אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מייסד אובר היה ככל הנראה מודע לריגול התעשייתי בוויימו צילום: בלומברג

מייסד אובר היה ככל הנראה מודע לריגול התעשייתי בוויימו

כך חושפים מסמכים שהוגשו לבית דין בארה"ב, במסגרת תביעת גניבת המידע ההנדסי שהגישה וויימו נגד החברה. אובר התנערה מאנתוני לוונדובסקי, שגנב את המידע בפועל, אך עתה נחשף שידעה היטב מה יש לו ביד, עוד לפני שקנתה את החברה שלו

25.06.2017, 11:53 | ויקי אוסלנדר
מייסד אובר טרוויס קלאניק כנראה ידע על סודות מסחריים שנגנבו מווימו - כך עולה ממסמכים שהוגשו על ידי אובר לבית המשפט. חברת שיתוף הנסיעות נאבקת מאז פברואר האחרון נגד האשמות לפיהן גנבה לכאורה טכנולוגיה שפיתחה וויימו. אובר עשתה זאת, לטענת וויימו, באמצעות אנתוני לוונדובסקי, עובד לשעבר של החברה שהעביר לאובר פרטים על רכיב מהותי בפרויקט - הלידאר (LIDAR).

קראו עוד בכלכליסט

"ב-11 במרץ 2016, דיווח לוונדובסקי לקלאניק, נינה צ'י וקמרון פוצ'שר מאובר וליאור רון, כי בידיו חמישה דיסקים ובהם מידע של גוגל", נכתב במכתב של אובר לבית המשפט. "מר קלאניק אמר ללוונדובסקי בתגובה כי הוא לא צריך להביא שום מידע של גוגל לאובר וכי אובר לא רוצה שום מידע של גוגל. זמן קצר לאחר מכן, לוונדובסקי הודיע לאובר כי הוא השמיד את הדיסקים".
אנתוני לוונדובסקי, שהעביר את המידע מוויימו לאובר, צילום: איי פי אנתוני לוונדובסקי, שהעביר את המידע מוויימו לאובר | צילום: איי פי אנתוני לוונדובסקי, שהעביר את המידע מוויימו לאובר, צילום: איי פי

וויימו טוענת כי לפני שלוונדובסקי עזב את עבודתו בחברה בינואר 2016, הוא העתיק 14 אלף מסמכים סודיים, בניהם שרטוטים של המעגל המודפס של מערכת הלידאר, והם שימשו הבסיס הטכנולוגי לחברת Otto שהקים. החברה, שפיתחה מערכות נהיגה אוטונומיות למשאיות, נמכרה לאובר בשנה שעברה ב-680 מיליון דולר. עם זאת, המסמכים חושפים שאובר ידעה היטב איזה מידע טכני רגיש נמצא בידי לוונדובסקי, עוד לפני שקנתה את החברה שלו.

לוונדובסקי עצמו הצטרף לאובר בתור ראשחטיבת הרכב האוטונומי. אובר טענה כי בחיפושים שביצעה במחשבי החברה, אף אחד מהמסמכים הנידונים לא נמצאו. עתה שינתה את גרסתה והודתה כי ידעה על קיומם של מסמכים, אך הם מעולם לא נגעו בשרתי אובר.

מערכת הלידאר היא קריטית עבור כל רכב אוטונומי: היא זו שסורקת את הסביבה בלייזר ומנתחת את ההחזרים כדי לזהות עצמים שונים על הכביש ובקרבתו, במטרה לאפשר למכונית לתמרן ביניהם. המערכות הקיימות בשוק היו יקרות מדי והפיתוח של וויימו נועד לאפשר מערכת זולה ב-90% מהן, מה שהפך את טכנולוגיית הלידאר לאחד "הנכסים היקרים ביותר שלה", לפי לשון התביעה של אלפבית.

מנכ"ל אובר לשעבר, טרוויס קלאניק, צילום: איי פי מנכ"ל אובר לשעבר, טרוויס קלאניק | צילום: איי פי מנכ"ל אובר לשעבר, טרוויס קלאניק, צילום: איי פי

לוונדובסקי הוזמן להעיד בנושא ובחר לשמור על שתיקה כדי להימנע מהפללה עצמית. אובר לחצה עליו לשתף פעולה עם התביעה, בעקבות הוראה של בית המשפט לעשות כל שיידרש כדי שישתף פעולה – גם לאיים בפיטוריו. עם זאת הוא סירב להגיש את המסמכים ולשתף פעולה עם החוקרים ולבסוף פוטר על ידי אובר. וויימו, אגב, מנהלת נגד לוונדובסקי הליך משפטי נפרד. המשפט נגד אובר צפוי להתחיל ב-2 באוקטובר.

אובר נמצאת בלבה של סערה, לאחר שהמייסד קלאניק אולץ להתפטר מתפקידו כמנכ"ל. זאת, לאחר ששורת משקיעים בולטים בחברה דרשה את התפטרותו. הדרישה הגיעה לאור סביבת העבודה הרעילה והסקסיסטית שהנהיג קלאניק, במסגרתה עשרות עובדות סבלו מהטרדות מיניות מצד מנהלים בחברה. אף על פי שהזעזועים בהנהלת אובר מהותיים, יתכן כי תביעת אלפבית תהווה האתגר המקצועי הגדול ביותר של החברה. אם תפסיד אובר במשפט שמתנהל נגדה, היא עלולה למצוא את עצמה לא רק משלמת פיצויים גבוהים, אלא חלקים גדולים מפרויקט המכונית האוטונומית שלה – מהפרויקטים המהותיים ביותר של החברה כיום – לוקח צעד גדול מאוד אחורה במרוץ.

תגיות