הדואר והסחר המקוון: מנועי צמיחה לכלכלת העולם
כדי לעמוד בקצב, על חברות הדואר לאמץ טכנולוגיות מתקדמות ולהשקיע בתשתיות
על פי ארגון הסחר העולמי, מכירות קמעונאיות מקוונות ברחבי העולם הגיעו לכ־100 מיליארד דולר בשנת 2013, ובשנת 2015 כבר עמדו על כמעט 500 מיליארד דולר. על פי הערכות, בסוף שנת 2017 סך הזמנות הסחר המקוון יעמוד על 1.2 טריליון דולר, והמסחר צפוי רק להמשיך לצמוח כתוצאה מהצטרפותם של צרכנים ממדינות מתפתחות, שם מגלים את עוצמתו של הסחר המקוון רק כעת.
להרשמה לוועידת The Big e לחצו כאן
חברות ורשויות דואר רבות בעולם הפכו את תחום הסחר המקוון למנוע צמיחה מרכזי. תחום הסחר המקוון תרם 17% מהכנסות שירותי הדואר העולמיים בשנת 2012 לעומת 9% בלבד בשנת 2002. בשנת 2017 מוערך כי נתון זה יעמוד על כ־25%, שכן המסחר האלקטרוני מייצר כמות גדולה יותר ויותר של חבילות שזורמות דרך מערכת הדואר העולמית.
יתרון תחרותי
עם צבא של דוורים ושנים של ניסיון לוגיסטי ותפעולי, לחברות הדואר במדינות רבות יש יתרון תחרותי על ספקים פרטיים. בשווקים מתעוררים מסוימים הדואר הוא הדרך היחידה לשלוח חבילות היישר לצרכנים וגם לאזורים הנידחים בעולם בזכות הסכמים עם מינהלי דואר בינלאומיים. רשויות הדואר גם מתמחות במסירת מוצרים בכל הגדלים לכל סוגי הלקוחות.
בארה"ב נבחנת בימים אלה אפשרות של העברת חבילות לאזורים מרוחקים באמצעות רחפנים הפועלים בעזרת נווטן מדויק, אך אמצעי זה נמצא רק בתחילת דרכו ומתעכב בשל שיקולי תחבורה, ביטחון, בטיחות וכמובן נוחות הלקוחות לעמוד מול רובוט מעופף עם להבים פעילים, חסר פנים ורועש במיוחד.
כדי למצות את מלוא הפוטנציאל, על חברות הדואר בעולם להסתגל לחידושים טכנולוגיים ולשתף פעולה יותר מתמיד. הצמיחה המהירה של תנועת החבילות הביאה לגידול גם בנפח הפריטים ובשינוי אופי עבודתו של הדוור, שכיום פעמים רבות משמש כשליח ומוסר חבילות ולא רק מכתבים. פתיחת צווארי בקבוק והסרת מחסומים לוגיסטיים למסחר אלקטרוני בינלאומי דורשות השקעה עצומה בתשתיות IT ובתשתיות פיזיות, שיתוף פעולה משופר ותיאום בין רשויות דואר בכל העולם, וכמובן אסדרת תקינה של מכס, אמצעי תשלום והליכי שילוח.
עמידה באתגרים
אתגרי הדואר בכל העולם דומים — זמני השירות והמסירה ללקוחות, היערכות לוגיסטית, החזרות של מוצרים לשולח ושימוש רחב בטכנולוגיה לשיפור השירות. אתגר עולמי נוסף הוא שיפור חוויית המשתמש ומתן מידע בעת ההזמנה באתרי הסחר הבינלאומיים. ככל שהאתר יהיה נגיש יותר וידידותי למשתמש, כך הוא ישהה בו יותר זמן ויקנה בו יותר ואף ישוב ויזמין ממנו בהמשך.
אתגר נוסף הוא טיפול בנושא ההחזרות, שכן כיום אין מענה אוניברסלי להחזרת חבילות (פגומות, שלא במידה או בצבע וכדומה), ובמרבית המדינות עלות ההחזרה נופלת על הלקוח. חסם זה מהווה גורם מעכב בצמיחת המסחר האלקטרוני. המעבר למשלוחי פרימיום יאפשר ללקוחות בכל העולם לקבל את החבילות שלהם מהר יותר עם רמת שביעות רצון גבוהה יותר. גם שימוש טכנולוגי במעקב אחר חבילות ומידע יאפשר ללקוחות להזמין יותר ובשקיפות רבה תוך מעקב אחר החבילה בכל נקודה במסלול עד לקבלת הפריט.
הכותב הוא יו"ר דירקטוריון דואר ישראל
8 תגובות לכתיבת תגובה