אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
UMI חוזרת לדווח וחושפת עד כמה רווחית פעילות המשאיות צילום: יצרן

UMI חוזרת לדווח וחושפת עד כמה רווחית פעילות המשאיות

UMI מבקשת למחוק מהמסחר את האג"ח של החברה־הבת יו.טי.אס ומגישה תשקיף להנפקת שתי סדרות אג"ח חדשות במקומה. התשקיף מגלה כי הרווח של יבואנית GM נחתך ב־87% בשנת 2016 לעומת 2015 בגלל הפסדי יו.טי.אס

05.06.2017, 06:57 | תומר הדר ואלי שמעוני

יבואנית כלי רכב מתוצרת ג'נרל מוטורוס, UMI, יוצאת למהלך רכש חליפין. החברה מתכוונת למחוק את האג"ח של החברה־הבת יו.טי.אס (לשעבר קרדן רכב) ולהנפיק אג"ח חדשות של יוניברסל מוטורס.

קראו עוד בכלכליסט

זו הפעם הראשונה ש־UMI מגישה תשקיף עצמאי ומנפיקה אג"ח לציבור, אולם זו לא ההזדמנות הראשונה ללמוד על פעילותה. עד סוף 2016 היא פרסמה את תוצאותיה במסגרת דו"חות קבוצת קרדן, שהחזיקה כ־40% מיבואנית הרכב. בעקבות שורה של רכישות ומיזוגים הפכה UMI לאחזקה פרטית של חברת המזרח שבבעלות משפחת עיני. בשלהי 2016 רכשה חברת המזרח 46% ממניות UMI מידי קרדן ישראל בתמורה לכ־400 מיליון שקל; באפריל 2017 רכשה חברת המזרח 3.91% נוספים מאביהו בן נון, ששימש מנכ"ל ויו"ר UMI בעבר, תמורת 34 מיליון שקל - לפי השווי שבו התבצעה עסקת קרדן.

במסגרת המהלך יימחקו אג"ח של יו.טי.אס ובמקומן יונפקו שתי סדרות אג"ח חדשות בהיקף דומה, של כ־1.1 מיליארד שקל. השעבוד הניתן על האג"ח לא ישתנה ויישאר צי כלי הרכב של יו.טי.אס.

יו.טי.אס בבעלות מלאה של UMI אולם משום שהאג"ח שלה נסחרות בבורסה, היא מדווחת על תוצאותיה. לאחר ההחלפה תחדל יו.טי.אס מלדווח. היעדר חובת הדיווח תקל על UMI. מהתשקיף עולה כי ההנהלה מעריכה כי סינרגיה זו תחסוך 11.5 מיליון שקל בשנה אחרי מס (15 מיליון שקל לפני מס).

משא כבד, כסף קל

קבוצת יוניברסל מוטורס רשמה בשנת 2016 הכנסות של 3.32 מיליארד שקל, עלייה של 10% לעומת 2015. בשורה התחתונה נחתך הרווח הנקי של הקבוצה ל־2.2 מיליון שקל בלבד, צניחה של 87% לעומת 2015. הרווח הושפע לרעה מהפסדי יו.טי.אס, העוסקת בהשכרה ובליסינג של כלי רכב. מנגד, פעילות יבוא מותגי שברולט ופעילות המשאיות של איסוזו רשמו רווחים נאים.

UMI, צילום: תומריקו UMI | צילום: תומריקו UMI, צילום: תומריקו

התשקיף כולל את דו"חותיה המלאים של יבואנית המשאיות יוניברסל משאיות ישראל (UTI), שבה מחזיקה יוניברסל מוטורס בשיתוף עם חברת תעבורה של משפחת לבנת. יוניברסל משאיות, המשווקת משאיות קלות ובינוניות מתוצרת איסוזו, רשמה ב־2016 הכנסות של 305.5 מיליון שקל, עלייה של 18.5% לעומת 2015. הרווחיות בעסקי המשאיות ניכרת: החברה רשמה רווח נקי של 23.5 מיליון שקל בשנת 2016, שיפור של 58% לעומת 2015. שוק המשאיות בישראל נחשב צומח, על רקע ההשקעה הגדולה בתשתיות בשנים האחרונות. בנוסף, שוק זה דורש פחות הוצאות מכירה ופרסום, שכן הוא מיועד לקהל לקוחות מוגדר.

מהדו"ח הכספי המצורף לתשקיף עולה כי ללא הפסדי יו.טי.אס ורווחי המשאיות, פעילות UMI בתחום יבוא כלי הרכב והחלפים נאמדת ב־43 מיליון שקל לפני מס. הכנסות פעילות זו עמדו על 1.56 מיליארד שקל ב־2016, שיפור של 12% לעומת 2015.

UMI תלויה מאוד בתנודות בחברה־האם, ג'נרל מוטורס האמריקאית. זו האחרונה נקטה בארה"ב מהלכי ארגון מחדש, בהם חיסול של כמה חטיבות והעברתן לשווקים רווחיים, דוגמת סין. כך חברות כמו ביואיק, שבעבר זכו להצלחה סבירה בשוק הישראלי, נעלמו מן המפה. כיום UMI משווקת שלושה מותגים: שברולט העממית, טנדרים של איסוזו וקאדילק.

יש מקום לשיפור

דגמי כלי רכב של שברולט, מוצר הליבה של UMI, מדשדשים בשוק הרכב הישראלי זה כמה שנים. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנת 2016 מכרה שברולט 8,802 מכוניות, נתון שהציב אותה במקום ה־11 בטבלת המכירות. בשנת 2015 נמכרו בישראל 6,969 מכוניות שברולט, נתון שהציב את המותג במקום ה־13 בשוק הישראלי. לשם השוואה, בשנת 2014 ניצבה שברולט במקום השמיני עם 12,106 מסירות ואילו ב־2013 ניצבה שברולט במקום ה־12 עם 6,680 מסירות.

במשך שנים התמודדה UMI עם מדיניות בעייתית של ג'נרל מוטורס בכל הנוגע לארצות הייצור ולהיצע דגמי הליבה של שברולט. ג'נרל מוטורס התקשתה להשתחרר מקשריה עם דייהו הקוריאנית לשעבר, שפשטה רגל, וההיצע בשוק בישראל נותר בעיקר דגמים שסבלו מנחיתות תדמיתית. דגמים אלה, שנמכרו בהנחות ניכרות, ספגו ירידת ערך קשה — ויכולת היבואנית למכור נפגעה. גם קאדילק, חטיבת היוקרה של ג'נרל מוטורס, הציגה בשנים האחרונות היצע מצומצם ביותר, והתחרותיות של UMI בשוק היוקרה נפגעה.

UMI יכולה כעת לנגוס בנתחי שוק מהותיים בהינתן תנאים נוחים. במסגרת הארגון מחדש של ג'נרל מוטורס בשנים האחרונות, כיווצה היצרנית את היצע הדגמים ומיקדה אותו בשוק האמריקאי. בין היתר הודיעה על עזיבת השוק האירופי, צעד שמאפשר ל־UMI להיות כפופה ישירות למטות החברה בדרום אפריקה ובדטרויט - ובכך מבטיח אספקת דגמים נחשקים ואיכותיים יותר. בניגוד לדגמי הליבה הקודמים של שברולט, שיועדו לקוריאה, הדגמים החדשים מותאמים לטעם אמריקאי וכוללים טכנולוגיות חדישות.

תגיות