אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיור במטה בלומברג: "התפקיד שלנו הוא לכתוב משהו מעמיק, את הדיווחים המיידיים מעלים רובוטים" צילום: אוראל כהן

ועידת ניו יורק

סיור במטה בלומברג: "התפקיד שלנו הוא לכתוב משהו מעמיק, את הדיווחים המיידיים מעלים רובוטים"

ענקית התקשורת "בלומברג", שמספקת מידע זמין ומהיר לכל העולם הפיננסי, כבר משתמשת בבינה מלאכותית כדי לקחת את העבודה העיתונאית לשלב הבא. וכן, יש להם גם צוות ייעודי למעקב אחרי טראמפ. סיור בחדר החדשות הפועם של המדיה הכלכלית הגדולה בעולם

21.05.2017, 07:46 | אורי פסובסקי, עומר כביר והגר רבט, ניו יורק

"זה לא היה חכם מצד הנשיא טראמפ לצאת לעימות עם האף.בי.איי.", אומר העיתונאי איתן ברונר. "קחו לדוגמה את פרשת ווטרגייט. במשך שנים לא ידענו מי היה גרון עמוק - המקור של עיתונאי ה"וושינגטון פוסט" שחשפו את הפרשה שהביאה להתפטרות הנשיא ריצ'רד ניקסון - ומסתבר שזה היה המשנה לראש הבולשת הפדראלית. הלקח הוא 'אל תתעסקו עם האנשים האלה'. יש להם הרבה מידע, והם מוכנים להשתמש בו. התחושה שלי היא שג'יימס קומי (ראש הבולשת שהודח על ידי הנשיא טראמפ), הולך להעיד באופן מאוד הרסני עבור הנשיא".

קראו עוד בכלכליסט

ברונר, שאמר את הדברים במסגרת מפגש של עורכים בכירים של ענקית התקשורת "בלומברג" עם משתתפי ועידת "כלכליסט" בניו יורק, עומד כיום בראש צוות עיתונאים מיוחד שכל תפקידו הוא לעקוב אחרי הפעילות העסקית של הנשיא טראמפ ומשפחתו, כולל חתנו, ג'ארד קושנר, ולבדוק כיצד היא משפיעה על המדיניות של הבית הלבן ("התשובה היא, שהיא משפיעה הרבה", הוא אומר).

אופי הפכפך ובלתי צפוי

ברונר הגיע אל בלומברג מה"ניו יורק טיימס", שם שימש בין היתר שליח העיתון בירושלים. להערכתו, המהומה שאחזה בבית הלבן אינה טובה גם עבור הממשלה בישראל. "אני חושב שבמידה מסוימת, הגישה של ממשלת נתניהו כלפי טראמפ היא קצת כמו הגישה של הממסד הרפובליקאי: לחבק אותו, בגלל שהוא לא הנשיא אובמה, וגם בגלל שהוא אמר דברים כל כך נעימים לאוזנם. עכשיו הם מגלים שהאופי ההפכפך והבלתי צפוי שבו הוא פועל וחושב עשויים להיות עייתיים יותר משהם סברו תחילה".

עבור "בלומברג", ארגון שממוקד בחדשות עסקיות וכלכליות, העיסוק האינטנסיבי בטראמפ היה התפתחות לא צפויה. "לא היתה לנו תוכנית לכסות בהרחבה פוליטיקה וביטחון לאומי", אומר ברונר. "ואז מגיע איש עסקים לבית הלבן, האדם הכי עשיר שאי־פעם החזיק בתפקיד, וכל העולם מתעניין במה שקורה שם. אז איך אנחנו יכולים שלא לעזור ללקוחות שלנו להבין מה קורה? אנחנו מסקרים את זה כמו משוגעים, אבל זה לא שונה מכל ארגון חדשות אחר. זה זמן מאוד מאתגר, קשה ומרגש להיות עיתונאי. ולמרות שטראמפ אוהב להתלונן על העיתונות, ולתקוף את העיתונאים בארה"ב, הוא עשה עבור המקצוע יותר משעשה כל אחד אחר זה הרבה זמן".

בכירי "בלומברג" במפגש עם משתתפי ועידת "כלכליסט". מימין: איתן ברונר, קרוליין גייג בכירי "בלומברג" במפגש עם משתתפי ועידת "כלכליסט". מימין: איתן ברונר, קרוליין גייג' ורובין אג'לו | צילום: אוראל כהן בכירי "בלומברג" במפגש עם משתתפי ועידת "כלכליסט". מימין: איתן ברונר, קרוליין גייג

גם הקהל, מוסיף ברונר, מתעניין בטראמפ. "בכל פעם ששמים טראמפ בכותרת אפשר לסמוך על כך שלידיעה יהיה מספר גדול של קוראים באינטרנט וגם בטרמינלים שלנו, וגם לסיפורים על קושנר יש עשרות אלפי ואפילו מאות אלפי קוראים".

