אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פתרון למצוקת הדיור? עיריית ת"א תבחן בניית דירות מתחת לאדמה צילום: ריאן פרויס

בלעדי לכלכליסט

פתרון למצוקת הדיור? עיריית ת"א תבחן בניית דירות מתחת לאדמה

מסמך מדיניות חדש של עיריית תל אביב בו תדון הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברביעי הקרוב יאפשר בנייה של מגורים, משרדים, מוסדות חינוך ומרכזי מסחר מתחת לפני הקרקע. שמאי מקרקעין: "הדרישה לחניונים תת־קרקעיים תהפוך את הפרויקט ללא כדאי"

19.06.2017, 07:43 | אמיתי גזית

עיריית תל אביב מכינה מסמך מדיניות שיאפשר בנייה עתידית של מגורים, מוסדות חינוך, משרדים, מסחר, ובידור מתחת לפני הקרקע, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

ביום רביעי הקרוב תדון לראשונה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעקרונות המסמך. היחידה לתכנון אסטרטגי המינהל ההנדסה בעיריית תל אביב, שכתבה את המסמך, מסבירה כי הכוונה היא להעניק לוועדה מקומית סמכות לאשר בנייה תת־קרקעית בהיקף של עד 100% משטח הבנייה שמעל הקרקע. כלומר, על כל מ"ר שיבנה מעל הקרקע, יוכל היזם לבנות מ"ר מתחת לפני הקרקע.

רון חולדאי ראש עיריית תל אביב, צילום: ריאן פרויס רון חולדאי ראש עיריית תל אביב | צילום: ריאן פרויס רון חולדאי ראש עיריית תל אביב, צילום: ריאן פרויס

"השימוש בתת הקרקע טומן בחובו אפשרות ליעול השימוש בקרקע", נכתב בדברי ההסבר למסמך. בהמשך מוסבר כי מטרותיו הן ניתוח חסמים והצעת כלים להתמודד עימם, הגדלת ניצול השימוש בחללים תת־קרקעיים, שיפור מיגון האוכלוסייה על ידי הגדלת מלאי השטחים המוגנים והנחיות לבנייה ירוקה בתת הקרקע.

אחד הסעיפים החשובים במסמך הוא הפתרון המוצע ל"מיעוט שטחי הציבור בעיר המתפתחת". כך, יש כוונה להקים מוסדות ציבור תת־קרקעיים, בהם מוסדות חינוך, תרבות וספורט.

בנוסף, אפשר יהיה לבנות דירות מגורים בקומה העליונה של תת הקרקע, אולם 1.5 מטר מהדירה יבלטו מעל הקרקע. בעת בנייה חדשה למגורים יחויבו חברות הבנייה לבנות חניות, ואלו יהיו תת־קרקעיות בלבד. לא יותרו חניות עיליות.

כמו כן, הכוונה היא לעודד שימושים נוספים בתת הקרקע כמו ללוגיסטיקה, לבידור ולספורט. כך למשל, באזורים המיועדים למגורים יותר לבנות מתחת לקרקע דירות מגורים, מרכזי מסחר, משרדים, לוגיסטיקה ועוד. במתחמים המיועדים למוסדות ציבור תיזום העירייה הקמת מוסדות תרבות, חינוך וספורט.  

לטענת שמאי המקרקעין דני טרשנסקי ממשרד קמיל טרשנסקי רפאל, משום שבנייה למגורים תחייב יזם לבנות חניות תת־קרקעיות, "החפירות עלולות לייקר את הפרויקטים עד כדי הפיכתם ללא כלכליים. מכאן שגם אם הכוונה היא להשביח נכסים לשימושים נוספים, אז המחיר ללקוח הסופי יהיה כלל ועיקר לא כדאי".

תגיות

184 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

183.
לכל מי שהידיעה מעצבנת אותו
אפשר להרגע. חוק התכנון והבנייה כלל אינו מאפשר בניית דירות מגורים מתחת לפני הקרקע, ובטח לא מספר קומות. לכל היותר מותרת קומה הבנוייה חלקית מתחת לפני האדמה, אבל לפחות מטר וחצי ממנה בנויים מעל פני הקרקע באופן שמתאפשרת בניית ופתיחת חלונות. כך שאם העירייה אכן תנסה, יהיה מי שימנע את זה על פי חוק. ובאופן כללי, לא כדאי להתרגש מכל מילה שמישהו זורק לחלל האוויר. כולה מילים.
dafna  |  01.07.17
182.
לא לא לא.. זה לא הכיוון
לרדת מתחת לקרקע, דורש בנייה יקרה, במיוחד שככל שתבנה מתחת לקרקע, גם צריך יותר להעמיק את החניונים.. במקום זה, צריך לפרוץ לגבול המערבי.. לים.. בניית איים מלאכותיים לא הרבה יותר יקרה מבניה תת קרקעית.. ופעולה כזו תוסיף שטחים לעיר ותצעיד את תל אביב הרבה יותר קדימה.. פריצת הגבול הזה, תפתח את הדרך גם לשדה תעופה חדש..
עמי  |  25.06.17
181.
הצעה חולנית ומפלצתית
קבורת כלל העניים, בעודנו בחיים, במקום, בו לא נראה אור שמש... כי אור שמש ואוויר טבעי = זכויות-יתר הן, כעת, למיליונרים המפוטמים בלבד... רק מטורף גמור, מסוגל, בכלל, להגות זוועה שכזו. ורק מאזוכיסטים גמורים, מסוגלים לסבול, את החולדה הזה ומרעיו, בראשות עירייתם!!
מזועזע  |  25.06.17
180.
אולי די! הרסת את התמא והחיזוק עם היטלי השבחה!
במקום שיפעל לטובת תושביו, יקדם תמ״אות בעיר. יחזק מבנים ישנים מטים ליפול, ידאג לתושביו, הוא פוגע בכל החלטה בתושבים!!! קודם היטל השבחה שיחול על הדיירים, עכשיו רוצה להכניס אנשים למחילות. אולי די כבר להתנהל בצורה כנגד תושביך בצורה חסרת התחשבות?! פשוט בושה!
משה  |  22.06.17
לכל התגובות