אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"שירות איכותי מבחינת ליפט זה מונית תוך שלוש דקות" צילום: בלומברג

FT

"שירות איכותי מבחינת ליפט זה מונית תוך שלוש דקות"

נשיא חברת שיתוף הנסיעות ג'ון זימר למד מלונאות בקורנל ומתייחס לנסיעות השיתופיות כאל סוג של אירוח. הצרות של המתחרה אובר סייעו אמנם לליפט לגדול, אבל זימר לא מרשה לעובדיו לשמוח לאיד וגם שלח להם אי־מייל בעניין

05.07.2017, 08:22 | לסלי הוק, "פייננשל טיימס"

מדי בוקר, ג'ון זימר, נשיא חברת שיתוף הנסיעות ליפט, נוסע לעבודה עם המייסד השותף לוגאן גרין. השניים עובדים ביחד כבר עשור, שותפות נדירה בעמק הסיליקון, שם סיפורי מייסדים שיחסיהם עלו על שרטון הם נפוצים מאוד.

קראו עוד בכלכליסט

הניהול המשותף, זימר כנשיא וגרין כמנכ"ל, הוא אחת הסיבות לכך שליפט הגיעה לאן שהגיעה. "כצמד, יש לנו פי שניים זמן", אומר זימר. "אני יכול ללכת לפגישות ולייצג את דעתו ואת דעתי, מבלי שהוא יהיה שם".

גרין מטפל בצד הטכנולוגי. זימר מטפל בעסקים ובגיוסי כספים. משקיעים היו חשדניים בשלב ראשון לגבי הסידור הזה, במיוחד משום שהשניים נפגשו ברשת ולא הכירו באופן אישי לפני שהקימו את ליפט (שבמקור נקראה בכלל זימרייד). אבל עשר שנים מאוחר יותר, החברה אחראית ל־30% מהנסיעות השיתופיות מבוססות האפליקציות בארה"ב, והתחזקה השנה מול יריבתה אובר.

ג ג'ון זימר. מצפה שהיקף העסקים יגדל פי מאה | צילום: בלומברג ג

כאשר ה"פייננשל טיימס" מתיישב לראיון עם זימר (33) במטה של ליפט בסן פרנסיסקו, ההבדלים בעיצוב בולטים לעומת אובר, ששוכנת במשרדים סמוכים. באובר, הכל שחור ואלגנטי, כמו חללית. אך ההבדלים הם לא רק בבחירת הצבעים, וזימר מבהיר שאין לבלבל את הערכים של ליפט עם אלה של המתחרה (באובר, שם מקובל קוד התנהגות של "תשתדל תמיד", המנכ"ל טרוויס קלאניק הודח באחרונה בעקבות סדרה של משברים).

בניגוד לכך, ליפט טיפחה את דימוי הילד הטוב. הדימוי הזה לא נחשב תמיד לנכס, במיוחד כאשר אובר התרחבה במהירות ברחבי העולם ב־2016 וגייסה סכומי שיא, בעוד ליפט מעניקה שירות רק בארה"ב. "במשך תקופה מסוימת עלה הרעיון הזה שאנחנו מתייחסים לאנשים טוב ושאנחנו נובס בידי המתחרה שהוא הרבה יותר אגרסיבי", אמר זימר. "היתה אי־הבנה גדולה לגבי הערכים הללו, שהם כביכול לא ערכים שיאפשרו הקמת עסק גדול, והם כן".

ג'נרל מוטורס השקיעה

השוק האמריקאי של ליפט צמח מפחות מ־20% בראשית השנה, ל־30%. הצמיחה נרשמה גם בעקבות חרם הצרכנים DeleteUber# שהחל בגלל כהונתו של קלאניק בוועדת היועצים של הנשיא טראמפ, וגם בזכות השקעה נרחבת בשיווק ובסובסידיות שביצעה ליפט, שהשלימה סבב גיוסים של 500 מיליון דולר באפריל. שווי החברה הוערך ב־6.9 מיליארד דולר, כאשר ליפט תצטרך עדיין להתמודד עם השאלות שמציקות ליריבתה. המרכזיות שבהן: כיצד אפליקציות להזמנת מכוניות ירוויחו כסף, ואיזה תפקיד ישחקו האפליקציות הללו כאשר יחדרו לשוק המכוניות ללא נהג. בשנה שעברה רשמה ליפט הפסד של 600 מיליון דולר לפני מס, עם הכנסות של 708 מיליון דולר. שולי הרווח שלה היו גרועים יותר מאלה של אובר (שהפסידה יותר מ־3.1 מיליארד דולר ורשמה הכנסות של 6.7 מיליארד דולר באותה עת).

עם המשקיעים של ליפט נמנים ג'נרל מוטורס, סופטבנק וחברת שיתוף הנסיעות הסינית דידי צ'ושינג. ליפט מעריכה כי החברה נמצאת עדיין בשלב ההשקעות ומזרימה כסף לשיווק על מנת למשוך לקוחות ונהגים. זימר משווה את המצב לזה של ספקיות המובייל, שמשקיעות באופן נרחב בתשתיות טלקום ויכולות להגדיל את מספר המשתמשים, בעלות נמוכה. "במקום שלושה קווים של קליטה, עבורנו מדובר בזמן המתנה ממוצע של שלוש דקות לנהג", הוא מסביר. "ברגע שאנחנו מספקים שירות תוך שלוש דקות, השירות הזה איכותי, אבל עד אז, צריך להשקיע".

קורס על ערים ירוקות

הרזומה של זימר אינו אופייני לתעשיית הטכנולוגיה: הוא עבד במלון בקונטיקט בגיל 16 ולאחר מכן למד ניהול בתי מלון באוניברסיטת קורנל. קורס על ערים ירוקות העניק לו השראה לסוג חדש של מערכת תחבורה והוביל אותו לפגישה עם גרין באמצעות פוסט בפייסבוק. "אירוח ותחבורה הם נושאים דומים", אומר זימר. "התייחסנו לתחבורה כאל מלון עם שיעורי תפוסה נמוכים מאוד, עלויות תפעול גבוהות והיעדר חלופות הגונות", אמר, בהתכוונו לרכבים בארה"ב שעמדו מושבתים רוב הזמן. "אמרתי, מה אם נקים מלון תחבורה טוב יותר, שזו ליפט".

אחרי שבע שנים של צמיחת המותגים מדטרויט מחירי המכוניות האמריקאיות עלו, והלקוחות בארה"ב עברו ליפניות אחרי שבע שנים של צמיחת המותגים מדטרויט, המכירות של GM נפלו ב-5% בחודש שעבר, ושל פיאט קרייזלר ב-7% שירות כלכליסטלכתבה המלאה

אירוח התגלה כהכשרה יעילה גם בדרכים אחרות. כסטודנט, זימר נדרש לבצע כל סוג של עבודה במלון, החל בשטיפת כלים וכלה בסידור מיטות. הניסיון הזה לימד אותו את חשיבותה של אמפתיה. "אם אתה מבין את התפקידים השונים, אתה תהיה מנהל טוב יותר", הוא אומר, בהוסיפו כי הדבר יכול לסייע בבניית מוצרים טובים יותר. אבל למרות החביבות שמקרין זימר, לעתים ניצת בו זיק של שאפתנות קרה. "ליפט ואובר ביחד משקפות כ־0.4% מהמיילים שאנשים גומאים בארה"ב, הוא אומר, בהצהירו כי הוא מצפה שהיקף העסקים יגדל פי 100. אף כי אין ספק שהצרות של אובר נתנו תמריץ לליפט, זימר מנסה להימנע משמחה לאיד. ביוני, הוא אף שלח אי־מייל לעובדים והזהירם בעניין. "הכשלים של המתחרים שלנו לא מסייעים לנו בהענקת חוויה טובה יותר ללקוחות שלנו", הוא כתב. "רק העבודה הקשה שלנו והתמקדות חסרת פשרות יכולים לעשות זאת".

אבל אחרי שנים של חששות להירמס על ידי אובר, הוא לא יכול שלא ליהנות קצת מהרגע. "זה מראה שהערכים שלנו כן חשובים ואתיקה כן חשובה", הוא אומר. "ג'ון תמיד היה מאוד יצירתי, מוכן לקחת סיכונים, לנסות דברים מטורפים", אומר שון אגארוואל, המשקיע הראשון של ליפט וחבר דירקטוריון. "מהיום הראשון זימר היה ממוקד באירוח".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות