אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

אינטרנט הדברים שאתם לא צריכים

מהפכת ה-IoT טומנת בחובה פיתוחים מגניבים שישפרו את החיים שלנו – אבל גם המון המצאות דביליות ומיותרות כמו כרית חכמה ב-300 דולר, מסחטת מיץ עם חיישנים, צנצנת חכמה ועוד מיני מוזרויות. למה היצרנים חושבים שאנחנו טיפשים?

13.05.2017, 08:00 | ניצן סדן

אינטרנט הדברים, IoT, הוא הבאזוורד הסקסית של השנים האחרונות (ומתחרה רציני לכתר המפוקפק הזה ב"סייבר" ו"ענן"). אבל מה זה אומר בעצם? פשוט מאוד: רכיבים שעד היום היו לנו בסמארטפונים ומחשבים נהיו מספיק זולים כדי שאפשר יהיה לתקוע אותם בערך בכל דבר אחר. הרעיון הוא לשלב חיישנים וחיבור רשת למקררים, מכונות כביסה, רהיטים, תיקים, בגדים, כלי רכב ובעצם - להכל חוץ מכיור מטבח. רגע, מודיעים לי שגם הוא ברשימה.

קראו עוד בכלכליסט

מה אפשר לעשות עם זה? במבט ראשון, המון: מקרר חכם ידע מתי נגמרו הביצים ויזמינו עוד בעצמם, ארון חכם יבחר עבורכם בגדים ויסדר אותם בתוכו, נעליים חכמות יסייעו בניווט ויראו לכם מתי לפנות, בגדים חכמים ינטרו את הבריאות שלכם ועוד ועוד. אבל לצד הפיתוחים הללו, הולכים ומופיעים להם גאדג'טים חכמים מוזרים, כאלה שמעמידים את כל הקטגוריה בספק, כאלה שגורמים לי לשאול: מי בכלל צריך את זה? מה יתנו לנו מוצרים מקוונים שאנחנו לא מקבלים כבר היום מסמארטפונים, למשל? והמוצר שגרם לי לחשוב על כל העניין הוא המצאה מפוקפקת שקפצה לי השבוע בפיד: הכרית החכמה.

הכרית החכמה סאנרייז, צילום: Kickstarter הכרית החכמה סאנרייז | צילום: Kickstarter הכרית החכמה סאנרייז, צילום: Kickstarter

מצנצנות ועד גרביים

כן, יש דבר כזה: היא נקראת Sunrise ויש לה חיבור WIFI, חיישנים שנועדו לגלות כמה פעמים אתם זזים מתוך שינה, רמקולים שינגנו לכם מוזיקה, שעון מעורר, תאורת LED למי שמפחד מהחושך ואפליקציה שתציג "ציון שינה" לאנשים שאוהבים להתחרות בעצמם. והיא עולה 300 דולר, ממש מציאה. מה תוכלו לעשות בסכום הזה? לקנות סמארטפון שיעשה עבורכם את כל זה. כלומר, חוץ מעניין ציון השינה, שכנראה לא יחסר לאף אחד. הכרית מומנה בקיקסטארטר במהירות: המפתחים רצו 50 אלף, קיבלו חצי מיליון דולר.

מתוך אפליקציית סאנרייז - ציון יומי לשינה שלכם, צילום: Kickstarter מתוך אפליקציית סאנרייז - ציון יומי לשינה שלכם | צילום: Kickstarter מתוך אפליקציית סאנרייז - ציון יומי לשינה שלכם, צילום: Kickstarter

יש המון המצאות מהסוג הזה - למעשה, מסתבר שכבר היתה כרית חכמה לפני סאנרייז, שמומנה גם היא בקיקסטארטר בשנה שעברה. וגם כאן, המפתחים רצו 50 אלף וקיבלו 400 אלף. ואם כרית חכמה נשמעת לכם כמו רעיון מיותר, חכו שתשמעו על Juicero. זו מסחטת מיץ עם אפליקציה וחיישנים שיודעת להזמין פירות עבורכם ועולה 400 דולר. 17 משקיעי הון סיכון שרפו על החברה שפיתחה אותה 118 מיליון דולר שהם לעולם לא יראו חזרה. וקיקסטארטר מלאה במיזמי גאדג'טים חכמים שכאלה.

מסחטה חכמה. במה היא טובה יותר ממסחטה טיפשה?, צילום: Juicero מסחטה חכמה. במה היא טובה יותר ממסחטה טיפשה? | צילום: Juicero מסחטה חכמה. במה היא טובה יותר ממסחטה טיפשה?, צילום: Juicero

עוד דוגמאות? יש המון: קחו את Sensoria, גרביים חכמות ב-200 דולר, עם חיישנים שיגידו לכם כמה טוב אתם הולכים. כן, יש אנשים שלא מסתפקים בשעוני כושר למיניהם ואומרים היי, עדיף שהחיישנים הללו ישבו לי על הרגל.

טיפש כמו נעל? חכם כמו גרב! , צילום: Fusion טיפש כמו נעל? חכם כמו גרב! | צילום: Fusion טיפש כמו נעל? חכם כמו גרב! , צילום: Fusion

קחו עוד אחת: הצנצנת החכמה Neo Smart Jar, שתספר לכם מתי פתחתם אותה ואכלתם משהו שהיה בתוכה. במחיר של 100 דולר, כנראה שתזכרו טוב טוב מה שמתם בה.

צנצנת חכמה. כן, צנצנת, צילום: Fusion צנצנת חכמה. כן, צנצנת | צילום: Fusion צנצנת חכמה. כן, צנצנת, צילום: Fusion

ולמי שממש לא יודע מה הגוף שלו עושה, הומצא HidrateMe, בקבוק מים חכם, שיגיד לכם מתי לשתות עם אפליקציה שתראה לכם כמה שתיתם. טיפ של אלופים: מכירים את ההרגשה הזו, בה הגוף שלכם מסמן לכם שהוא צריך מים? היא נקראת "צמא" ואם יש לכם אותה, אתם לא צריכים את הקשקוש הזה.

בקבוק מים עם אפליקציה, לאנשים שלא יודעים לחוש צמא, צילום: Fusion בקבוק מים עם אפליקציה, לאנשים שלא יודעים לחוש צמא | צילום: Fusion בקבוק מים עם אפליקציה, לאנשים שלא יודעים לחוש צמא, צילום: Fusion

המוצרים החכמים: את מי הם באמת משרתים?

אלוהים אדירים, ההמצאות הללו ממש מיותרות וכל הזמן צצות עוד. לכו תדעו, אולי ברגעים אלו ממש מסיים איזה מהנדס להנדס אסלה חכמה שתנטר את צריכת הסיבים שלכם. זה נשמע משעשע, אבל מאחורי כל המצאה כזאת עמד מהנדס שאמר היי, יש חיישנים בזול, יש רכיבי תקשורת, נבנה ונעשה בוכטה ; אנשים יתלהבו נורא, אנשים ייקנו הכל.

קודם כל, המהנדסים צדקו: יש פה יופי של מודל רווח, אבל לא מקניית חומרה אלא מרכישת מידע. למעשה, הוערך בשנה שעברה שמוצרים מקוונים שכאלה מחזיקים פוטנציאל של יותר מ-6 מיליארד דולר. ובכן, מי שהכי מתלהב ממוצרי אינטרנט הדברים - אפילו יותר מחסידי הגאדג'טים - הם המפרסמים למיניהם; כל מוצר בעל חיבור לרשת וחיישנים אוסף מידע ומייצר עבורכם ערך זה או אחר (לא את, סאנרייז). המידע הזה נאסף בשרתי היצרנים ונמכר בכסף טוב לחברות שמבצעות אופטימיזציית פרסום. אנשים הרי לא מקליקים על פרסומת שאינה רלוונטית עבורם, וככל שיש למפרסם יותר מידע עליכם, כך יוכלו להציג לכם פרסומת שתהיה בול מה שאתם צריכים. זה המודל, בגדול; אם תשאלו אותי, מי שיודע מה הוא רוצה קונה את זה גם בלי שפרסומת תגיד לו, אבל מה אני מבין.

