אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ראיון כלכליסט

מנכ"ל נוקיה בישראל: "מיליארדי אנשים אוהבים את המכשירים שלנו"

רג'יב סורי מבקר בארץ לשם בחינת השקעות ושיתופי פעולה עם מיזמים מקומיים. בראיון ל"כלכליסט", הוא מספר על המעבר לתחומים כבריאות דיגיטלית, רכב חכם ומציאות מדומה וחושף מה הוא הכי אוהב בישראל

11.05.2017, 20:30 | עומר כביר

כשאומרים לכם נוקיה, אתם בטח חושבים על הטלפון הסלולרי הראשון שלכם; המכשיר הפשוט אך האמין הזה, שלא משנה כמה פעמים הפלתם אותו, פעל בלי לעשות חשבון. אבל העשור האחרון היה רב תהפוכות בעבור מי שהיתה בעבר יצרנית הסלולר הגדולה בעולם: האייפון נכנס, מהפכת הסמארטפונים החלה, נוקיה אחרה לעלות על הרכבת, עשתה כמה הימורים שגויים ולפני שלוש שנים מכרה את פעילות המובייל שלה למיקרוסופט.

קראו עוד בכלכליסט

ואולם, בתחילת השנה סגרה החברה מעגל כשחשפה בתערוכת המובייל בברצלונה רימייק לדגם ה-3310 הקלאסי והאהוב, בעבר הטלפון הסלולרי הנמכר בעולם. החזרה שלה לעולם הזה לא היתה מובנת מאליה, ונעשתה בצורה לא ישירה - החברה לא מפתחת ומייצרת את המכשירים בעצמה - אבל היא שימשה תזכורת חשובה: נוקיה לא הולכת לשום מקום, ולמרות ההתמקדות ברשתות מאז העסקה עם מיקרוסופט, אין לה כוונה לוותר על השוק הצרכני. כיום, שווי השוק של החברה עומד על 35 מיליארד דולר והמניה נסקה ב-22% בשנה האחרונה,

רג רג'יב סורי, מנכ"ל נוקיה | צילום: אלירן אביטל רג

"רצינו לחזור לשוק הטלפונים הסלולריים כי המותג שלנו מאוד חזק, מיליארדי אנשים אוהבים אותו", הסביר ל"כלכליסט" מנכ"ל נוקיה, רג'יב סורי. "נתנו רישיון שימוש במותג נוקיה ובקניין הרוחני שלנו לחברה בשם HMD Global, שרכשה את פעילות הטלפונים הפשוטים של מיקרוסופט (שענקית התוכנה רכשה מנוקיה ביחד עם חטיבת המובייל, ע"כ), ויש לה מערכי ייצור והפצה. הם אחראים על הפעילות, ואנחנו מסייעים בעיצוב ובשיווק. יש לנו יכולות עיצוב חזקות, ואנחנו תומכים בהם בתחום הזה. לפי ההסכם הם צריכים לעבוד אתנו, וכל מוצר שלהם צריך להיות בעל אופי מתאים לזה של נוקיה כי יש לנו מוצרים צרכניים משלנו. הם השיקו כמה מכשירים ממותגי נוקיה, כמו ה-3310 וסמארטפונים. התגובה בברצלונה היתה טובה מאוד".

מכשירי נוקיה החדשים, בעיצוב קלאסי, צילום: עומר כביר מכשירי נוקיה החדשים, בעיצוב קלאסי | צילום: עומר כביר מכשירי נוקיה החדשים, בעיצוב קלאסי, צילום: עומר כביר

סורי התראיין ל"כלכליסט" בעת ביקור בישראל, שנועד לבחון את פעילות המרכז המקומי וכן אפשרויות השקעה ושיתוף פעולה עם חברות ישראליות. הוא הצטרף לנוקיה ב-1995, וב-2014 מונה למנכ"ל החברה במטרה להצעיד אותה קדימה בעידן החדש שבו היא כבר לא עוסקת בייצור טלפונים סלולריים. ובשלב הראשון, זה התבטא בהתמקדות בפעילות הליבה השנייה של החברה - רשתות תקשורת.

"אני שאנשים יחשבו על נוקיה כעל החברה שיוצרת את הטכנולוגיה שמחברת את העולם", אמר סורי. "זה מה שאנחנו עושים. בישראל, למשל, 50% מתעבורת הרשת עוברת דרך רכיב כלשהו של נוקיה. אנחנו החברה הגלובלית היחידה שמספקת פתרון רשתות ותקשורת מלא לספקי סלולר ואינטרנט, לאנשים שצריכים רשתות".

זה חשוב, אבל לא מרגש כמו טלפונים או מוצרים לצרכן. הרבה פחות סקסי.

"אבל שום דבר לא יקרה בלי זה. זה העסק שיש לי, ואני אוהב את העסק הזה. הוא לא צריך להיות סקסי. אין הרבה שחקנים שיכולים ליצור את הטכנולוגיה שמקשרת את העולם".

סורי וראש הממשלה נתניהו, צילום: חיים צח, לע"מ סורי וראש הממשלה נתניהו | צילום: חיים צח, לע"מ סורי וראש הממשלה נתניהו, צילום: חיים צח, לע"מ

אבל נראה שמהרגלים מסוימים קשה להיגמל, ובמקביל להתמקדות בתחום הרשתות החלה נוקיה לחפש את דרכה בחזרה גם לתחום הצרכני, הסקסי יותר. וזאת, תוך ניסיון למלא נישות חדשות. אחד המהלכים הבולטים היה הכניסה של החברה לתחום הבריאות הדיגיטלית.

"אנחנו מאוד אוהבים את שוק הבריאות הדיגיטלי", אמר סורי. "רכשנו בשנה שעברה חברה בשם Withings, שמייצרת מכשירים יפים מאוד – מדחום דיגיטלי, מד לחץ דם, שעונים, משקלים דיגיטליים ועוד. זו קבוצה של מכשירים שחולקים אפליקציה ומערכת אנליטיקה. הרעיון הוא להביא לשוק מוצרים שיעזרו לאנשים למנוע מחלות. אני מכנה את זה שוק הרפואה המונעת, זה שוק שנמצא בין הצרכן לסביבת בית החולים, עם מכשירים ברמה כמעט רפואית. עד עכשיו זה הולך טוב. העסק משגשג, מקבל תגובה טובה. לאחרונה השקנו שעון למדידת דופק לב, המשקל שלנו כולל יכולות מיוחדות כמו אפשר למדוד קישיון עורקים, ואנחנו עובדים על מוצרים אחרים באיכות כמעט רפואית".

יש הרבה מוצרי בריאות דיגיטליים בשוק. איפה אתם נבדלים ממתחרים?

"העיצוב חשוב מאוד במוצר צרכני, כשאנשים מסתכלים על המוצרים האלו הם אוהבים אותנו. השעון שהשקנו ב-CES זכה לתגובה פנטסטית. וזה שעון שנראה כמו שעון. זה לא שעון דיגיטלי אלא אנלוגי, אבל כזה שמשלב חיישנים דיגיטליים. ויש גם את החזון, שמכוון לשוק הרפואה המונעת. אנחנו לא מנסים לפעול רק בשוק הכושר, אלא בשוק עם מכשירים ברמה רפואית. אני לא מכיר משקלים אחרים עם חיישנים שיכולים לסייע לך להבין את הבריאות של הלב שלך, או מדחום דיגיטלי שמודד את העורק הטמפורלי והוא יותר מדויק מכל מדחום אחר בשוק. לחלק מהמכשירים שלנו יש אישרו של ה-FDA, עושים בהם שימושים רפואיים, הם מאוד מדויקים".

מחפש הזדמנויות בישראל. סורי, צילום: אלירן אביטל מחפש הזדמנויות בישראל. סורי | צילום: אלירן אביטל מחפש הזדמנויות בישראל. סורי, צילום: אלירן אביטל

במקביל מבצעת נוקיה מהלכים כדי לבסס פעילות בתחום המגיח של מציאות מדומה (VR). זאת, באמצעות השקת ה-Ozo, מצלמה 360 מעלות שעם תג מחיר של 40 אלף דולר לא מיועדת בעיקר לשוק הצילום המקצועי. "מציאות מדומה היא תחום מגיח חשוב. בסופו של דבר יהיו מכשירי VR ו-AR בכל מקום. אנחנו אוהבים את השוק הזה, וראינו שיש בו כבר הרבה קסדות ומשקפיים. אבל איפה המצלמות? אז החלטנו לעשות מצלמה באיכות הוליוודית שנביא לשוק. זה מכשיר פרימיום, עם שמונה עדשות. אנחנו אומרים שיש לו שמונה עיניים ושמונה אוזניים. אם אתה רוצה לצלם סרט ב-VR או אם אתה רוצה לצלם אירועי ספורט ב-VR, זה המכשיר ללכת אליו. כבר צילמנו עם המצלמה בווימבלדון ומכרנו אותה להוליווד ולצילום אירועי ספורט".

"עכשיו אנחנו רוצים להרחיב את הפעילות של המוצר לתחומים כמו אבטחה ורפואה. למשל, המצלמה יכולה לסייע בניתוח של קהלים גדולים. או בהכשרת מנתחים, היא יכולה להכניס מתמחים לתוך חדר הניתוחים, ליצור חוויית VR מלאה של מה שקורה. בעתיד, רשתות דור חמישי יאפשרו ניתוח רובוטי מרחוק מבוסס VR עם המצלמה. היישומים עצומים, ויש לנו מוצר מוכן לפני שהשוק ממריא".

אפשר להגיד שהמצלמה היא רק אמצעי להרחיב את הביקוש לעסקי הליבה שלכם, רשתות תקשורת.

"אין ספק שהיא תעזור גם לעסקי הליבה שלנו. חדירה גלובלית של 20% של מוצרי VR תביא לגידול של פי 62 בתעבורת הרשת".

פעילות החברה בתחום הרשתות מקרבת אותה גם לשוק חם אחר, זה של הרכב האוטונומי. מכוניות אוטונומיות דורשות תעבורת מידע גדולה במיוחד אם ברצונן לתקשר עם מכוניות אחרות ואם תשתיות עירוניות, ולדברי סורי לנוקיה יש את הפתרון לדרישות התעבורה הגבוהות: "יש לנו פלטפורמת IoT שמחברת בין חיישנים ומכשירים. היא פותחה לתעשיית הרכב, לצרכי ניהול צי או חיבור אביזרים למכונית. יש לנו גם מוצרים שמאפשרים תקשורת בין כלי רכב ולבין עצמם ובין כלי רכב לתשתיות תקשורת. וכמובן שאנחנו מפתחים רשתות סלולר בדור חמישי, שיאפשרו תקשורת מהירה מאוד שדרושה למכוניות אוטונומיות. אז יש לנו פלטפורמות תוכנה לצד טכנולוגיית יסוד. אנחנו עובדים בערים חכמות ועם יצרניות רכב".

התחזיות מדברות על כניסה של מכוניות אוטונומיות בתוך שנתיים עד ארבע שנים. תשתיות התקשורת בערים יהיו מוכנות לזה?

"אפשר לעשות כבר עכשיו תקשורת ישירה בין כלי רכב, למשל כדי למנוע התנגשויות, בלי קשר לתשתית הרחבה יותר. אם שתי מכוניות מתקרבות אחת לשנייה הן יכולות להיות בקשר. אבל צריך גם תשתית עירונית רחבה עם רשתות דור חמישי מהירות, שיאפשרו תקשורת מהירה ללא עיכובים. דור חמישי יגיע ב-2018 לקוריאה הדרומית, בערך באותו זמן לארה"ב וליפן ב-2020. אנחנו מדברים על פריסה רחבה של דור חמישי ב-2020 פלוס".

מה הדבר שאת הכי אוהב בישראל?

"האוכל. אני אוהב את הקבב".

ומבחינה עסקית?

"זו אומת הסטארט-אפ. יש לנו אפשרות לעבוד עם שחקנים מקומיים, יש כאן אקוסיסטם חזק מאוד של הון סיכון, אתם חזקים מאוד בהרבה טכנולוגיות עתידניות שהעולם צריך. ישראל מאוד חשובה לנוקיה. יש לנו כאן 230 עובדים, כמחיצתם עובדים בתחום המו"פ. אנחנו רוצים לנצל את הכישרון במדינה הזו כדי לעשות עוד יותר. יש לנו כאן חטיבת ענן ואוטומציה חשובה, יחידה של בל לאבס (שנוקיה קיבלה כשרכשה את החברה האם של מעבדת המחקר, אלקטל לוסנט, ב-2015, ע"כ)".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות