אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אדריכלית בתי המלון אדית ברון תקבל היום פרס על מפעל חיים צילום: אוראל כהן

אדריכלית בתי המלון אדית ברון תקבל היום פרס על מפעל חיים

ברון על חשיבות העיצוב הים־תיכוני בישראל: "בתאילנד יש בתי מלון בסגנון תאילנדי ובספרד בתי מלון בסגנון ספרדי. אז למה אנחנו נגררים אחרי הסגנון האירופי האפרורי והקר?"

21.06.2017, 08:33 | רעות ברנע

"בתאילנד יש בתי מלון בסגנון תאילנדי ובספרד בתי מלון בסגנון ספרדי. אז למה אנחנו נגררים אחרי הסגנון האירופי האפרורי והקר?", אומרת אדריכלית הפנים אדית ברון. "יש לנו ארץ קטנה ונפלאה עם מזג אוויר נהדר, וחייבים להביא לידי ביטוי את הצבעים שלה". כבר יותר מ־40 שנה ברון (77) היא אחד השמות הבולטים בארץ בעיצוב בתי מלון, והיום היא תקבל פרס מפעל חיים בשבוע העיצוב של מרכז הבנייה הישראלי, שיתקיים במתחם התחנה (עד שבת).

ברון עלתה לארץ מבולגריה בגיל 9, וכבר כילדה היתה שוזרת ערמונים בסיכות ויוצרת ספות וכורסאות. אחרי הצבא היא עבדה כשרטטת במשרדה של האדירכלית ז'ניה אברבוך (שידועה בתכנון כיכר צינה דיזנגוף) ולאחר מכן החלה ללמוד אדריכלות פנים בטכניון. כשסיימה נחתה היישר במשרדו של האדריכל היינץ פנחל, מהמובילים בתחום בארץ בשלהי המאה העשרים. "בגיל 23 הלכתי ודפקתי בדלת המשרד שלו. ידעתי שהוא חירש ולא מדבר עברית, אז עמדתי וצעקתי שאני רוצה לעבוד אצלו. הוא ענה שאין צורך לצעוק כי יש לו מכשיר שמיעה, ומיד קיבל אותי. עבדתי אצלו 12 שנה וזה היה בית הספר הכי טוב שלי. בהמשך עבדתי שנתיים אצל האדריכל יעקב רכטר ואז פתחתי משרד".

אדית ברון, צילום: אוראל כהן אדית ברון | צילום: אוראל כהן אדית ברון, צילום: אוראל כהן

לאורך כל השנים התמחותה של ברון היתה בעיצוב בתי מלון. "היו תקופות שבהן היו לי 22 פרויקטים בעת ובעונה אחת, והעסקתי 12 עובדים. כשהתחלנו עוד עבדנו עם סרגל טי ומשולש". עם הפרויקטים המרכזיים בעיצובה נמנים מלון דן ומלון רנסנס בתל אביב, מלון גלי כנרת, כולל הסוויטה של בן־גוריון שחודשה בידיה לפני כמה שנים, מלון כפר המכביה ומלון אורכידאה באילת. היא גם עיצבה את מסעדת ניטן תאי ואת שבע ספא במלון הילטון תל אביב — שניהם שייכים לנעמי הורביץ, אשתו של חיים הורביץ, בנו של מנכ"ל קבוצת טבע לשעבר. ברזומה שלה גם עיצוב בית המלון KC בקוסמוי שבתאילנד, ובימים אלה היא עובדת על עיצוב בית מלון בשוויץ. בכל המקומות הללו בולט החיבור של ברון למקורות. היא משתמשת בהרבה צבע, מוטיבים של קשתות וציורי קיר. "אני מאמינה שבישראל הסגנון צריך להיות ים־תיכוני, זה מה שרוצה לראות מי שמבקר כאן, ולא את העיצוב האירופי המינמליסטי.

מסעדת ניטן תאי שעיצבה ברון. "יש לנו ארץ נפלאה וצריך להציג את הצבעים שלה", צילום: יחצ מסעדת ניטן תאי שעיצבה ברון. "יש לנו ארץ נפלאה וצריך להציג את הצבעים שלה" | צילום: יחצ מסעדת ניטן תאי שעיצבה ברון. "יש לנו ארץ נפלאה וצריך להציג את הצבעים שלה", צילום: יחצ

"אני כן מכניסה מוטיבים מודרניים, מנורות גדולות בהשפעת פיליפ סטארק למשל. מלבד זאת, יש היום חשיבה על כל הנוחות הדרושה מבחינה טכנולוגית, שיהיה חיבור לאינטרנט ולסלולרי. מה שמבקשים אני עושה, אבל אני תמיד אכניס את הטאצ' שלי, כי אנשים צריכים לדעת שהגיעו למלון בישראל".

מלבד העיצוב הים־תיכוני, שלטענת ברון אבד עם השנים, היא היתה שמחה אם לה ולקולגות הישראלים שלה היתה יותר עבודה. "בשנים האחרונות מביאים היזמים אדריכלי פנים מחו"ל כדי לעצב את בתי המלון הגדולים, ולנו אין כמעט עבודה בהם. יש כאלה שמכירים אותנו מהעבר ומזמינים אותנו להמשיך לעבוד, אבל הרוב פה נעשה בידי מעצבים מארה"ב או מאנגליה. על עצמי כבר פחות אכפת לי, אבל אני תוהה מה יהיה על הדור הצעיר ואיך הוא יצבור ניסיון".

תגיות