אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תשכחו מצוללות: טיסנקרופ חשפה מעלית שנעה לכל הכיוונים צילום: שאטרסטוק

פורצי הדרך

תשכחו מצוללות: טיסנקרופ חשפה מעלית שנעה לכל הכיוונים

מדובר בפריצת דרך בתחום, שכן המעלית החדשה יכולה לזוז ללא כבלים - ובכך להוזיל עלויות בנייה, לחסוך בעלויות תפעול ולחסוך בזמן. גורמים מקצועיים בתחום טוענים שזו ההתקדמות הכי משמעותית בתחום מזה 165 שנה

18.07.2017, 21:11 | ניצן סדן

חברת טיסנקרופ מככבת בכותרות בישראל בימים אלה בשל עסקת הצוללות שלה עם ישראל – אך בשווקים אחרים היא עושה כותרות שונות מאוד: החברה חשפה לאחרונה פיתוח יצירתי, שיוכל להשפיע על כל הבנייה בעולם: מעלית ללא כבלים, שיכולה לנוע גם לצדדים.

קראו עוד בכלכליסט

מעליות הן מגבלה מהותית בעיצוב מבנים: חייבים לבנות בניינים גבוהים סביבן, הן מהוות נקודת תורפה בטיחותית במקרי חירום כשריפות, כל מעלית יכולה לנוע לגבהים מוגבלים והתחזוקה שלהן מורכבת. בבניינים גבוהים במיוחד, נדרשים הנוסעים אף להחליף מעלית בדרכם לקומות העליונות.

הפיתוח של מעלית טיסנקרופ, שזכתה לשם MULTI, החל ב-2014, במטרה לפתור את הבעיות הללו. היא נשענת על שדות אלקטרומגנטיים ולא על כבלים, מה שמאפשר לה לנוע לכל הצדדים. על אף שתנועה מבוססת מסילות מגנטיות מצריכה הרבה אנרגיה, המעלית של טיסנקרופ יעילה בהרבה ממעליות רגילות, בשיעור של כ-60%.

בנוסף, משום שאין מגבלה של כבלים ומנועים, בניין שנשען על תשתית MULTI יוכל להפעיל יותר מעליות, שיפעלו בדומה לאיך שפועלות רכבות: מספר מעליות ינועו על אותן מסילות ויביאו את הנוסעים לקומה המבוקשת. יתרה מזאת, ניתן יהיה לחבר בניינים אחד לשני באמצעות מעלית ולייעל כך את התנועה ולצמצם את העומס ברחובות באזורי והייטק גדולים.

חזון המעלית הרב-כיוונית חזון המעלית הרב-כיוונית חזון המעלית הרב-כיוונית

מעלית MULTI נבחנה בהצלחה בבניין ברוטוויל, גרמניה, בו הצליחה להעלות את יעילות התחבורה בין הקומות ב-50% ולתפוס 25% פחות מקום ממעלית רגילה.

אנתוני ווד, יו"ר המועצה לבניינים גבוהים בסביבה עירונית בארה"ב, אמר למגזין Boss כי המעלית החדשה היא "הפיתוח הגדול ביותר בתעשיית המעליות מאז המצאת המעלית הבטיחותית לפני כ-165 שנה". לדבריו, המעלית הזו תוכל לשנות את עיצובי הבניינים, כך שיהיו יעילים, בטוחים יותר ונוחים יותר עבור השוכנים בהם.

כשנחשף הפרויקט לפני שלוש שנים, אמר מנכ"ל החברה שיינבק כי עובדים במשרדים בניו יורק מבזבזים 22.9 שנות אדם בהמתנה למעליות, במצטבר. הפיתוח החדש אמור, אם כן, גם לייעל את העבודה בבניין.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
איך כולם פה בטוחים שהם חכמים יותר מהמהנדסים של זה
חופרים על זה שהמעלית תיפול בהפסקת חשמל... ברור. גאונים, אף אחד לא חשב על זה לפניכם. בשניה מאילתור בראש אני כבר חושב על פתרון שזה יכול לעצור בצורה סופר פשוטה כמו שטיראפ עובד - אם המעלית עולה המשולש הזה יהיה למטה ואם יורדת אז הוא יהיה למעלה והפוך. נגמר החשמל לא קורה כלום. ואני בטוח שבטיסנקרופ מצאו פתרון יותר טוב. מה שיפה זה שאתם מיד קובעים נחרצות על סמך הפיגור שלכם שזה לא יעבוד... אני רואה פה פתרון טוב לבניינים ישנים שלא היה אפשר להוסיף להם מעלית. יוכלו לעשות מעלית בצורת u על הבניין
ביבי לכלא  |  19.07.17
21.
איך כולם פה בטוחים שהם חכמים יותר מהמהנדסים של זה
חופרים על זה שהמעלית תיפול בהפסקת חשמל... ברור. גאונים, אף אחד לא חשב על זה לפניכם. בשניה מאילתור בראש אני כבר חושב על פתרון שזה יכול לעצור בצורה סופר פשוטה כמו שטיראפ עובד - אם המעלית עולה המשולש הזה יהיה למטה ואם יורדת אז הוא יהיה למעלה והפוך. נגמר החשמל לא קורה כלום. ואני בטוח שבטיסנקרופ מצאו פתרון יותר טוב. מה שיפה זה שאתם מיד קובעים נחרצות על סמך הפיגור שלכם שזה לא יעבוד... אני רואה פה פתרון טוב לבניינים ישנים שלא היה אפשר להוסיף להם מעלית. יוכלו לעשות מעלית בצורת u על הבניין
ביבי לכלא  |  19.07.17
לכל התגובות