אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

The Big e

מנכ"ל איביי: "אנחנו רוצים להכפיל את מספר העובדים בישראל"

דווין וניג בוועידת e-Commerce של "כלכליסט": העבודה בישראל היא פנטסטית וכל החברה שלנו בונה על מה שנעשה כאן". בתשובה לשאלה על כניסה אפשרית של פייסבוק לתחום הסחר המקוון השיב וניג, "יש סיבה שרק שלוש חברות הגיעו לקנה מידה ענקי בתחום הזה. לפייסבוק יש משאבים עצומים, אבל האם הם מתכננים להיות מתחרים ישירים במסחר מקוון? אני לא בטוח"

05.06.2017, 11:20 | עומר כביר

"אנחנו נמצאים על סיפה של מהפכה טכנולוגית, שבהובלת פיתוחים בתחום הבינה המלאכותית (AI), מציאות מוגברת (AR) ומציאות מדומה (VR) תשנה את חייהם של מיליארדי אנשים, במסחר מקוון ובהבטים אחרים", כך אמר מנכ"ל איביי (eBay), דווין וניג, בוועידת e-Commerce של "כלכליסט" שנערכת היום בגני התערוכה בתל אביב.

וניג, שהיה הדובר המרכזי בוועידה, שבה את הקהל כבר בדקה הראשונה שלו על הבמה. "אני מנהל חברת אינטרנט ואנחנו עושים דברים קצת אחרת", הוא הכריז. "זו הפעם הראשונה שלי בישראל, ואני צריך זיכרון מהאירוע, אז אולי נצלם סלפי ביחד?" הקהל הגיב בהתלהבות. "זה העיר אתכם", אמר וניג בסיפוק אחרי צילום הסלפי המוצלח.  

בפתח דבריו חלק מנכ"ל ענקית הסחר המקוון שבחים לתעשיית ההייטק המקומית: "אני גר בעמק הסיליקון, ויש שם קסם טכנולוגי. לא תמיד ברור איך זה נוצר, אבל כנראה שזה קשור למערכת החינוך, ההון סיכון והאנשים המוכשרים שיצר את החדשנות בזה. אותו קסם קורה כאן בישראל. בזכות מערכת החינוך, הרוח היזמית הייחודית, אולי גם השירות בצבא. יש כאן אנשים וחברות מדהימות, ולכן ישראל הופכת למקום מאוד מעניין בעבור איביי".

לאחר מכן ביקש וניג להזכיר כמה דברים חשובים על החברה שבראשה הוא עומד. "כולם מכירים את המותג של איביי, אבל אולי שכחתם קצת מי אנחנו", הוא אמר. "אנחנו השוק הגדול בעולם מבחינת מלאי. אנחנו גם חברת טכנולוגיה וסחר מקוון עולמית. יש לנו 127 מיליון לקוחות ורווח נקי שלנו בשנה שעברה היה 9 מיליארד דולר. אחנו בני 21 שנה ומעולם לא היינו גדולים כפי שאנחנו היום. וזאת בסביבה תחרותית ומאתגרת.

דווין וניג, מנכ"ל eBay בוועידה, צילום: צביקה טישלר דווין וניג, מנכ"ל eBay בוועידה | צילום: צביקה טישלר דווין וניג, מנכ"ל eBay בוועידה, צילום: צביקה טישלר

"השוק הוא לא רק איביי ואמזון. יש אלפי חברות מרתקות שלוקחות חלק במהפכת המסחר המקוון. חלקן מתחרות בנו ורבות משתפות איתנו פעולה. אנחנו עסק טכנולוגי, וסבורים שהחוזק שלנו מגיע מהפעילות הטכנולוגית שלנו. אנחנו מנהלים את החברה לטווח הארוך, וקשה למדוד הצלחה וכישלונות בסגמנטים של 90 יום. יש צורך בשנים ועשורים כדי לבנות מותג וליצור נאמנות לקוחות. אבל כשעושים את זה זה משתלם, והלקוחות שלך נשארים אתך.

"אפשר להציג את הכל הדברים המגניבים שאנחנו עובדים עליהם, או לטפוח לעצמנו על הכתף, אבל זה לא מה שמניע את העובדים שלנו. מה שמניע אותם הוא מיליוני העסקים הקטנים, עשרות אלפים מהם בישראל, שמתבססים על הפטלפורמה שלנו. סיפורים על אם חד הורית או חייל משוחרר שמתפרנסים באמצעות איביי, זה מה שמניע את הפלטפורמה שלנו ונותן מוטיבציה לנו ולעובדים שלנו. לבנות חברת טכנולוגיה שבאמת הופכת את העולם למקום טוב יותר. אנחנו מעצימים אנשים, ואני אפגש היום עם מוכרים בישראל שיספרו איך הם הצליחו לשכור עובדים נוספים או להפוך עסק כושל לעסק גלובלי בזכות איביי. אנחנו פלטפורמה שהופכת את היזמות לגלובלית.

"כל הזמן שואלים אותי מה אעשה לגבי אמזון, עליבאבא או חברות אחרות. אנחנו לא רוצים להיות כמו מישהו אחר אלא להיות יחודיים ככל האפשר. אנחנו לא רוצים להיות מספר 2 בשום דבר, אלא הטובים יותר. אנחנו מותג שבו כל אחד יכול למצוא את הגרסה שלו למושלם. יש לנו מלאי יותר מגוון וייחודי מאשר כל שוק בעולם. זו ההבטחה שלנו. העסק שלנו מאפשר לכל אחד למצוא משהו מושלם. זה יכול להיות מוצר חדש שיגיע אלייך תוך שלושה ימים, או מוצר שהוא יחיד מסוגו. המוצר, המותג והמלאי שלנו נראים פחות ופחות כמו המתחרים. אנחנו לא אמזון, אנחנו לא עליבאבא. אנחנו איביי, במקרה ששכחתם".

וניג דיבר גם על החשיבות של זיהוי מגמות טכנולוגיות לעתיד של איביי: "הרבה שואלים אותי מה הדבר הבא ,ואיך איביי הצליחה במשך שני עשורים. יש כל כך מעט חברות שקמו ברשת והגיעו לקנה מידה שלנו. ההצלחה שלנו היא היכולת לזהות שינויים טכנולוגיים ולהיות הראשונים להתאים אותם למסחר מקוון. זה מה שקרה עם האינטרנט, וכשיצא הסמארפטון הבנו שזה כלי לשופינג והיינו הראשונים למנף אותו.

"עכשיו אנחנו על סף של שינויים שישנו את חייהם של מיליארדי אנשים, ומסחר זה רק הבט אחד שלהם: AI, האינטרנט של הדברים ו-VR/AR. הסמארטפון נראה כל כך אינטואטיבי היום. אבל ב-2007, כשסטיב ג'ובס הציג את המכשיר לא היית בטוח מה זה. זה צעצוע? כלי? אף אחד לא חושב שזה ישנה את החיים של כולם, אבל זה מה שקרה. וזה המצב עם הטכנולוגיות האלו. AI היא אולי מילת באזז, אבל היא אמיתית וחשובה. היכולת של מחשבים ליצור תובנות ממידע, מתמונות, מגיעה לרמה שלא ראינו בעבר. בשביל שוק כמונו זה חשוב מאוד, זה מה שיאפשר ליצור חוויה אישית יותר. בשבועות האחרונים השקנו עמוד בית בהתאמה אשית, שמחולל על ידי מכונות על סמך הרגלי השימוש של משתמשים.

"אנחנו גם עוברים מאינטרנט שגולשים אליו לאינטרנט שמגיע אלייך. יהיו מסכים בכל מקום, וחשוב שאפליקציות יהיו במקום שבו אנשים נמצאים ולא ינסו לגרור אותם לבסיס הבית שלהן. AR ו-VR זה לא רק צעצוע לגיימינג, אלא גם מכשירים שישנו יישומים רפואיים, עיבוד מידע ומסחר מקוון. בארה"ב יש לנו את אתר מכירת הכרטיסים לאירועים StubHub. יצרנו יישום שמאפשר לך להיכנס לאיצטדון, לבחור מושב ולהסתכל סביב כדי לדעת האם המיקום מתאים לך. עכשיו 1 מכל 5 כרטיסים נמכרים דרך היישום הזה. כי אם אתה קונה כרטיס של אלף דולר, אתה רוצה לדעת מראש מה תקבל".

ולפעילות של איביי ביישראל, אמר וניג, יש תפקיד מכריע באסטרטגיה של החברה. "בניגוד לחברות אחרות שיש להן שלוחת מו"פ, הצוות שלנו בנתניה עוסק בפיתוח ליבה שחשוב לפעילות של איביי בכל העולם. הם לא עושיים ניסויי שוליים, אלא עבודת ליבה בפלטפורמה שלנו בתחומים כמו AI וראיית מכונה. עשינו את זה באמצעות שכירה אורגנית ושתי רכישות בשנה האחרונה. יש כאן כישרון מצוין, אנחנו גאים להיות כאן וזה מאוד חשוב. אנחנו בדרך ל-400 עובדים ואני לא אתפלא אם המספר יוכפל בתוך 4 שנים. העבודה כאן היא פנטסטית וכל החברה שלנו בונה על העבודה שנעשית כאן".

לסיום דבריו השיב וניג לשאלות מהקהל. בתשובה לשאלה האם עולם הסחר המקוון הולך לכיוון ריכוזי או ביזורי הוא אמר: "הענקים לא הולכים לשום מקום, אנחנו לא נעלם. אבל חברות קטנות יותר יכולות לשגשג. מסחר גלובלי הוא 17 טריליון דולר. מסחר מקוון הוא 11% מזה. יש הרבה הזדמנויות ושוק לא מנוצל. כמו שבעולם הפיסי אין חנות אחת שכולם הולכים אליה, ככה גם בעולם המקוון. אני לא חושב שאמזון תהיה החברה האחרונה בעולם, ואנחנו פועלים כדי שזה לא יקרה. זו סביבה שהרבה חברות יכולות לשגשג בה".

בתשובה לשאלה על כניסה אפשרית של פייסבוק לתחום הסחר המקוון השיב וניג: "אני לא יודע מה הם רוצים לעשות. הם רוצים לחבר אנשים, והם מצוינים בזה, אבל אני לא בטוח מה השאיפות שלהם במסחר מקוון. זה תחום ממש קשה, אנשים לא מבינים את זה. זה לא רק להשיג קצת מלאי ולמכור אותו, יש לוגיסטיקה מאוד מורכבת. יש סיבה שרק שלוש חבורת הגיעו לקנה מידה ענקי בתחום הזה. לפייסבוק יש משאבים עצומים, הם יכולים לעשות מה שהם רוצים. אבל האם הם מתכננים להיות מתחרים ישירים במסחר מקוון? אני לא בטוח". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות