אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משפחת קרסו יוצאת לגייס 300 מיליון שקל בהנפקת מניות שנייה בבורסה בת"א צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

משפחת קרסו יוצאת לגייס 300 מיליון שקל בהנפקת מניות שנייה בבורסה בת"א

יבואנית רכבי ניסאן ורנו שנסחרת בת"א מעוניינת להגדיל את אחזקות הציבור ולעלות למגרש של הגדולים. מרבית תמורת ההנפקה, אם לא כולה, תועלה כדיבידנד לבעלי המניות בחברה

11.06.2017, 07:01 | גולן חזני

חברת קרסו מוטורס, יבואנית מכוניות רנו וניסאן, יוצאת להנפקת מניות גדולה בהיקף של כ־300 מיליון שקל, כך נודע ל"כלכליסט". מטרת המהלך היא להגדיל את אחזקות הציבור בחברה ל־30% ולאפשר את כניסתה למדד ת"א־125. כיום מוחזקות 79.16% ממניות החברה בידי בעלי עניין, בראשות יואל ואריאל קרסו, ציפורה מזרחי, יוני קרסו גולדשטיין, אורלי חושן ומכבי קרסו שכל אחד מהם מחזיק ב־9.5%-9% ממניות החברה, ומשה, שרה ועדנה קרסו שכל אחד מהם מחזיק ב־6%–6.4% ממניות החברה. מנכ"ל קרסו מוטורס איציק וייץ מחזיק ב־2.5% ממניות החברה.

קראו עוד בכלכליסט

קרסו מוטורס הונפקה לראשונה ביוני 2011, אז גייסה 250 מיליון שקל. מאז הוסיפה המניה 251% לערכה והחברה נסחרת לפי שווי של 2.58 מיליארד שקל. אחזקות הציבור בה, כולל המוסדיים, עומדות כיום על 20.8%. על פי הערכות, לפחות חלק מהותי מכספי הגיוס, אם לא כולם, ישמש להעלאת דיבידנד לבעלי המניות שמחזיקים בקרסו באמצעות חברות פרטיות. 

מנכ"ל קרסו איציק וייץ, צילום: עמית שעל מנכ"ל קרסו איציק וייץ | צילום: עמית שעל מנכ"ל קרסו איציק וייץ, צילום: עמית שעל

הסיבה שבגללה בחרו השותפים שלא למכור לציבור מניות מבעלי העניין, אלא בהנפקה שבה ייכנס הכסף פנימה לתוך החברה, נובעת, ככל הנראה, ממספרם הגדול של בעלי העניין בחברה וכן משיקולי מס, שכן, העלאת דיבידנד מחברה לחברה אינה מהווה אירוע מס, בעוד מכירת מניות מחייבת תשלום מס של 25%.

ההחלטה על ההנפקה הצפויה של קרסו מגיעה לאחר שב־15 במרץ היתה עסקת בעלי עניין גדולה במניות החברה, כשחיים דנון חיסל את כל אחזקותיו (12.27%) בחברה בתמורה ל־340 מיליון שקל. העסקה בוצעה במחיר של 38 שקל למניה, מחיר הנמוך ב־8.1% ממחיר המניה בשוק שעמד אז על 41 שקל. על פי ההודעה, נמכרו במסגרת העסקה 8.3726 מיליון מניות. מאז ירד מחיר המניה בכ־8%.

דנון, הבעלים של יבואנית הציוד המכני קומסקו, החליט אז לחסל את אחזקותיו בקרסו מוטורס, וכמה גופים מוסדיים רכשו את מניותיו. בניגוד למקובל בשוק ההון, העסקה לא התבססה על הפצה באמצעות גופי חיתום אלא באמצעות חדר העסקות בני"ע ישראליים של חטיבת שוקי הון בבנק לאומי. הנפקת המניות, לעומת זאת, צפויה להתבצע באמצעות גופי חיתום.

קרסו מוטורס עוסקת ביבוא, הפצה ומכירה של דגמי רכב מתוצרת רנו וניסאן בישראל, והיא מעניקה שירותי אחזקה, אחריות ותיקונים לכלי הרכב המשווקים, לצד שירותי ליסינג והשכרה. עיקר הירידה בשווי החברה היה בסוף מאי, עת דיווחה על ירידה חדה בשיעור הרווח ברבעון הראשון חרף עלייה במכירת מכוניות, נתון שהביא לצניחה של 7.5% בשווייה של קרסו מוטורס ביום אחד. ברבעון הראשון של 2017 מכרה קרסו מוטורס 9,146 מכוניות, עלייה של יותר מ־37% לעומת הרבעון המקביל אז מכרה 6,660 כלי רכב. נתח השוק של החברה עלה ל־11.8% לעומת 8.7% ברבעון המקביל.

השיפור במסירות הרכב הגיע לשורת ההכנסות, שעלו ב־20% לעומת התקופה המקבילה, ל־1.16 מיליארד שקל. עם זאת, תמהיל כלי הרכב שנמכרו השתנה: קרסו מכרה 1,322 רכבי דאצ'יה שנחשבים לזולים ובעלי רווחיות נמוכה, מה שהביא לירידה ברווחיות הגולמית בתחום יבוא כלי הרכב, לשיעור של 16.5%. הרווח הנקי ברבעון ירד ב־11% לעומת הרבעון המקביל, ל־62.3 מיליון שקל, בין היתר בגלל הוצאות מימון ונגזרים פיננסיים, כאשר החברה הפסידה 21.3 מיליון שקל ברבעון כתוצאה מירידת שער היורו.

תגיות