול'". הלפרין הוסיפה כי "לפי נתוני משרד התחבורה, אם היינו יכולים לשנות את היחס בין מספר הנוסעים לרכבים ל-14 על כל 10 נוסעים, נשפר משמעותית את מצב התנועה בכבישים".

"הממשלה צריכה לייצר שוויון באמצעות העצמת החלשים ולא באמצעות פגיעה בחזקים, יש להגביר פריון בענפים המיועדים לשוק המקומי באמצעות הגדלת השקעה ציבורית" אמר פרופ' צבי אקשטיין העומד בראש מכון אהרן ולשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל. "האסטרטגיה הכלכלית של המשק צריכה לכלול יעדים של צמיחת התוצר לנפש וצמצום העוני. ישראל צריכה לסגור פערים אלו מול מדינות מערביות דומות, בהן התוצר גבוה ושיעורי העוני נמוכים יותר משמעותית".

"הפריון והשכר בענפים המיועדים לשוק המקומי נמוכים, כגון: התעשייה המסורתית, הבינוי, המסחר והשירותים. אלו הם הענפים שמעסיקים את מירב העובדים ללא השכלה אקדמית. לכן, העלאת הפריון בעיקר בענפים אלו היא הפתרון לצמצום העוני", אמר אקשטיין.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



61 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

61.
ישנן פתרונות שצריך ליישם להלן כמה :
1. יש לייצר מקומות עבודה נחשקים בפריפריה ותוך כדי לייצר תשתית הולמת עבור האוכלוסיה שגרה שם כעת ועבור מהגרי העבודה מן המרכז. 2. אין דבר כזה שאדם אחד ייסע ברכב בעצמו , בארה"ב ניתן לקבל דו"ח על זה בכבישים מסויימים ובשעות הטרפיק. צריך לעודד נסיעה משותפת . זה גם מונע תאונות במצב של עייפות הנהג על הכביש כאשר יש עוד מישהו לצידו שפוקח עין. 3. לשים שלטי תנועה שמתריעים על עומסים בכביש ולכוון לנתיבים חלופיים זורמים. 4. תחשבו גם אתם על עוד פתרונות ...
חנה נחמיה  |  06.05.17
58.
פיתרון: מס על נוסע לבד בלבד בעומס ובפקקים
כמו במדינות אירופה, במיוחד בכבישים הבייתים כמו כביש 4 בגבעת שמועל, כביש איילון דרום, כביש 444 מרכז לצפון, 40 לצומת שרונים, וגם במרכזי ערים ועוד. המס יהיה קנס לכל נוסע לבד ברכבו הפרטי לעבודה, בתור התחלה 100 שקל על כל יום שיסע לבד ולמרכז העיר הםקוקה ועמוסה קנס 200 שקל. לכן, לעבודה צריך איסוף עובדים אם יהיה יורת מנוסע אחד או בתחבורה ציבורית יעילה בכל עיר.
אזרח  |  05.05.17
לכל התגובות