אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

השלב הבא באבולוציית קטגוריות הרכב: כביש־שטח פרימיום עממי

הישראלים רוצים כביש־שטח, אבל יותר מזה הם רוצים כביש־שטח זול. מאזדה CX5, שמגיעה עם תג מחיר גבוה יחסית לקטגוריה, כנראה תחווה קשיים בשוק המקומי. הדור החדש נאה יותר חיצונית, איכות הגימור השתפרה, והמנוע נותר 2 ליטר, אך שקט יותר מקודמו. לא מדובר בלידה מחדש, אלא באבולוציה שעבור רוב הצרכנים עשויה להיות בלתי מורגשת

16.07.2017, 21:51 | תומר הדר

קבלו אותה: זוהי מאזדה CX5 החדשה. עקרונית, יש כאן את כל מה שצריך כדי להצליח בשוק הרכב הישראלי – כלומר סמל של מאזדה מקדימה ומרכב קרוס אובר, כלומר רכב כביש־שטח. אלא שבפועל המצב הרבה יותר מורכב ומסובך. ברמה הגלובלית, מישהו במאזדה הבין עובדה פשוטה: מאזדה אינה נמנית עם יצרניות הרכב הגדולות. היא לא טויוטה וגם לא ניסאן.

ומתברר שהיא גם לא רוצה להיות כזאת. לכן מאזדה היא כעת יצרנית מיוחדת, כזו שמייצרת מכוניות יוקרה. סליחה, פרימיום עממי. כלומר הן יוקרתיות אך לא יקרות. זה הקטע של מאזדה. בסובארו, אגב, עלו על זה לפני הרבה שנים: אם אי אפשר להיות טויוטה, אפשר לייצר מכוניות משפחתיות בעלות יכולת שטח. אז אלה של מאזדה אמנם אינן רכבי שטח, אך הן כן יוקרתיות, כך טוענים אנשי מאזדה. אך יש בעיה: ליצרן החולש בערך על 2% בלבד מן השוק העולמי אין משאבים רציניים לפיתוח.  

מה עושים? משפרים מאוד את הרכיבים הקיימים. מאזדה היתה מובילת שוק במשך שנים רבות בזכות סמל של עממיות, אמינות, סחירות ועוד מונחים משנות התשעים. עד שהגיע CX5, רכב הכביש־שטח הראשון של מאזדה. אגב, לא באמת הראשון: פעם היתה מאזדה שנקראה טריביוט, אך היא היתה יותר מדי מפוארת עבור הישראלים, שחיפשו את המאזדות שלהם פשוטות ככל האפשר. כעת ההפך הוא הנכון.

גריל קדמי גדול

CX5 כבש נתחי שוק נאים, אך אז הגיעו המתחרים מקוריאה, כגון ספורטאז' וטוסון, שזינבו במאזדה CX5 באמצעות גרסאות בסיס שבחלק מן המקרים לא ממש הציעו הרבה, אך התאפשר לשבת בהן גבוה ולטעון שזה ג'יפ. ובזמן שבישראל נהו אחרי רכבי כביש־שטח קוריאניים, מאזדה נהנתה בעולם מהצלחה הודות לניסיונותיה לטפס בסולם החברתי. ההמשך ידוע: בישראל אוהבים מאזדה פשוטה, עם סמל של חברת ליסינג מאחור. וכאשר בשווקים אחרים, באירופה למשל, שמחו לשלם יותר עבור מאזדה יוקרתית, השוק הישראלי הלך והידלדל.

כעת מגיע לישראל CX5 חדש. אין מדובר הפעם בכביש־שטח עממי, אלא כביש־שטח פרימיום עממי. לדברי היבואן, הוא מתמודד מול רכבים שממוצבים גבוה יותר ממנו. המחיר מתחיל ב־167 אלף שקל, מחיר מכובד בקטגוריה שהנורמה בה היא כ־150 אלף שקל לרכב מאובזר. אגב, המחיר של CX5 מתייחס לרכב בגרסת הבסיס.

מבחינה חיצונית, CX5 שומר על קווי העיצוב של קודמו, אך גם מאוד שונה ממנו. ראשית, הגריל הקדמי גדול מאוד בהשוואה ליתר חלקי הרכב. נאה? כן, בהחלט. מתאים לכולם? לא בטוח. בפרופיל הצדדי, CX5 נאה במיוחד: את מעט הקווים הזוויתיים של קודמו החליקו אנשי מאזדה ביד אומן והתוצאה נאה במיוחד.

מאזדה CX5 מבט מבפנים, צילום: עמית שעל מאזדה CX5 מבט מבפנים | צילום: עמית שעל מאזדה CX5 מבט מבפנים, צילום: עמית שעל

בחלק הפנימי CX5 מתיימר להיות רכב ברמה אחת מעל מתחריו. המרווח הפנימי נדיב, אך לא גדול משמעותית מזה של CX5 הקודם. איכות החומרים לעומת זאת גבוהה באופן משמעותי. מישהו במאזדה הצליח לקחת את הקיים ולשפר, וזה מורגש במיוחד באיכות חומרי הדיפון של לוח המחוונים. כל גרסאות CX5 מצוידות במושבי עור. יש לקוחות שלהם זה לא יתאים, במיוחד ביום חם ברמת הגולן, כשבלימה חריפה גורמת לנהג פשוט להחליק החוצה מן המושב. דווקא הממשק של CX5 מעט מאכזב. הוא כמעט לא השתנה לעומת הדגם הישן. על צג המידע הגדול שולטים עם חוגה עגולה, הממשק עדיין מעט מבלבל ומערכת הניווט היא של אייגו, ולא של Waze המקובלת על רוב הקונים.

מבחינה בטיחותית, CX5 יודע לבלום בעצמו, וככל שעולים בסולם הבטיחות מתווספות יותר מערכות. בנוסף לכך הוא מצויד במערכת מתוצרת מובילאיי. היינו מוותרים על מערכת שמצפצפת, ומבקשים במקומה מערכת שיודעת להסיט את ההגה בשעת צרה, כמו בגרסאות הבכירות. עם זאת, ישראל מעניקה יתרונות מס דווקא למערכות שעושות פחות למען הבטיחות. לך תבין.

חוויית הנסיעה ב־CX5 טובה יותר מזו של הדור הקודם, אך נותרו עדיין כמה קווי דמיון, למשל מנוע בנפח 2.0 ליטרים. היינו שמחים אולי למנוע חדש, מנוע טורבו וכיוצא באלה, אך למען האמת, קשה לבוא בטענות למנוע של CX5. הוא אפילו שקט מן הדור הקודם.

מאזדה CX5 , צילום: עמית שעל מאזדה CX5 | צילום: עמית שעל מאזדה CX5 , צילום: עמית שעל

ההפתעה המשמעותית מגיעה דווקא בהתנהגות הכביש. מאזדה הוקשחה לצורך ריכוך, כלומר השלדה של הדור החדש קשיחה יותר, עמידה יותר בפיתול. לכן התאפשר להתקין בו מערכת מתלים רכה יותר. אולי זה לא הגיוני, אך זה פועל היטב, ואיכות הנסיעה טובה יותר מזו שאפיינה את הדור הקודם.

מבודד רעשים

CX5 הוא רכב נשלט להפליא. גם בכביש שעולה מחמת גדר בואכה מבוא חמה, כביש מפותל שצופה לסוריה ומקשה על רכבי כביש־שטח באמצעות שלל בורות, מהמורות ופניות. גם איכות בידוד הרעשים שודרגה לטובה.

בסופו של דבר CX5 הוא מקרה מבחן ליכולותיה של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, להסתגל למיצוב החדש של מאזדה העולמית. מחד הוא מה שהישראלים רוצים, כביש־שטח; מאידך הוא לא מה שהישראלים רוצים באמת – כביש־שטח זול, גם אם איכותי פחות. בשורה התחתונה CX5 הוא רכב איכותי, אך לא מהפכני. לא מדובר בלידה מחדש, אלא באבולוציה שעבור רוב הישראלים עלולה להיות בלתי מורגשת. לכן ייתכן בהחלט שרבים יעדיפו רכבי כביש־שטח זולים יותר. אלה שיבחרו ב־CX5 יקבלו חבילה טובה, אך גם כזו שדורשת הבנה מעמיקה של דקויות הדגם כדי להבין את יתרונותיו.

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
cx 5
רכשתי אחד כזה ואני מאוד נהנה רכב איכותי מאוד קצת שונה בנוף מההמוניות של הטוסון והספורטאז( רכבים מעולים היה לי גם אחד כזה הרכב מאוד איכותי ושקט מרווח מאוד ומתאים למשפחה של 5 נפשות את האמת למרות שאני נהנה מהנסיעה והרכב דיי מהיר לא הייתי מתנגד לעוד קצת כוח ואולי מנוע טורבו חדש שיעיף את הרכב הזה למקומות אחרים ממליץ בחום על ה cx 5 החדשה אני לקחתי ברמת גימור לקשורי ונהנה מכל נסיעה מחדש .
דניאל  |  11.09.18
14.
"מומחים "
כל ה"מומחים" לכל מיני נושאים, כמו אוכל, אומנות, משקאות (בד"כ אלכוהולים) אופנה כלי רכב ועוד, חושבים שכולנו ממש רוצים את "הרכב" יש שאולי חולמים, מפנטזים, אבל אנחנו צריכים גלגלים שיביאו אותנו מנקודה אחת לאחרת. אז אל תנפחו לנו את הראש בלהג האין סופי שלכם כאילו אתם באמת מבינים אתנו ומנסים למכור את עצמכם לקהל וליבואנים.
אדר  |  19.07.17
לכל התגובות