אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעקבות חוק שטרום- נסיון ראשון לכניסה של מאגד גדול לשוק הסליקה צילום: שאטרסטוק

בעקבות חוק שטרום- נסיון ראשון לכניסה של מאגד גדול לשוק הסליקה

חברת כאל חתמה על הסכם עם גמא, שתאגד עבורה בתי עסק ותספק להם שירותי סליקה מוזלים

07.07.2017, 19:04 | רעות שפיגלמן

חברת כרטיסי האשראי כאל חתמה בסוף השבוע (ה') על הסכם מול חברת גמא, לפיו גמא, שעוסקת כיום בעיקר בנכיון (הקדמת תשלום) של תשלומי כרטיסי אשראי עבור בתי עסק, תשמש כערוץ הפצה של שירותי סליקה לבתי עסק.

קראו עוד בכלכליסט

במלים אחרות, גמא תפעל כ'מאגד'. המאגד, הוא מעין 'קבוצת רכישה' של שירותי סליקה שמטרתו לאגד מספר רב של בתי עסק ולספק להם רכישה של שירותי סליקה מוזלים שאותם הוא רוכש עבורם מאחת משלושת חברות כרטיסי האשראי. המטרה היא כמובן להשיג לאותם בתי עסק קטנים שירותי סליקה במחירים זולים יותר לעומת אלו שהיו מקבלים אם היו מתקשרים בעצמם אל מול חברת הסליקה.

במהלך הזה מנסה למעשה כאל לבסס יותר את חלקה בשוק הסליקה, ולהעביר אליה בתי עסק המקבלים היום שירותי סליקה ממתחרותיה - ישראכרט ולאומי קארד, או לצרף את אותם עסקים לקבל שירותי סליקה גם ממנה, במקביל להתקשרותם עם חברות האשראי האחרות.

מדובר בפעם הראשונה שחברת כרטיסי אשראי בישראל מתקשרת בהסכם מול מאגד בסדר גודל כזה. כיום חברות כרטיסי האשראי פועלות עם מאגדים, אולם מדובר על מאגדי נישה שפעילים בעיקר בריכוז שירותי הסליקה עבור בתי עסק, עמותות וארגונים שמקבלים תשלומים בכרטיס אשראי, אולם מחזורי הסליקה הם נמוכים.

כך למשל, יש מאגדים כיום הפעילים באיגוד של עמותות דתיות, בתי כנסת, איגוד של תשלומים המתקבלים מוועדים של בתי מגורים וכו'. לכן המאגדים כיום מרכזים נתח קטן מאוד בשוק הסליקה, כאשר ההערכות מדברות על כ-0.5% מסך מחזור הסליקה בישראל. מחזור הסליקה (שהוא למעשה היקף העסקאות שמגוהצות בכרטיסי אשראי) בשנת 2016 הסתכם בכ-260 מיליארד שקל, כאשר המאגדים סלקו רק 1.2 מיליארד שקל היקף עסקאות.

בהתאם להסכם האסטרטגי בין כאל לחברת גמא, ככל שגמא תאגד תחתיה יותר בתי עסק קטנים ובינוניים, שלהם מחזור שנתי של 50 אלף שקל ומעלה, יהיה ביכולתה להציע להם עמלות סליקה נמוכות יותר. כיום בתי העסק הקטנים והבינוניים משלמים עמלות סליקה שגבוהות בהרבה מבתי העסק הגדולים. כך לדוגמה רשתות אופנה גדולות ורשתות קמעונאיות גדולות נהנות מעמלות סליקה של פחות מ-1% מהיקף העסקאות ואילו שיעורי עמלות הסליקה לבתי עסק קטנים יותר יכולים לנוע עד מעל ל-2%. הציפייה היא שבתי עסק שיתקשרו בהסכם המאגד של גמא יוכלו ליהנות מעמלות של 1.1%-1.2%.

מאגד ראשון בשוק, צילום: שאטרסטוק מאגד ראשון בשוק | צילום: שאטרסטוק מאגד ראשון בשוק, צילום: שאטרסטוק

גמא פעילה מעל ל-20 שנה בשוק הסליקה, אך היא איננה בעלת רשיון סולק, אלא פעילה בעיקר בהיבט של הקדמת תשלומים של עסקאות בכרטיסי אשראי , נכיון צ'קים והעמדת אשראי. היכרותה עם מספר רב של בתי עסק בפיזור גיאוגרפי נרחב היא מנוף שיש בידו כדי לסייע לה לאגד תחתיה מספר רב של בתי עסק.

לכן, יש כאן ניסיון ראשון של חברת כמא וגם של חברת כרטיסי האשראי כאל שעומד כעת למבחן – האם גמא תצליח מתוקף היכרותה העמוקה עם בתי עסק רבים בארץ למנף את זה ולאגד תחתיה מספר רב של בתי עסק, שיסכימו להתנתק מלאומי קארד או מישראכרט מהן הם מקבלים היום שירותי סליקה ולעבור. זה אומנם לא מסובך להתנתק מהסכם שירותי סליקה, אך יש כאן מבחן האם בפועל תצליח גמא לאגד מאסה מספקת של בתי עסק בכדי להוזיל את עלויות הסליקה. זו גם הפעם הראשונה עבור חברת כאל שהיא עובדת מול גוף שאמור לספק לה איגוד משמעותי של בתי עסק. כמובן שנשאלת השאלה שעוד יש להמתין כדי לקבל עליה תשובה והיא : מהו שיעור ההוזלה ממנו יהנו בתי העסק שיצטרפו לכאל.

חתימת ההסכם באה על רקע החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות, הכולל הוראות שמטרתן להגביר את התחרות בסליקה ובכלל זה מסדיר את העבודה עם מאגדים. עד ה-1 ביוני חברות כרטיסי האשראי לא היו חייבות לעבוד מול מאגדים. בעקבות חקיקתו בתחילת השנה של החוק (המבוסס של המלצותיה של ועדת שטרום), חברת כרטיסי אשראי יכולה לסרב לעבוד מול מאגד רק מטעמים סבירים. בפועל, הסירוב שחברת כרטיסי אשראי יכולה לסרב צריך להיות ענייני וקשור לסוגיות אקוטיות כמו הלבנת הון או חששות מוצדקים מפעילות עם המאגד.

מתחרותיה של כאל, ישראכרט ולאומי קארד, עובדות כיום עם אותם מאגדי-נישה שצוינו, כמו גם עם מאגדים בעיקר בחנויות אינטרנטיות. ישראכרט ולאומי קארד טרם חתמו על הסכמים מסוג זה מאז כניסתו לתוקף של 'חוק שטרום', כאשר אחת הסיבות לכך היא התעסקותן עם היבט המכירה שלהן מהבנקים השולטים בהן (בנק הפועלים בישראכרט ובנק לאומי בלאומי קארד). לא מן הנמנע שגם שתיהן תיפעלנה להתקשר בהסכמים דומים ככל שייכנסו לשוק מאגדים נוספים, שכן כיום לא ניתן למצוא מספר רב של גופים פיננסיים הפועלים בתחום האיגוד, אליו נכנסת כעת חברת גמא.

על פי ההסכם גמא לא תוכל על פי ההסכם להעניק שירותי מאגד לישראכרט או ללאומי קארד, כאשר הציפייה היא שהוזלת עמלות הסליקה עבור בתי עסק חדשים שיצרפו לסליקה בחברת כאל דרך גמא, תביא להוזלת עמלות הסליקה עבור בתי עסק שמקבלים שירותי סליקה ממתחרותיה של כאל - ישראכרט ולאומי קארד כאמור.

גמא מוחזקות (49%) ע"י קבוצת הפניקס, בניהולו של אייל לפידות, כמנכ"ל החברה משמש אריאל גנוט.

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות