אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחירון הפייק ניוז: 50 אלף דולר והרסתם למישהו את החיים

מחירון הפייק ניוז: 50 אלף דולר והרסתם למישהו את החיים

מחקר חדש מגלה כמה עולים שירותי פייק ניוז שונים - מיצירת שקר והפיכתו לפופולרי במדיה החברתית, דרך הבאתו גם לכלי תקשורת ועד ריטוש אמינותו של כל מתנגד. כמה תצטרכו לשלם כדי להטות את דעת הקהל בבחירות?

17.06.2017, 13:00 | ניצן סדן

פייק ניוז היא היכולת לשקר לאנשים בקנה מידה עצום, בהתבסס על הפלטפורמות דרכן הם צורכים חדשות. מר דונלד טראמפ הוא שהעלה על נס את המונח הזה, שהפך לקלף הקסם עבור כל פוליטיקאי שלא מבסוט ממה שכותבים עליו במדיה.

קראו עוד בכלכליסט

ידענו שפייק ניוז הוא דבר שאפשר לסנתז, באמצעות בוטים, מומחי מדיה חברתית חרוצים וקצת קידום ממומן של פוסטים; השבוע למדנו גם כמה זה עולה. חברת הסייבר טרנד מיקרו ערכה מחקר שניתח עלויות של אפקטים שונים שיכולים מנפיצי החדשות לדרוש. וכרגיל, במקרים בהם נחשפים נתונים על מחירי פעילויות נכלוליות - מדובר באופרציה זולה בהרבה משנדמה.

לא, זו לא תמונה אמיתית לא, זו לא תמונה אמיתית לא, זו לא תמונה אמיתית

רוצים ליצור תחושה של עניין ער בשקר שהמצאתם, של "כולם מדברים על זה"? פרסמו כמה פוסטים בנושא ושלמו 5,000 דולר עבור 20,000 תגובות פיקטיביות. פרופיל שהקמתם במדיה החברתית צריך להיראות סופר-פופולרי? 2,600 דולר ויש לכם 300,000 עוקבים מזויפים בטוויטר. כתבו עליכם משהו בעייתי? זה הזמן להרים ספין, עם קידום של סיפור אחר שנוגע אליכם; המחיר הוא רק 2,700 דולר לשבוע והתוכן שלכם יזכה ב-50,000 ריטוויטים ושלל צפיות.  

עיתונאי עושה לכם בעיות ומתעקש לומר את האמת עליכם? שלמו 55,000 דולר ותוכלו להרוס לו את האמינות ובכך, את הקריירה. מדובר בהוצאה שווה לכל נפש תאגידית בארה"ב, בה שירותי יח"צ עולים כעשרים אלף דולר לחודש. ואם כבר פייק ניוז, בואו נלך על כל הקופה: הטיית דעת קהל במהלך לאומי כגון בחירות. לפי הניתוח של טרנד מיקרו, מדובר בסיפור של 400,000 דולר לשנה.

קלפיות בארצות הברית, צילום: רויטרס קלפיות בארצות הברית | צילום: רויטרס קלפיות בארצות הברית, צילום: רויטרס

משבר בינלאומי בכמה קליקים

השיטה פשוטה ומוכרת היטב: לוקחים חדשות אמיתיות, מבוססות ובדוקות ומשנים את העובדות קצת. ואז עוד קצת. ואם הקהל מגיב, מתעניין ומשתף – אפשר להתחיל להגזים ולהתפרע; הקהל כבר שבוי, הוא מת כבר לשמוע איך פוליטיקאי זה או אחר הוא בעצם תומך נאציזם, לאן הולך הרומן בין שני סלבריטאים שמעולם לא נפגשו או שבעצם כל המדענים שקרנים והעולם לא סתם שטוח - הוא גם משולש.

צוות הפייק ניוז הבסיסי יכלול אנשי דיגיטל ומדיה חברתית, שישתלו חדשות ויקצרו לייקים - ואז יתחילו להניע את הקהילה שנוצרה סביב השקר שנטווה. הצוות המתקדם יכלול גם האקרים, שיוכלו לפרוץ למייל או לחשבונות המדיה החברתית של מושא הסיקור המזויף, ישתול אצלו מסמכים מזויפים (שאז יודלפו לכלי תקשורת אמיתיים, כדי לחזק את האמינות של השקר).

יש מי שמקבל משכורת כדי להפיץ שקרים ביודעין יש מי שמקבל משכורת כדי להפיץ שקרים ביודעין יש מי שמקבל משכורת כדי להפיץ שקרים ביודעין

בתקופה האחרונה למדנו שלפייק ניוז יש כוח עצום: המשבר בין קטאר וסעודיה נבע מפרסום של מאמר מזויף שנשתל בידי האקרים ולווה בקמפיין שקרי. כן, שתי המדינות הללו לא סימפטו זו את זו לפני המהלך, אבל מפחיד לחשוב שכל טמבל עם כמה עשרות אלפי דולרים פנויים יכול ליצור משבר בינלאומי (שיכול, למשל, להשפיע על מחירי נפט).

הפלטפורמות בהן מופצים השקרים הללו, פייסבוק, טוויטר וגוגל, אמנם הצהירו שברצונן למגר את התופעה - אך אין להן אינטרס אמיתי לכך; משתמשים פיקטיביים לא מייצרים הכנסות מפרסום, אך מייצרים פעילות. ככל שיש יותר מהם, אפשר להציג למפרסמים נתוני צמיחה מרשימים יותר ולחייב אותם בהתאם על פרסומות.

מחיר האמת

האם אפשר בכלל להימנע מהשפעות קמפיין של שקרים, כזה שמגיע אלינו מכל הכיוונים? כן, אבל צריך להתאמץ; תצטרכו לבדוק מה המקור של כל ידיעה שנשמעת לכם קצת מתלהמת, קצת קיצונית, קצת יותר מדי לטובת גורם בעל כוח. תצטרכו לחשוב כמו עיתונאים, לסנן מידע ולהטיל ספק. המחיר הוא שיהיה לכם פחות כיף באינטרנט; הרי הרבה יותר קל לקפוץ על העגלה מאשר להתחיל לברר מי שלח אותה ולאן היא נוסעת.

לדעתי, המאמץ הזה שווה. ככל שנהיה מודעים ומעורבים יותר, כך הקמפיינים של הפייק ניוז ישתלמו פחות וגורמי כוח מסחריים ופוליטיים יאלצו לעשות משהו קיצוני, שלבטח רק המחשבה עליו תרעיד את עצמותיהם: להגיד לנו את האמת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות