אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החזון של צוקרברג: "צבא השלום" של פייסבוק צילום: עמית שעל, איי פי

החזון של צוקרברג: "צבא השלום" של פייסבוק

מייסד הרשת החברתית מעוניין לחבר משתמשים לאחרים בעלי אינטרסים משותפים, לקבוצות תמיכה ולמנטורים פוטנציאליים. האם יוכלו חיבורים כאלה להועיל לאנשים, או שיהיו עוד ערוץ בלתי מבוקר לשנאה, הסתה ופייק ניוז?

22.05.2017, 11:58 | ויקי אוסלנדר
מייסד פייסבוק מארק צוקרברג רוצה לחבר אותנו לאנשים שאנחנו "צריכים" להכיר - ולא רק "אולי מכירים"; בפוסט חריג באורכו חשף צוקרברג את רשמיו מהטיול שהוא עושה בשנה האחרונה ברחבי ארה"ב כדי "ללמוד על התקוות והאתגרים של האנשים".

קראו עוד בכלכליסט

צוקרברג ציין כי מה למד ממסעותיו כי ניתן האפשרות לבנות "צבא שלום" גרסת פייסבוק. זאת אומרת לייצר סביבה שבה אנשים מתרבויות שונות יוכלו לשתף בחוויות שלהם ולבנות מערכות יחסים חדשות שאחרת לא היו מתרחשות. מודל נוסף ממנו שואב צוקרברג את מודל הקהילות החדשות הם קבוצות התמיכה של אלכוהוליסטים אנונימיים. כך שאנשים שהצליחו להתגבר על ההתמכרויות שלהם יוכלו לשמש מנטורים עבור אנשים שחווים מצוקות דומות.

מנכ"ל פייסבוק שואב את השראה לרעיונות הללו ממקורות ראויים בהחלט: מפגשים שקיים עם נוער בסיכון בדטרויט, במרכז לגמילה מסמים באוהיו ובמתקן מעצר לנוער באינדיאנה. כל זה נעשה בצילן של ביקורות הולכות וגוברות על חוסר יכולתה של הרשת החברתית לפקח ולהגן על הקהילה שכבר קיימת בפלטפורמה שלה. השאלה המתבקשת לאור זאת היא האם ראוי כי הצעד הבא של פייסבוק יהיה יצירת אלגוריתם נוסף לחיבור בין אנשים, שגם עליו אין לחברה יכולת לפקח ולהבטיח כי יתרום לרווחה הקולקטיבית.

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק | צילום: בלומברג מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג

"קיים מיתוס נפוץ כי אם לאנשים פשוט היה מידע יותר טוב הם היו יכולים לקבל החלטות טובות יותר", כתב צוקרברג. "מצאתי כי זה באופן כללי מוטעה". מדבריו נראה שאינו סבור שהרשת החברתית היא במה להפצת מידע מזויף ומטעה במכוון. זאת, על אף שבחודשים האחרונים החברה עצמה ביצעה שורת מהלכים שנועדו לשפר את תפיסת הציבור בנושא, הודיעה שתשכור 3,000 עובדים חדשים למחלקת בקרת התוכן שלה, לקחה חלק בהקמת פרויקט שנועד להשיב את אמון הציבור בתקשורת ועוד.

הכניסה לתחום השידורים מתעכבת

בתוך כך נחשף במגזין re/code כי פייסבוק דוחה למועד לא ידוע את השקת תכני הווידאו המקוריים שלה. הסיבה לדחייה אינה ידועה אך לפי מקורות, היא קשורה במוצר עצמו - טאב ייחודי שיוטמע באפליקציה ובאתר הרשת החברתית. ההתחככות של החברה עם תחום הטלוויזיה אינה מקרית: מאז השיקה את שירותי פייסבוק Live היא מנסה להרחיב את שליטתה בתחום באמצעות אפליקציית סטרימינג, רכישת זכויות שידור לאירועים חיים ותכנים מותאמים לפלטפורמת הרשת החברתית.

בסוף השבוע אף נחשף כי פייסבוק רכשה את הזכויות לשדר את תחרויות ליגת הבייסבול האמריקאית בשידור חי ותשדר משחק אחד בכל שבוע למשך 20 שבועות. הצפייה תהיה נגישה למשתמשי פייסבוק בארה"ב בלבד בדף הרשמי שמנהלת ליגת MLB בפייסבוק. היקף העסקה לא נחשף.

המהלך האחרון נועד למשוך צופים שאין להם כבלים ולאפשר שירותים דומים ליוטיוב בפלטפורמה ומצטרף למהלך קודם של החברה שהחל לפני יותר משנה. אז חתמה פייסבוק על הסכמים עם מו"לים שונים כמו באזפיד והניו יורק טיימס כדי שייצרו תכנים מוסרטים עבור הרשת וזאת תמורת תשלום. המטרה של פייסבוק במקרה זה היתה להעשיר את הרשת בתוכן רב, כדי שתוכל לשלב בו פרסומות וידאו של כ-15 שניות. ההסכם הנוכחי עם ליגת הבייסבול שונה מהמהלכים שביצעה פייסבוק עד כה בהיותו ניסיון למשוך צופים ללוח שידורים מוגדר. זאת, בשונה לרנדומליות שקיימת בתכני מפרסמים הנגישים לצפיה מאוחרת ללא כל חשיבות למועד הצפייה.

כמעט כל הכנסות פייסבוק מגיעות כיום מפרסום; במהלך 2016 הן הסתכמו ב-27 מיליארד דולר, זינוק של 57% לעומת 2015. היא וגוגל חלשו יחדיו על חמישית מתקציב הפרסום העולמי לאותה שנה. עם הרחבת שירותיה גם לטלוויזיה מנסה פייסבוק לנגוס עוד יותר בהכנסות של חברות המדיה המסורתיות שבשנים האחרונות מושכות פחות ופחות מפרסמים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות