אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

המשקיע טום גלוסר: "חדשות מזויפות? בלוגר ממוצע יכול להפיק תוכן שנראה כמו ה'ניו יורק טיימס'"

גלוסר, שכיהן 10 שנים כמנכ"ל רויטרס, התייחס בוועידת כלכליסט בניו יורק, לכך שטראמפ חלק מידע סודי עם שר החוץ הרוסי ואמר כי "הנשיא האמריקאי מגלה שאולי יש מחיר לרעיון שאתה יכול לספר שקר אחרי שקר"

17.05.2017, 20:06 | אורי פסובסקי ניו יורק

"חדשות מזויפות היו קיימות מאז שבני האדם למדו לכתוב, אבל רק עם האינטרנט הופיעו שלושה תנאים עיקריים: הפצה גלובלית כמעט חסרת עלות, כלי פרסום תוכן מתוחכמים, ואפשרות יצירת הכנסות בקלות – והם אלה שיצרו את האתגרים שניצבים בפנינו היום". כך אמר המשקיע טום גלוסר, שכיהן בעבר כמנכ"ל סוכנות הידיעות והמידע הפיננסי 'תומסון-רויטרס', בוועידת "כלכליסט" בניו יורק.

גלוסר, שכיהן כמנכ"ל רויטרס כעשור, עד שנת 2011, משקיע היום בחברות סטרט-אפ ובמקביל מכהן כדירקטור במגוון חברות ומוסדות ציבוריים, ובהם ענק הבנקאות מורגן סטנלי, וחברת התרופות הגלובלית מרק, וקבוצת פובליסיס.

בנאום שלו הסיפר כיצד ניצב בתפקידו כמנכ"ל רויטרס בפני האשמות על פרסום פייק ניוז בהקשר הישראלי פלסטיני. "נפגשתי בבוקר עם שמעון פרס, ורציתי לדבר איתו על שלום במזרח התיכון. הוא רצה לדבר על ננו טכנולוגיה ויזמות – אבל לא עמד בפיתוי לבקר אותי על חדשות מזויפות. ואז נסעתי לרמאללה ופגשתי את אבו מאזן, וגם הוא התלונן שבעיניו רויטרס היתה יותר מדי פרו ישראל. אז חשבתי שבסך הכל הם מאזנים זה את זה". 

המשקיע טום גלוסר, צילום: אוראל כהן המשקיע טום גלוסר | צילום: אוראל כהן המשקיע טום גלוסר, צילום: אוראל כהן

בין הגורמים שהופכים את תופעת החדשות המזויפות לנרחבת יותר היום, כך המשיך גלוסר, הם "העובדה שהבלוגר הממוצע יכול להפיק תוכן שנראה טוב כמו ה'ניו יורק טיימס' וזה יוצר בלבול לגבי מה חדשות אמיתיות ומה לא".

גלוסר גם ביקר את השלכות המודל העסקי של העיתונות בעידן האינטרנט. בעבר הוא הסביר, "הפרסום סיבסד את מחיר המנויים, שאחרת היו יקרים יותר. אבל בעידן האינטרנט, הסתמכות היתר על פרסום יצרה מפלצת, כי היא הביאה להישענות על ידיעות שכל מטרתן לגרום לקוראים להקליק על הכותרת" .

כעת גלוסר מזהה רצון ציבורי לחזרה לאותנטיות, למשל בתחום הפרסום: "לאנשים נמאס מפרסומות שבהן לכל אשה יש גוף מושלם ואז יונילבר דאב התחילו לשים נשים אמיתיות בפרסומות שלהם, וגם טארגט (ענקית הקמעונאות) החליטה לשים זוגות של גברים בפרסומות שלה. יש ניסיון להשיג אותנטיות בפרסומת, גם אם לפעמים זה נראה מאומץ. ותנועת הנגד הזו היא דבר בריא".

גם ברמת "המתוג האישי" יש רצון לאותנטיות, אומר גלוסר. "פעם מנכ"ל יכול היה לספר סיפור אחד לדירקטוריון שלו, סיפור אחר למשקיעים שלו, עוד סיפור לאנליסטים וסיפור אחר למדיה. אבל בימינו צריך לספר את אותו סיפור לכל הקהלים. כי לא רק שהם מדברים אחד עם השני, אלא שגם הסטנדרטים משתנים – אתה לא יכול לומר לאיגודים שאתה לא הולך לפטר אף אחד, ואז להגיד למשקיעים שיש הזדמנויות לקצץ בעלויות כוח אדם".

גלוסר סיים בזירה הפוליטית בארה"ב, שסוערת ב-48 השעות סביב הגילויים כי הנשיא דונלד טראמפ חלק מידע סודי עם שר החוץ הרוסי לברוב ושגריר רוסיה בארה"ב בעת פגישתם בבית הלבן, וכי לטענת ראש ה-FBI היוצא, ביקש ממנו להפסיק את חקירת היועץ לביטחון לאומי מייק פלין. "נראה שהנשיא מגלה שאולי יש מחיר לרעיון שאתה יכול לספר שקר אחרי שקר", אמר גלוסר.

תגיות