אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השווי הצפוי של סאן דור־ישראייר: רבע מיליארד שקל צילום: wikimedia

השווי הצפוי של סאן דור־ישראייר: רבע מיליארד שקל

אי.די.בי צפוי לקבל תזרים חיובי של 150 מיליון שקל לאחר שתמכור לאל על את מלוא המניות של ישראייר ותקבל בתמורה 25% מהחברה הממוזגת. אל על תממן את העסקה באמצעות מכירת מטוסים וחכירתם מהרוכשת

03.07.2017, 18:54 | אלי שמעוני

שמונה שנים לאחר עסקת בעלי העניין שבה רכשה אי.די.בי את ישראייר מידי חברת גנדן של נוחי דנקנר יוצאת החברה מאחזקה ישירה בעסקי התעופה. אי.די.בי תמכור את חברת התעופה ישראייר לחברת התעופה סאן דור, ותיצור חברה ממוזגת שתהיה בשליטת אל על (75%), כאשר אי.די.בי תחזיק ב־25% הנותרים. אי.די.בי צפויה לרשום מהעסקה תזרים חיובי של כ־150 מיליון שקל ב־2018, בצד הפסד של 110 מיליון שקל שכבר נרשם בדו"חות 2016.

השלב הראשון של העסקה כולל החלפת מניות: אי.די.בי תיירות מוכרת לסאן דור, שהיא חברה־בת של אל על, את כל החזקותיה (100%) בישראייר, ותקבל את המניות בסאן דור. בעתיד ייתכן כי אל על תקבל את הבעלות על מלוא סאן דור, שכן היא מקבלת אופציית רכש לרכישת מלוא השליטה, ואי.די.בי מקבלת אופציית מכר. מחירי המימוש של האופציות לא פורסמו, אך צויין כי מדובר באופציה ל־7 שנים, שמחירה מבוסס על ה־EBIDTA (רווח לפני פחת, מסים והוצאות מימון) של סאן דור. האופציה בנויה כך שלא כדאי לחברות לממשה בשנתיים הראשונות.

מבחינת אי.די.בי מדובר על עסקה תזרימית שמהווה הזדמנות לקבוצה לקבל מעט מזומן, ולצאת מעסקי התעופה, שאינם בליבת עסקיה. עבור אל על, העסקה מאפשרת להגדיל את האחיזה בשוק הלואו־קוסט הצומח, מבלי להביא כמעט מזומנים ומבלי להגדיל את מצבת החובות באופן משמעותי.

מלבד אחזקה של 25% בחברה המאוחדת צפויה אי.די.בי צפויה לקבל כ־42 מיליון דולר (כ־150 מיליון שקל). סכום זה מורכב ממספר גורמים: עד 24 מיליון דולר ישולמו לאי.די.בי במזומן ב־2018 על סמך גובה ההון העצמי של ישראייר בסיום 2017. 8.8 מיליון דולר יינתנו כהלוואה לאי.די.בי תיירות, שתיפרע אך ורק מחלוקת דיבידנדים של סאן דור. בנוסף, ערב העסקה ישראייר עתידה לפרוע יתרת חוב כלפי אי.די.בי תיירות בסכום של כ־18 מיליון דולר.

70 מיליון דולר מעסקת מכירה־חכירה

המזומן לתשלומים לאי.די.בי צפויים להגיע מעסקת מכירה־חכירה שתבצע ישראייר. ישראייר צפויה למכור מטוסים שבבעלותה, לקבל מזומן, ולחכור את המטוסים בחזרה. עסקאות כאלה, המקובלת בעולם התעופה, הן בעיקרן עסקאות מימוניות, הדומות לקבלת הלוואה, ומיועדות לשחרר כספים לחברה המוכרת. ישראייר־סאן דור צפויה לקבל מהעסקה 70 מיליון דולר. בבעלות ישראייר ארבעה מטוסים משנות הייצור 2010–2011: שני מטוסים מסוג ATR–72 המשועבדים לטובת בנק לאומי, ועוד שני מטוסים מסוג איירבוס 320.

לאחר השלמת העסקה, שצפויה להיסגר במחצית הראשונה של 2018, אל על ואי.די.בי התחייבו להעמיד ערבויות עד ל־33 מיליון דולר לצורכי ההון החוזר של סאן דור וישראייר ולהבטחת התחייבויות ישראייר העולות מההסכם שנחתם בינה לבין טייסיה וההסתדרות. סכום זה נחשב כערבות, ולא כהתחייבות במאזני אי.די.בי.

שווי המניות של אי.די.בי מצביע על שווי החברה

עבור אי.די.בי, שווי המניות (25%) בחברת הממוזגת נאמד בכ־60 מיליון שקל, מה שגוזר לחברה ממוזגת ישראייר־סאן דור שווי של כ־240 מיליון שקל. לפני כניסת החברות למשא ומתן הופיעה ישראייר במאזני אי.די.בי לפי שווי של כ־320 מיליון שקל, אך כבר ב־2016, כשהחלו השיחות בין החברות, רשמה אי.די.בי הפחתה של 110 מיליון שקל בשווי של אי.די.בי תיירות בספריה.

סאן דור , צילום: יסמין גיל סאן דור | צילום: יסמין גיל סאן דור , צילום: יסמין גיל

תגיות