אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרן בן חורין משלבת בין נונשלנטיות ועבודת יד מהודקת צילום: ALEX KUCHERENKO

קרן בן חורין משלבת בין נונשלנטיות ועבודת יד מהודקת

אוצרת הטקסטיל קרן בן חורין פורמת את חוטי היצירה של האופנה הישראלית בתערוכה בניו יורק, ומגלה שילוב מקורי של עבודת יד מהודקת עם נונשלנטיות

07.06.2017, 09:32 | מורן לונדון

"החוסר שיש בתחום האופנה בישראל מביא מעצבים מקומיים למצוא פתרונות יצירתיים ומקוריים", אומרת קרן בן חורין בשיחה מניו יורק. "זה הופך את היצירה לייחודית ומעניינת". על פי תובנה זו היא הקימה את תערוכת Cutting Edge שמוצגת במרכז התרבות JCC במנהטן.

התערוכה מציגה עבודות של 30 מעצבי אופנה ישראלים כמו לארה רוסנובסקי, צמד התכשיטניות נוריתמי, מותג הנעליים קאפל אוף ואחרים. חלקם פעילים רק בגבולות הארץ, וחלקם כבר שברו את המחסום ופרצו גם לשיווק מעבר לים. התערוכה שואפת לחקור את קו המחשבה שעומד מאחורי התוצר הוויזואלי של אופנה ישראלית.

"כשהעמדתי את התערוכה, רציתי לחלק אותה לקבוצות ונושאים", מספרת בן חורין, "אבל היה משהו חמקמק כזה שעבר בכל העיצובים וגרם לי ממש להבין שמקורות ההשראה שלהם דומים. אפילו ברמת הגימורים יש משהו מאוד ישראלי, מעין שילוב של עבודת יד מהודקת, מצד אחד, ונונשלנטיות ישראלית, מצד שני".

קרן בן חורין. "לאופנה שפה משלה", צילום: ALEX KUCHERENKO קרן בן חורין. "לאופנה שפה משלה" | צילום: ALEX KUCHERENKO קרן בן חורין. "לאופנה שפה משלה", צילום: ALEX KUCHERENKO

לבן חורין יכולת מרשימה להבחין בפרטים קטנים. היא למדה אופנה בשנקר, עזבה את ישראל כדי לעצב סריגים בעיר הגדולה ניו יורק, אבל הרגישה שזה לא הייעוד. "שלוש שנים אחרי שהגעתי, הבנתי שלמרות האהבה לקריאייטיביות ולעיצוב, חסר לי עוד משהו".

היא נרשמה ללימודי תואר שני ב־FIT ושם התמקצעה באוצרות של אופנה וטקסטיל. מאז שסיימה, היא מרצה שם ובמקביל פרסמה שני ספרים - האחד עוסק ביחס בין בגדים לגוף והשני בהיסטוריה של הסוודרים. את התזה שלה היא כתבה על חברת האופנה הוותיקה גוטקס.

יצירות אופנה ישראליות בתערוכה. "דלות החומר מעודדת יצירת חומרי גלם" יצירות אופנה ישראליות בתערוכה. "דלות החומר מעודדת יצירת חומרי גלם" יצירות אופנה ישראליות בתערוכה. "דלות החומר מעודדת יצירת חומרי גלם"

הניגודים בעיצוב הישראלי נובעים בעיניה מההתמודדות עם השוק. מה שמעצבים רבים מרגישים כחסר הוא דווקא היתרון שלהם בעיניה. "השוק המוגבל בישראל גורם להם לפתח לבד דרכים, בדים ויצירות לתוצאה שונה ממה שניתן לראות אצל מעצבים מסביב לעולם. הטרנדולוגית האמריקאית לי אדלקורט אמרה שיש פער בין לימודי האופנה לפרקטיקה. מעצבי אופנה ישראלים נאלצים לעסוק יותר עם הקטנות האלה כדי להצליח ליצור את מה שהם רוצים”.

מעבר לסגנון המקומי, איפה עוד באה לידי ביטוי הישראליות?

"דלות החומר בארץ מעודדת יצירה של חומרי הגלם, האחים מוסלין למשל יוצרים וצובעים בעצמם. המעצבת שרה בש גדלה למרגלות הר חיריה והעיצובים שלה מאוד מושפעים מכך".

קראת לתערוכה Cutting Edge. יש משהו חתרני באופנה ישראלית?

"השם הוא דו־משמעי. יש משהו מאוד נונשלנטי באופנה ישראלית, ו'קצוות פרומים' נראה לי ממחיש את הנונשלנטיות הזו. בנוסף ישנה המקוריות. לאופנה ישראלית יש השפה שלה שלא קשורה למה שרואים מסביב".

תגיות