הטרנד החדש: הסינים מגלים את אלוהים
עשרות מיליוני סינים פונים אל הדת בחיפוש אחר הערכים המוסרים שננטשו. "קודם חשבנו שאנחנו לא מאושרים כי אנחנו עניים, אבל היום רבים מאיתנו כבר לא עניים ועדיין איננו מאושרים". המשטר לא עוצר את התופעה כל עוד היא לא מאיימת עליו
ג'אנג (28), מתורגמן המתגורר בבייג'ינג, ביקר לראשונה בחייו בכנסייה בשנה השלישית באוניברסיטה. "חבר ללימודים שאימץ את הנצרות הזמין אותי לבוא לכנסייה שבה התפללו כ-20-30 סטודנטים", הוא מספר. "בהתחלה לא השתכנעתי מהמסרים, אבל אהבתי מאוד את האווירה. פגשתי שם אנשים טובים שהיו כולם כמו משפחה אחת. כולנו הכנו ואכלנו ביחד ארוחת ערב בכל יום ראשון".
קראו עוד בכלכליסט
"יש מונח בסינית שנקרא 'די שיאן', אפשר לתרגם אותו כערכים המוסריים המינימליים. הוא בעצם מתייחס לדברים שלא תעשה כדי להתקדם. האם מותר לי לקחת תה פשוט ולומר שהוא תה יוקרתי, האם זה לא נורא אם אשים תחליף כימי באבקת חלב? יש שיגידו שהמקרים האלו של נוכלויות בסין קשורים לצורך ביותר רגולציה, יותר תקשורת חופשית ויותר פתיחות פוליטית, אבל יש שיגידו שמה שצריך זה מצפון מוסרי", אומר ג'ונסון.
"הרבה סינים חושבים שבחברה המסורתית היו יותר הגבלות מוסריות", הוא מספר. "אני קורא עכשיו את האוטוביוגרפיה של שו ג'ה-יונג, עו"ד לזכויות אדם שיושב בכלא הסיני, והוא מתאר איך כשגדל בשנות ה-50 וה-60 ראה את ערכי המוסר המסורתיים קורסים. אנשים התחילו לגנוב מאסם התבואה שהממשלה מנהלת, ופקידי ממשל מהלו חומץ במים ומכרו אותו במחיר זהה. אני לא חושב שהחברה העתיקה הייתה אוטופיה, אבל הרבה אנשים חושבים שהמצב היה עדיף".
טרנד חיובי בטווח הקצר לג'ונסון יש הרבה סיבות להלין על היעדר חופש דת בסין. הספר שלו נאסר למכירה בסין ובבוקר הראיון שלנו הרצאה שלו בפני נוצרים צעירים בבייג'ינג בוטלה בהוראת המשטרה. ג'ונסון גם זכה בפרס הפוליצר על סיקור הרדיפה האלימה של המשטר הסיני אחרי קבוצת מתרגלי הפאלון גונג. בכל זאת הוא חושב שהמצב בשטח הרבה יותר טוב ממה שאפשר למצוא בדו"חות ביקורת בינלאומיים והממשלה הסינית נוקטת בגישה פרגמטית כלפי הדת, לפחות כל עוד הקבוצות הדתיות עוסקות בפעילות רוחנית ולא מאיימות על כוחה או מציאות אג'נדה חלופית. "כשביקרתי בכנסייה לא רשומה שפועלת בצ'אנגדו בדרום-מערב סין תהיתי מדוע המשטרה לא עושה כלום לגביהם", מספר ג'ונסון. "אחד האנשים הסביר לי שגם אם, נניח, מישהו שומע קולות פסנתר ושירה ומתקשר למשטרה, השוטרים צריכים לעבוד שעות נוספות ולבוא לבדוק את התלונה, אחר כך להתקשר למשרד הדתות בבייג׳ינג או לכתוב דו"ח למנגנון הביטחון וכל זה בשביל כמה נוצרים ששרים. כמזכיר מפלגה אזורי יש לך כל כך הרבה בעיות אמיתיות לטפל בהן, והקבוצות הדתיות הן לא בעדיפות העליונה. חוץ מזה שהאנשים האלו לא מזיקים והם אפילו אזרחים טובים. כתבתי בעבר על פאלון גונג ועל הדיכוי והבעיות עם הבודהיזם הטיבטי או האיסלאם בשינג'יאנג, אני לא מתעלם מזה, אבל אם מסתכלים באופן כללי על התמונה הרחבה של 30 השנה האחרונות, זאת תמונה של צמיחה". האם הפריחה הדתית הזאת היא תופעה חיובית, אני שואל. "היום זה טרנד חיובי לדעתי. זה נותן לאנשים מסגרת ומערכת מוסרית שהיא גבוהה יותר מזו שמוכתבת על ידי הממשלה", ג׳ונסון אומר. "אבל אם אנחנו מסתכלים דור או שניים קדימה, וזאת כמובן רק ספולקציה, אז אני חושב שמה שחסר בסין זה דיאלוג וכבוד בין דתי. אתה יכול לראות אנשים שמזלזלים בדתות אחרות והחשש שלי שבעתיד אם המשטר הנוכחי ישתנה זה יגמר במצב כמו בהודו עם מפלגות דתיות קיצוניות". לכל הפריחה הדתית הזאת יש גם קשר לישראל. רבים מהנוצרים החדשים באים לבקר בישראל ואפילו לומדים את השפה העברית. עמית אלעזר, ישראלי החי בבייג'ינג, מנהל חשבון בסינית ברשת החברתית המובילה בסין, וויצ'אט, העוסק בתרבות יהודית. לחשבון יש מעל 10,000 עוקבים, רובם נוצרים. "בסין באופן כללי יש דעות קדומות חיוביות על יהודים, גם הנצרות בסין לא מביאה איתה את הרקע האנטישמי שהיה באירופה. התפיסה בקרב סינים רבים היא שהתלמוד הוא סוד החוכמה היהודית והבנתו יכולה בין השאר לסייע להרוויח כסף", מסביר אלעזר. "בקרב הנוצרים הסינים קיימת אמונה שהיהודים הם העם הנבחר שאלוהים בירך אותו, ולכן צריך לדאוג ולסייע להם. זה דומה לתפיסה שיש לנוצרים אוונגליסטים בארה"ב".
8 תגובות לכתיבת תגובה