אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד התחבורה מעכב ניסוי לצמצום פקקים צילום: אריאל בשור

בלעדי לכלכליסט

משרד התחבורה מעכב ניסוי לצמצום פקקים

חברת נתיבי איילון ביקשה להרחיב ניסוי שבו תגמלה נהגים שנמנעו מנהיגה בשעות העומס. הניסוי הוכתר בהצלחה ואף זכה לעידוד משרד האוצר, אך שנתיים חלפו וההרחבה עדיין תקועה

08.05.2017, 07:00 | ליאור גוטמן ותומר הדר

ניסוי שערכה חברת נתיבי איילון לצמצום העומס בכבישים מעוכב על ידי משרד התחבורה כבר שנתיים, אף שהציג תוצאות מבטיחות - כך נודע ל"כלכליסט". בנוסף, בשבוע שעבר הודיע ניצן יוצר, ראש המנהלת שהיה אחראי על הניסוי בנתיבי איילון, על התפטרותו מהחברה.

קראו עוד בכלכליסט

במרץ 2015 פרסמה נתיבי איילון קול קורא להשתתפות בשלב שלישי ואחרון של ניסוי שערכה לצמצום העומס בכבישים. במסגרת הניסוי, שזכה לכינוי "נעים לירוק", נוטרו הרגלי הנהיגה של כ־1,200 נהגים. בתום תקופה של שנתיים, נהגים שנמנעו משימוש ברכב בשעות ובאזורי העומס, זכו לתגמול כספי.

פחות זיהום - יותר כסף

הניסוי נולד בהחלטת ממשלה שהתקבלה בתחילת העשור. המטרה המוצהרת של “נעים לירוק” היתה צמצום הגודש בכבישים על ידי הצעת תמריץ כלכלי של כמה מאות שקלים בחודש.

בין השנים 2011 ל־2013 הוקמה מינהלת ייעודית בנתיבי איילון וזו חברה לשורת חברות ניטור נהיגה כמו איתורן, מוטורולה, טרפילוג ו־ISR. אלו התקינו ברכבי המתנדבים מערכת ממוחשבת שעקבה אחרי הרגלי הנהיגה שלהם כדי לבדוק אפשרות עתידית של החזרי מס דיפרנציאליים לנהגים שיימנעו מנסיעה ברכבם הפרטי בשעות ובאזורי העומס. הנהגים קיבלו תקציב של כמה אלפי שקלים לאורך שנתיים, ממנו קוזז סכום כסף עבור נסיעה בשעות העומס - למשל בין השעות שש לתשע בבוקר או בין ארבע לשש אחר הצהריים - בתעריף משתנה בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. אם נותר כסף בתקציב בתום תקופת הניסוי, המתנדבים קיבלו אותו לכיסם.

הניסוי הראשון נערך בשני שלבים ב־2013 ובסופו של דבר הוכתר בהצלחה: 400 מתוך 1,200 המשתתפים השלימו את הניסוי עם יתרה בתקציב ורשמו ירידה של 16.4% בנסיעות בכביש בשעות העומס.

מקורבים לניסוי מסבירים שנתיב אופייני בדרך בין־עירונית דו־מסלולית מעביר כ־2,000 כלי רכב בשעה. כאשר הביקוש גדול מההיצע ב־10%, כעבור שעה יווצר פקק באורך של שלושה קילומטרים, כך שהקטנת הביקוש ב־10% בשעה תבטל פקק באורך שלושה קילומטרים.

מימין: האחראי על הניסוי בנתיבי איילון ניצן יוצר ושר התחבורה ישראל כץ. יוצר הודיע על התפטרותו בשבוע שעבר, צילום: אריאל בשור מימין: האחראי על הניסוי בנתיבי איילון ניצן יוצר ושר התחבורה ישראל כץ. יוצר הודיע על התפטרותו בשבוע שעבר | צילום: אריאל בשור מימין: האחראי על הניסוי בנתיבי איילון ניצן יוצר ושר התחבורה ישראל כץ. יוצר הודיע על התפטרותו בשבוע שעבר, צילום: אריאל בשור

ניסוי של 40 אלף איש

השלב השלישי, שפורסם כאמור לפני שנתיים, היה אמור להרחיב את הניסוי באופן משמעותי ולכלול כ־40 אלף מתנדבים לאורך שלוש שנים, כאשר כל מתנדב היה אמור לקבל תקציב נסיעות שנתי של 4,000 שקל - ממנו יכלו לקבל עד 2,000 שקל בסוף השנה. כמו כן, הניסוי היה אמור לאפשר לנהגים לעקוב אחר התקציב והרגלי הנהיגה שלהם בזמן אמת באפליקציה ובאתר ייעודי. התוצאה הסופית של הניסוי אמורה להיות מערכת מתפקדת ובדוקה. את הניסוי אמורות להפעיל שלוש חברות שזכו במכרז של נתיבי איילון.

ואולם הפרויקט, כאמור, נתקע. משרד האוצר ניסה לקדם אותו ואפילו הגיעו להסכמות עם רשות המיסים, אבל כבר שנתיים שמשרד התחבורה לא מוציא אותו אל הדרך.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הנושא בבחינה וייתכן שנוותר על השלב השלישי. כשתתקבל החלטה היא תפורסם".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



36 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
איזה יופי! נמצאה דרך לצמצם פקקים בלי לחכות שנים לבניית תשתיות!!!
הבעיה היא שמשרד התחבורה "סוציאליסט" מדי ו"דואג" לנהגים חסרי הברירה ה"מסכנים" שצריכים לנסוע בשעות העומס לעבודה(אגב, גם אלו ייהנו מהפתרון הזה, כי תהיה העברת נסיעות משעות העומס לשעות מרווחות). ממשלות ישראל, ובעיקר אלו של ביבי ודומיו, שונאות את העם!
נהג עצבני  |  08.05.17
32.
יש בעיה יותר חמורה. השמים הפתוחים הרסו לתושבי הערים הסמוכות ללוד את החיים
תתמקד בבניית שדות תעופה. הכבישים תמיד יהיו פקוקים. הגיע הזמן לבנות שדות תעופה ולהוריד את הלחץ מלוד. איך אפשר לחיות שמטוס ממריא חולף כל שניה משדה התעופה לוד. זהו שדה הסטורי שדינו להעלם מהעולם. סיכון לערים שיושבות מתחת למסלול ההמראה של המטוסים הללו.
ל  |  08.05.17
לכל התגובות