אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיפול בדרכון ביומטרי אורך פי 4 מטיפול בדרכון רגיל צילום: עמית שעל

טיפול בדרכון ביומטרי אורך פי 4 מטיפול בדרכון רגיל

ישראלים רבים שביקשו לקבל דרכון ביומטרי בחודש האחרון נתקלו בתורים עצומים והתנהלות בלתי יעילה. בעקבות תלונותיהם, נערך דיון מיוחד בוועדה המפקחת על המאגר הביומטרי, בו הואשמה רשות האוכלוסין בזמינות נמוכה

02.07.2017, 11:39 | עומר כביר

"במהלך יוני הונפקו 107 אלף דרכונים ו-65 אלף תעודות זהות ביומטריות. הימים הראשונים היו מטורפים, כולם צבאו על הלשכות שלנו" - כך אמר מ"מ מנכ"ל רשות האוכלוסין, אמנון שמואלי, במהלך דיון מיוחד של ועדת הכנסת המפקחת על פעילות המאגר הביומטרי, שנערך בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה בבני ברק.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי שמואלי, העומסים נבעו מאורך הזמן שנדרש להנפקת דרכון ביומטרי. "זמן הטיפול בדרכון ביומטרי הוא רבע שעה, זה פי 3 או פי 4 מבעבר, וגם אי אפשר לחדש בדואר", הוא אמר. "בנוסף, 17% מהמחדשים הגיעו עם דרכונים שעדיין בתוקף ויצרו עומס נוסף. יצרנו את החלופה של זימון תורים, אבל עם ישראל כמו עם ישראל זימן תורים בכל הלשכות, ויצר עומס על המערכת. עם זאת, בימים האחרונים המצב נרגע והפאניקה שהיתה חלפה".

עמדת הרשמה למאגר הביומטרי, צילום: עמית שעל עמדת הרשמה למאגר הביומטרי | צילום: עמית שעל עמדת הרשמה למאגר הביומטרי, צילום: עמית שעל

"יש לנו שתי פקידות שעובדות על זימון תורים"

הדיון, שכלל סיור במתקני הלשכה, נערך בעקבות תלונות ודיווחים על תורים ארוכים ובלתי אנושיים בלשכות, שמקשים על אזרחים להנפיק או לחדש דרכונים. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר בפתח הדיון: "האם משרד הפנים ערוך לקבל מאסות של אנשים? אנחנו עושים את המעקב בעקבות שמועות שהגיעו אלינו, שלפיהן דברים לא מתנהלים כמו שצריך ושהמשרד לא ערוך. אמרו לנו שחסרים הרבה תקנים כדי לעמוד בדרישות בכל הלשכות, והם לא בנמצא, שיש תור ארוך ובלגן קצת, שלא תמיד יש את כל הדברים. נכון שידענו שיש לנו אפשרות לעשות סיור פתע, אולי אז היינו רואים את הדברים יותר, אבל העדפנו לעשות את זה באופן מכובד".

סמנכ"ל מנהל ומשאבי אנוש ברשות האוכלוסין, נאיף הינו, אמר שהרשות צפויה להרחיב את שעות הפתיחה של הלשכות בשעות אחר הצהריים. מנהל הלשכה בבני ברק אמר: "אנחנו לא מוציאים אף אזרח מהלשכה. מי שכאן, יקבל שירות. מי שמגיע כמזדמן, בלי תור מראש, אנחנו מציגים לו את האופציות שיש. ואם הטיסה שלו היא בראש השנה אנחנו מציעים לו לשבץ את עצמו למועד מאוחר יותר. אם הטיסה שלו היא בעוד שבועיים, הוא יכול לחכות בלשכה. זה ייקח שעה וחצי, אבל הוא יקבל שירות. שיטת זימון התורים עובדת יפה, יש לנו שתי פקידות שעובדות אך ורק על הנושא של זימון תורים".

ח"כ מלינובסקי טענה שאנשי הרשות לא מדייקים בדבריהם: "קיבלתי פניות שלפיהן הלשכה סגורה ורק מי שזימן תורים יכול להיכנס. אנשים מנסים ליצור קשר במשך שבועיים כדי לזמן תור ולא מקבלים מענה. מה אתם משאירים כאופציה? להגיע לנתב"ג ולעשות שם ב-800 שקל. כאנשים פונים אליי זה מה שאני ממליצה לעשות".

הינו השיב: "אנחנו כאן בלשכה, אפשר ללכת לראות מה קורה בלייב, שמכניסים אנשים גם בלי תור". טענתנו של הינו, כמובן, בעייתית שכן הלשכה נערכה מראש לביקור של חברי הכנסת.

מוקד הפניות מסנן את הציבור

מקלב סיפר שמזה כמה דקות, תוך כדי הדיון, הוא ועוזרו מנסים להתקשר למוקד הפניות של רשות האוכלוסין, כאשר כל ניסיון כזה נגמר בצליל ניתוק. "אנחנו משקפים את מה שהציבור אומר. אי אפשר להתקשר", הוא אמר. שמואלי השיב: "היום בשעה שתיים יש דיון אצלי ואני מקווה שנוכל לפתוח את מרכז הפניות המורחב עם 20 עמדות נוספות. אני מוכן לקחת היום 30 סטודנטים שייכנסו לעבודה תוך 24 שעות. אבל זו אוכלוסייה שכל המשק מתחרה עליה, אין סטודנטים".

במהלך הדיון יצאה מלינובסקי למספר דקות על מנת לתחקר אזרחים שממתינים לקבלת שירות. "רק בחורה אחת ידעה שצריך לשלוח מייל, ואף אחד לא חזר אליה", היא סיפרה. "שאר האנשים נכנסו בלי זימון תור. כנראה שהלשכה בבני ברק זה לא מאפיין, אף אחד לא זימן כאן תורים". נציגי הרשות טענו בתגובה שמאז הבוקר 77 אזרחים שזימנו תור קיבלו שירות, לצד 90 אזרחים שהגיעו ללא זימון תור.

 

ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, עצמון מינס, הזכיר אילו נתונים שמורים במאגר: תמונת פנים, שתי טביעות אצבע ומספר מזהה שאינו מספר התעודת זהות, לצד נתונים מנהליים כמו שעת ומקום הרכשה. "אנחנו מקבלים בין 7,000 ל-10 אלף בקשות ביום, מטפלים בהן תוך 24 עד 36 שעות", הוסיף.

כמו כן, הוצגו נתונים שלפיהם רק כ-13 אלף אזרחים ביקשו שטביעות האצבע שלהם לא יישמרו במאגר, ו-161 אזרחים שהצטרפו אליו בתקופת הפיילוט ביקשו למחוק ממנו את טביעות האצבע שלהם. מלינוסבקי, שביצעה תחקור נוסף, אמרה בתגובה שהאזרחים בלשכה לא מבינים את ההבדל בין מסירת או אי מסירת טביעת אצבע למאגר. "הכל מתחת לראדר. לא קיבלתי תשובות, מה יקרה עכשיו לא בעוד חצי שנה. מה עושים עכשיו כדי לעזור לאנשים לקבל את מה שמגיע להם מהמדינה? איפה הסרטוני הדרכה וכל הדברים שצריכים לראות?"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

28.
כישלון מהדהד במשרד הפנים
מספר חברים ניסו להוציא דרכון, אף אחד לא הצליח כבר כמעט חודש. לקח כמה זמן עד שהבנו שצריך תור, וכשקובעים תור מחכים שבוע וחצי עד שעונים. אחרי שמתקבלים למשרד הפנים ומחכים שוב בתור, שולחים את הדרכון למפעל הדפסה. אחרי זה מחכים כ 14 ימי עסקים !!!! עד שהם שולחים את זה בחזרה בדואר. (היינו שם לפני כמעט 14 יום, וזה טרם נשלח, אבל היו שני סופי שבוע באמצע) אחרי זה מחכים שהדרכון יגיע בדואר, ואז ללכת לדואר לקבל את זה. פעם הלכנו למשרד הפנים וקיבלנו דרכון תוך יום או יומיים באיסוף עצמי. הכל נהיה יותר גרוע, וגם עד שמגיעים לנציג טלפוני, הם אפילו לא יודעים מה צריך למלא בטפסים כי השאלות לא ברורות. פשוט כישלון של משרד הפנים.
יוסי  |  09.07.17
27.
ברדק אופיני למדינת ישראל
במדינה מתוקנת מ"מ ראש הרשות היה מודח מתפקידו בגלל שכשל בתפקידו: א. מי הוא ה"חכם" שמתחיל בתהליך הנפקה לתיבור באמצע יוני חמש דקות לפני שעם ישראל נוסע בהמוניו לחול וחייב בדרכון ? שנית מי שאמר בכתבה שהזמן לטיפול בדרכון זה 15 דקות - פי 3 או 4 מבעבר משקר - במרץ עשיתי ת.ז. חדשה לא ביומטרית וזה נמשך 20 דקות מרגע שהתישבתי מול הפקיד + חצי שעה המתנה. מדוע פקידי מדינה אינם משלמים במשרתם על פגיעה באזרחים בגלל טמטום ואי מחשבה מספקת ?
אריאל  |  02.07.17
לכל התגובות