וכמובן שכל המידע הזה שאוספים עליכם כולל מידע אישי כמו המצב הבריאותי שלכם, איך אתם מתקדמים עם הדיאטה, האם החלטתם לאפסן את אמא בבית אבות או האם לילד שלכם יש לקויות למידה. והרבה מהמידע הזה דגים מפרסמים דרך אפליקציות מובייל, רשתות חברתיות וחיפושי גוגל. אחרי היצרנים והמפרסמים, ישנו עוד ציבור שכבר מת שתקנו כריות חכמות ומקררים אינטליגנטיים וסדיני AI: פושעי סייבר. למה? משום שלכל המוצרים הללו יש אבטחה ממש גרועה. האקר מסתכל על המוצרים האלה ופשוט מחכה שתקנו, כדי להגיע בקלות למידע פרטי, לחשבונות מקוונים ועוד.

אז בואו נחזור ונשאל: מי צריך כרית חכמה? ובכן, מי שמוכר אותה. היו ביקורתיים כלפי מהפכות טכנולוגיות, גם כאלה שמובילות חברות ענק וגם כאלה שצצות באתרי מימון המונים. לא כל מה שמגניב גם שווה את הכסף שלכם וכנראה שתצליחו להסתדר גם בלי כרית שנותנת ציונים לשינה שלכם.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
יש הרבה אנשים כך שתמיד יהיו כאלו שזה מענין אותם
יש כאלו שרוצים לנטר את השינה שלהם אבל לא לשים את הנייד על המיטה בשבילם זה הפיתרון , זה נכון שלא כל רעיון יצליח להמריא אבל חלק מהרעיונות כן ממריאים, חלק מהגדג'טים הם כמו קישוט אנו משקיעים כסף כי אנו אוהבים את הרעיון שעומד מאחורי זה,
עוד אחד  |  14.05.17
5.
אכן, תרבות הפויילה שטיק ולופט גשפט היא 80% מעולם ההייטק
עוד אפליקציות "חברתיות", "חדשניות", "מהפכניות" , "מקשרות בין אנשים". תדברו היום עם כל מתכנת בחברת הייטק שמנסה להסביר לכם על ה"מוצר" שהוא עובד עליו, ותראו שהוא בעצמו לא מבין בשביל מה ובשביל מי זה מפותח. מה שחסר לעולם הוא ללא ספק עוד רשת חברתית שעוזרת לאנשים לקנות רהיטים ולשתף תמונות של חתולים. הגענו למצב שמדענים העובדים במעבדות לחקר אלצהיימר וסרטן מואשמים ב"חוסר יזמות" ואי הבנה של צורכי השוק על ידי חבורת המעודדות חסרות המעצורים של עמק הסיליקון. נערי סנאפצ'אט ואינסטגראם שפרשו מהלימודים האקדמאיים בשביל "יזמות וחדשנות", מרגישים שהם מגדל השן של הטכנולוגיה העולמית. אני מניח שמנדלייב, ניוטון, קופרניקוס וארכימדס, לא היו מקבלים היום קמצוץ של חשיפה תקשורתית כי הם לא מייצרים קשקושי אפליקציות מגניבות והיפסטריות. קהילת ההייטק ממשיכה לקשקש בז'רגון של נהגי מוניות: " אקזיט, סטרטאפ, אנג'ל, חדשנות, קישוריות, אינטרנט של הדברים". על מי אתם עובדים תגידו לי? לא הספיקה לכם התפוצצות בועת הדוטקום?
DEUS VULT  |  13.05.17
לכל התגובות