בינה מלאכותית במערכת

בשנת 1981 פוטר מייקל בלומברג מבנק ההשקעות סלומון ברדרז. הוא יצא משם עם 10 מיליון דולר בכיס, ועם תובנה: אפשר להשתמש במערכות מחשבים כדי לספק לסוחרים נתונים שיסייעו להם לתמחר אגרות חוב. 36 שנה מאוחר יותר, בלומברג הוא מולטי מיליארדר, ואחד האנשים העשירים בעולם. החברה שהקים היא אימפריית נתונים עסקיים שהטרמינלים שלה הם פריט חובה על שולחנות הסוחרים בוול סטריט, ובעצם בכל מוסד פיננסי גדול. במשך השנים, "בלומברג" התרחבה והיתה גם לארגון חדשות עולמי, שמעסיק 2,400 עיתונאים הממוקדים בעיקר בסיקור עסקים ופיננסים.

המפגש עם עורכי "בלומברג" נערך בקומה ה־28 של מגדל בלומברג במנהטן, ממנה נשקף נוף מרהיב של הסנטרל פארק. זו עדות להצלחה האדירה של החברה, ובעיקר של הטרמינלים שלה, שעדיין מהוווים את ליבת ההכנסות שלה. ומסתבר, כך מסביר ברונר, שזה מקור למתח: "יש את הלקוחות המשלמים, מאות האלפים שמשלמים 20 אלף עד 25 אלף דולר לשנה למנוי. אבל יש עוד מיליוני אנשים שקוראים את התכנים שלנו בחינם: כל התכנים שלנו זמינים בחינם עד שעה אחרי שהם עולים לטרמינל. יש מתח בחברה סביב השאלה אם להתמקד בלקוחות משלמים, ולתת להם את מה שהם צריכים כדי להרוויח כסף, או אם אנחנו מקור רחב יותר של מידע ודעות. זה מעולם לא נפתר".

משתתפי ועידת כלכליסט מתארחים בבלומברג, צילום: אוראל כהן משתתפי ועידת כלכליסט מתארחים בבלומברג | צילום: אוראל כהן משתתפי ועידת כלכליסט מתארחים בבלומברג, צילום: אוראל כהן

לפני שנה וחצי הרחיבה "בלומברג" את תחום הכיסוי של הסטארט־אפים וקרנות ההון סיכון, והקימה קבוצה מיוחדת שאחראית על התחום.

השינוי הזה משקף את המציאות העסקית, שבה משקל החברות הציבוריות אינו איתן כבעבר. כך מספר רובין אג'לו, העורך האחראי על סיקור הטכנולוגיה בדסק החדשות של החברה. "זה צעד הכרחי, כי כמה מהחברות הגדולות והמעניינות ביותר בעולם הטכנולוגיה הן פרטיות: חברות כמו Airbnb, ואובר, שאין סימן שהן יונפקו בקרוב".

אבל הטכנולוגיה היא לא רק מושא הסיקור של "בלומברג", אלא גם חלק בלתי נפרד מפעילות החברה, שמשלבת כיום גם בינה מלאכותית כדי לייעל את הסיקור החדשותי שלה. "יש לנו מערך אוטומציה נרחב שמסייע", מספרת קרוליין גייג', האחראית על סיקור המגזר העסקי בצפון אמריקה.

"הדיווח המיידי שלנו לגבי רבות מהחברות הגדולות, אם החברה עמדה בתחזיות הרווח או החמיצה אותן, נכתב על ידי רובוט שסורק את ההודעה לעיתונות ושולף את המידע".

"התפקיד של הצוות שלי", ממשיכה גייג', "הוא לכתוב משהו מעמיק. אנחנו לא צריכים למהר לפרסם משהו בתוך שתי דקות, כי הרובוט עשה את זה. המטרה שלנו היא לפרסם מהר ככל האפשר ידיעה שמספרת את מה שבאמת צריכים לדעת ונותנת פרשנות מסוימת למידע. המשמעות היא שהרף הופך לגבוה יותר עבור העיתונאים. הם צריכים לתת ערך, לכתוב חדשות שיש להן משמעות, ולא רק למחזר חומרים שכבר פורסמו".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות