אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חיסול מלמעלה: איזה סיכוי יש לחברה שלך בתחרות מול אמזון?

חיסול מלמעלה: איזה סיכוי יש לחברה שלך בתחרות מול אמזון?

בלו אייפרן למדה על בשרה מה קורה כשחברות ענק מתלהבות יותר מדי מהמוצר שלה: אמזון רק רמזה שהיא מפתחת מוצר דומה - ומיד צללו מניות המתחרה ב-35%

22.07.2017, 08:20 | הגר רבט
1. גלי הדף. מניות חברת הארוחות להכנה ביתית בלו אייפרן (Blue Appron) צנחו השבוע ב-35%, שבועיים בלבד לאחר הנפקתן הראשונית. הסיבה לקריסה היא לא גילוי מרעיש על החברה עצמה, אלא דיווחים על כך שאמזון מתכוונת להיכנס לתחום כמתחרה. בשוק אחר לגמרי, זה של הפרסום המקוון, חברת רוקט פיול (Rocket Fuel), שהונפקה ב-2013 ובשיאה היתה שווה כ-2 מיליארד דולר, נמכרה השבוע לפי שווי של 145 מיליון דולר, כולל חובות.

ערכת מזון ביתית של Blue Appron ערכת מזון ביתית של Blue Appron ערכת מזון ביתית של Blue Appron

2. תמנון שליטה. שני המקרים הללו משקפים את הקושי של חברות טכנולוגיה להתחרות באוליגופול של חמש הענקיות אלפבית (גוגל), פייסבוק, אמזון, מיקרוסופט ואפל. החמש הללו, מי יותר ומי פחות, שולחות זרועות תמנון לעוד ועוד תחומים ומחסלות בשיטתיות מתחרות חדשות או ותיקות באמצעות השקת מוצר או פלטפורמה מתחרה בהינף יד.

בזוס ידרוך עליך ואפילו לא ישים לב, צילום: אי פי איי בזוס ידרוך עליך ואפילו לא ישים לב | צילום: אי פי איי בזוס ידרוך עליך ואפילו לא ישים לב, צילום: אי פי איי

3. צמיחה מהירה. השליטה הזו מדהימה במיוחד כשמביאים בחשבון את מהירות הזינוק של הענקיות האלה. גוגל הונפקה ב-2004, ובסוף אותה שנה שלטה ב-35% משוק מנועי החיפוש בארה"ב והתמודדה עם מתחרות כמו יאהו ו-MSN. היום היא חולשת על 87% מהשוק, ושתי המתחרות הללו רלוונטיות פחות מטייפ דאבל-קאסט. באותה שנה אמזון הגיעה למכירות של 6.9 מיליארד דולר; את 2016 היא כבר סיימה עם 136 מיליארד.

4. סיכוי מול חיקוי. התוצאה של השליטה הזו היא חיסול מעמד הביניים בתחום הטכנולוגיה. על אף מספר יוצאות דופן בתחומים ספציפיים כמו ספוטיפיי, נטפליקס ואובר, רוב החברות הופכות מועמדות לחיסול ברגע שהן מצליחות מעט יותר מדי. תשאלו את מייסד סנאפ אוון שפיגל, שפייסבוק ניסתה לבלוע את החברה שהקים בהצעת רכישה אטרקטיבית, ומשסירב כל פיצ'ר שהציג זכה לחיקוי מדויק ומיידי באחת הפלטפורמות של מארק צוקרברג.

5. בלי סיכונים. בלו אייפרן מדגימה את התופעה ההרסנית ביותר עבור מתחרות פוטנציאליות - הכוח הכמעט מיתי שיש לכל אחת מחברות הענק. עוד לא נודע אפילו פרט אחד על השירות החדש של אמזון והשוק כבר אמר את דברו. ההנחה מאחורי כוחות השוק הללו היא שלאמזון יש המשאבים ואורך הרוח לתחזק שירות ארוחות בהפסד, ללמוד מטעויות אם צריך, ובמקרה הכי גרוע לחסל אותו אחרי כמה שנים. ממש כפי שמיקרוסופט חיסלה לאחרונה את חטיבת הסמארטפונים שלה בלי לגרום לעצמה נזק גדול מדי.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
שמיקרוסופט חיסלה חטיבת הסמארטפונים שלה בלי לגרום לעצמה נזק גדול מדי.
בלי לגרום לעצמה נזק גדול מדי ? מיקרוסופט הפסידה כ 28 מיליארד דולר על הפיאסקו של חטיבת הסלולר, וממשיכה להפסיד על הפיאסקו של מחשבי ה Surface. רק החודש מיקרוסופט הודיעה על מחיקת 1.8 מיליארד דולר בחטיבת הסלולר.
אליהו  |  23.07.17
3.
תגובה ל-1: ממש לא.
הכתבה נכונה מאוד. אמאזון נכנסת לכל התחומים והורגת אותם, וגם אם יש איזה חברת ענק מתחרה בה זה עדיין תחרות בין חברות ענק. (אפשר להכניס גם את אליבבה וסמסונג) הדורסנות של החברות שנכנסות לתחומים שלא שלהן, זה מכה קשה ומונעת מייצרנים קטנים לבנות עסקים.
אסף אזולאי  |  22.07.17
2.
למגיב 1 - לא הבנת כלום
לאפל יש יותר מ250 מיליארד!!! דולרים במזומן - אתה מבין כמה כוח סכום כזה מייצר?! זה לא משנה לאפל כמה מתחרים יש או אין לה - זה לא משפיעה עליה כמעט. אומנם מיקרוסופט כבר לא הענק שהיא היתה פעם - אבל הם עדין שולטים בשוק הPC. אולי השוק הפרטי דועך, אבל הפרה החולבת שנקראת השוק העסקי ממשיך להכניס להם מיליארדים כל שנה. אבל השיא זה שאתה חושב שאיביי ואליאקספרס זה כמו אמזון ושהן בכלל יכולות לתת לה פייט. בוא נתמקד רגע רק בשוק המעונאות שהזכרת - אתה יודע בכלל מה זה קמעונאות? רמז - זה לא מוצרים שדולר במיוצרים בסין...
אוני  |  22.07.17
1.
ממש לא
לאפל יש המון מתחרות בכל תחום. היא אפילו לא יצרן הסמארטפונים המוביל בעולם (היא מקום שני אחרי סמסונג) מיקרוסופט כבר ממש לא שולטת בשוק. במערכות הפעלה כולם עוברים להשתמש באנדרואיד וה PC דועך. בפלטפורמות משחקים לסוני יש נתח שוק גדול ממנה. אליקספרס ו EBAY נותנים פייט רציני לאמזון בקמעונאות. פייסבוק ברשתות החברתיות וגוגל בחיפוש, וביוטיוב הם היחידות שיש להם ממש מונופול בתחומן.
שי  |  22.07.17