אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בוט קוביין ובוט מאהב: הכוכבים של כנס הצ'טבוטים העולמי צילום: www.biography.com

בוט קוביין ובוט מאהב: הכוכבים של כנס הצ'טבוטים העולמי

בוט שיודע לכתוב בעצמו שירים בסגנון סולן נירוונה המנוח, בוט שמשוחח עם אוהדי כדורגל מתלהמים, בוט ממין נקבה שקיבל הצעת נישואים ואפילו אחד שמייעץ לכם מה ללבוש הערב; כל אלה הוצגו בוועידה העולמית לצ'טבוטים, שנערכה השבוע בברלין

30.06.2017, 19:45 | גל פרידמן, ברלין
דמיינו חיים בלי מסכי Login מעצבנים, בלי "תן לנו את המייל שלך", בלי לסמן שדות חובה, בלי לזכור בכל פעם סיסמאות חדשות (שמחייבות לפחות אות אחת, סיפרה אחת, ואות עליונה), בלי להוריד אפליקציה נפרדת לכל שירות ואפילו בלי להוריד אפליקציות בכלל. את כל השירותים נוכל להזמין באמצעות דיבור (או הקלדה) בשיחה טבעית כאילו שאנחנו מדברים עם חבר.

קראו עוד בכלכליסט

את כל זה יכולים לאפשר בוטים – תוכנות שיודעות לענות לשאלות, לתקשר איתנו ולספק לנו שירותים שונים בממשקים של דיבור או צ'ט. השבוע התקיים בברלין כנס הצ'טבוטים הבינלאומי השני (הראשון התקיים לפני מספר חודשים בתל אביב), שבו לקחו חלק יותר מ-1,500 משתתפים מ-50 מדינות מרחבי העולם. האירוע אורגן ע"י צוות ישראלי בראשות היזם יואב בראל. לאירוע הגיעו יזמים מחברות צעירות ונציגי ענקיות הייטק כגוגל, אמזון, IBM ופייסבוק.

כנס הבוטים העולמי בברלין, צילום: גל פרידמן כנס הבוטים העולמי בברלין | צילום: גל פרידמן כנס הבוטים העולמי בברלין, צילום: גל פרידמן

כדי להבין את הסיבה להייפ הגדול סביב תעשיית הבוטים, צריך להבין את הלחץ הכלכלי בו נתונות חברות הטכנולוגיה: אנשים כבר לא מורידים אפליקציות כמו פעם – אם ב-2014 הוריד משתמש ממוצע 60 אפליקציות חדשות בשנה, כיום הוא צפוי להוריד שש בלבד. הבוטים מהווים דרך חדשה עבור החברות להגיע אל המשתמשים (ולקבל את כספם). לא פלא שרבים בתעשייה מתייחסים לבוטים כאל המהפכה הבאה.

אחד הדוכנים בכנס, צילום: גל פרידמן אחד הדוכנים בכנס | צילום: גל פרידמן אחד הדוכנים בכנס, צילום: גל פרידמן

בפייסבוק מסנג'ר פעילים כיום יותר ממאה אלף בוטים; בוט בודד יכול לספק שורה ארוכה של שירותים שכל אחד מהם הצריך בעבר אפליקציה ייעודית. להערכת בכירים בענף, תוך חמש שנים יעבירו תאגידים את כל פעילות הקשר עם הלקוח לבוטים. בוט יהיה הבנקאי האישי שלכם, ייעץ בנושאים פיננסיים ועוד. התחומים הראשונים עליהם ישתלטו הבוטים צפויים להיות בריאות, אופנה, נסיעות וספורט. לפניכם כמה מהבוטים הבולטים שהוצגו בכנס.

Swelly: יועץ אופנה

אחד הלהיטים שזכה לפופולריות עצומה בכנס היה בוט ששמו Swelly (אתם יכולים לחפש אותו במסנג'ר). הבוט הזה יכול לעזור בכל התלבטות שיש לכם בחיים. אם אתם רוצים לצאת הערב ומתלבטים בין שני סוגי בגדים, צלמו את עצמכם בשתי האופציות, ובקשו ממנו להגיד מה נראה טוב יותר. איך הבוט יודע? הוא שולח מיידית את התמונות שלכם לאלפי משתמשים אמיתיים שמביעים את דעתם, כך שהפידבק שתקבלו מבוסס על חכמת ההמונים. הבוט לא מתיימר להיות חכם בעצמו, אלא שואל אנשים אחרים.

היועץ המלאכותי היועץ המלאכותי היועץ המלאכותי

אדריאנבוט: אדם או תוכנה?

אחת הסדנאות המעניינות בכנס הועברה ע"י מעצב UX מגוגל, אדריאן זומברונן. אני ממליץ לכם להיכנס לאתר שלו – https://azumbrunnen שם יעלה בוט שיציע לשוחח אתכם. הבוט מאוד פשוט, אבל הוא מראה שבעזרת חכמה, רגישות אנושית ועיצוב יפה, גם בוט פשוט יכול לעשות לכם את היום. אנשים רבים כבר טעו וחשבו שהם מדברים עם אדריאן בעצמו ולא עם הבוט שלו.

הבוט של אדריאן הבוט של אדריאן הבוט של אדריאן

לחובבי הגראנג': בוט קוביין

בביתן הבינה המלאכותית של הכנס היתה הסכמה מקיר אל קיר על כך שמחשבים מבינים בני אדם הרבה יותר טוב ממה שבני אדם מבינים את עצמם. הוצג שם בוט שכותב שירים בסגנון קורט קוביין, סולן נירוונה המנוח. לשם כך הלעיטו את המחשב בטונות של נתונים לגבי קוביין האמיתי, והמחשב המציא את השירים החדשים על בסיס המידע הזה. 

בוט או הדבר האמיתי? , צילום: איי פי בוט או הדבר האמיתי? | צילום: איי פי בוט או הדבר האמיתי? , צילום: איי פי

Toni: בוט הכדורגל

בחורה אוסטרית שמגדירה את עצמה אוהדת שרופה של מנצ'סטר יונייטד, הסבירה לי באריכות על הבוט שלה ששמו Toni. טוני נועד לתקשר בשם הקבוצות עם אוהדי כדורגל ברמה האמוציונלית. הבוט ישוחח איתם, ירגיע אותם, יקשיב לתלונות שלהם. מעניין איך הוא יגיב כשהם יתחילו לקלל אותו. הבוט עדיין לא באוויר וצפוי לעלות בתוך כחודש.

מפתחת TONI, צילום: גל פרידמן מפתחת TONI | צילום: גל פרידמן מפתחת TONI, צילום: גל פרידמן

הגבר שהתאהב בבוטית

אחד המשתתפים בכנס סיפר לי שבפיליפינים קיים בוט ששייך לחברת טלפונים מקומית. הבוט, שמעוצב בדמות של אישה סקסית, אמור לעזור למשתמשים לתפעל את הטלפון. אחד מהמשתמשים התלהב כל מהעוזרת האישית שכנראה הצילה אותו באיזה אופן, והוא הציע לה נישואים.

לראייתי, הבוטים עדיין לא מצדיקים את כל הבאז סביבם. התחושה היא של מוצר בתולי וניסיוני ללא מורכבות וללא תחכום והם צריכים לעבור עוד דרך ארוכה עד לתפקוד סביר. אני מעריך שכל הענף יתפתח מהר וטוב יותר, אם ישלבו בו אנשי קריאייטיב שישלטו בתהליכים, בעזרת כישוריהם לעצב שיחות באופן עמוק ואינטואיטיבי יותר. זאת לעומת המצב כיום בו הענף נשלט באופן מוחלט על ידי מתכנתים.

לסיכום, כרגע נראה שהפרה רוצה מאוד להניק, אבל היא עוד לא סגורה על עצמה איך עושים את זה, והעגל כלומר המשתמשים? עדיין אדישים למדי, אך המצב צפוי להשתנות, בכפוף לשיפורים בטכנולוגיה.

רוצים ללמוד עוד על בוטים ומה שאפשר לעשות בעזרתם? בקרו ב-botguy , הבלוג של גל פרידמן

תגיות