אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השקיפות במחירי מוצרי הפארם תחכה עוד 3 שבועות צילום: אוראל כהן

השקיפות במחירי מוצרי הפארם תחכה עוד 3 שבועות

סופר־פארם וניו־פארם צריכות לדווח על מחירי המוצרים בכל סניף מ־1 ביולי, אבל המידע יהיה נגיש לצרכן רק כמה שבועות אחרי

27.06.2017, 08:40 | אורנה יפת

החל מ־1 ביולי רשתות הפארם, סופר־פארם וניו־פארם, מחויבות בחובת שקיפות מחירי כל מוצר, בכל סניף, בזמן אמת, אבל המידע הזה צפוי להגיע לצרכנים כמה שבועות לאחר מכן. כך מעריכים במיזמי השוואות המחירים כדוגמת זאפ מרקט ומייסופרמרקט, שהם למעשה הפלטפורמה היחידה שמנגישה את המידע לציבור.

קראו עוד בכלכליסט

רשתות הפארם יעלו את קבצי הנתונים לשרת, אך אלה לא יהיו קריאים לצרכן. לאחר מכן אפליקציות השוואות המחירים יוכלו להתחבר לשרת ולהציג אותם באתר ובאפליקציה שלהם. מדובר בתהליך, שעל פי מושיק אלפרט, מנכ"ל מייסופרמרקט, אורך כמה שבועות. "צריך להבין שזה לוקח זמן עד שנוכל להנגיש את הנתונים באתר שלנו. אם הרשתות ישגרו את הנתונים בדיוק ב־1 ביולי, הצרכנים יוכלו לראות אותם במחצית השנייה של חודש יולי".

"אנחנו מחכים לקבל את הקבצים אבל הכנו עצמנו מראש", אומר דרור זליט, סמנכ"ל זאפ השוואת מחירים. "בעבר היו הרבה כשלים טכנים וחבלי לידה שהתגברנו עליהם. אני מניח שהפעם זה יהיה יותר חלק. זה תלוי בקידוד של חברות הפארם עצמן אבל בהנחה שלא יהיו תקלות, יקח בין שבוע לשבוע וחצי עד שנטמיע את הפלטפורמה החדשה".

מתוך אתר זאפ. בעייתיות בהשוואה בין הפארם למזון

סוגיה נוספת שנבחנת בימים אלה היא אילו רשתות יושוו אחת לשנייה. במייסופרמרקט טרם החליטו אם נתוני הפארם יפורסמו בנפרד מנתוני רשתות השיווק שכבר קיימים היום, או ביחד. הבעייתיות נובעת מהשוני בין הסלים. "אם את בונה סל שכולל עגבניה, מלפפון ועוף בנוסף למוצרי פארם ואת משווה אותו לסופר־פארם, שבסל שלה אין את המוצרים הללו, אז ההשוואה בעייתית. אבל אם משווים רק את מוצרי הפארם אז אין בעיה".

זליט אומר כי בזאפ הצרכן יוכל להשוות את הסל של סופר־פארם גם לסל של כל רשתות המזון בהן שופרסל, שסימנה את רשת הפארם הגדולה כמתחרה שלה. מחירי מוצרי הפארם יהיו באותו עמוד של רשתות המזון, אך עם זאת השוואת סל בין סופר־פארם, ניו־פארם ושופרסל, תתאפשר רק במידה והסל יהיה זהה ברמת הפריטים. "הצרכן יצטרך לבנות סל שרלוונטי לעולם הפארם בלבד כדי לעשות את ההשוואה עם שופרסל", מסביר זליט. "אני מניח שנלמד את התחום הזה יותר לעומק ונחדד את עולם הפארם אבל ברמת השירות לצרכן אפשר יהיה לעשות השוואה של סל של מוצרי פארם והמערכת שלנו משווה את הסל לכל קמעונאי שמוכר את אותם מוצרים. או לחילופין, ניתן יהיה להשוות מוצר בודד בכל אחת מהרשתות".

בקרב הגורמים הרגולטורים ומפעילי האפליקציות יש אכזבה מכמות המשתמשים באפליקציות השוואת המחירים. "יש אכזבה מהציבור שפחות משתמש במידע שעבדנו כדי להנגיש לו", אומר אלפרט. "מאז ההשקה של האפליקציות להשוואת מחירים ב־2015 ועד היום 100 אלף איש בלבד הורידו את האפליקציות של מייסופרמרקט, זאפ ופרייסז ביחד. ותדירות השימוש בהן היא עוד יותר נמוכה".

למרות הנתונים, מפתחי האפליקציות חושבים שנכון לדרוש דיווח מחירים גם מרשתות הפארם.

תגיות