אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עיריית תל אביב מחסלת את התמריץ לקניית רכב צילום: מיכל בר חיים

בלעדי לכלכליסט

עיריית תל אביב מחסלת את התמריץ לקניית רכב

העירייה מקדמת תוכנית להעניק לכל עובדיה הזכאים להחזר רכב את אותו סכום, וכך לבטל התמריץ לקנות רכב. האוצר חושש מעלויות שייתווספו לפנסיה

23.07.2017, 06:51 | עמרי מילמן

בזמן שהמדינה ממשיכה לעודד עובדים לרכוש רכב דרך החזר הוצאות נדיב שניתן רק לבעלי מכונית, בתל אביב מבקשים לעשות שינוי שיכול לצמצם את הגודש בכבישים, ובטווח הארוך גם לחסוך כסף.

היום עובדי המגזר הציבורי שלא מקבלים רכב צמוד נהנים מהחזר עבור השימוש ברכב שלהם בסך של כ־1,500 שקל בחודש, כפי שחשף "כלכליסט", בעוד שעובדים הנוסעים בתחבורה ציבורית מקבלים בממוצע כ־290 שקל בלבד. מנגנון החזרי הנסיעות של המדינה מתמרץ למעשה עובדים לקנות רכב כדי לקבל בסופו של דבר משכורת גבוהה יותר.

כעת מבקשים בעיריית תל אביב לקדם תוכנית שתעניק לכלל העובדים שזכאים היום להחזר הוצאות רכב מטעם הרשויות המקומיות אך לא מקבלים אותה מאחר ואין להם רכב, את אותו תשלום בכל מקרה, ובכך לבטל את התמריץ הכלכלי של המדינה לקנות מכונית. יוזמת התוכנית, מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב־יפו ומחזיקת תיק התחבורה אמרה ל"כלכליסט": "התנהלות המדינה בנושא התחבורה הציבורית מתבצעת בסתירה פנימית ואפילו בניגוד עניינים, ופוגעת במעבר להתניידות ירוקה. בפועל המדינה מעודדת עובדים להחזיק ולהגיע ברכב לעבודה".

אולם לפני תל אביב, או כל עירייה אחרת שתרצה לקדם את המהלך, ניצב קושי שכן היום גילום הרכב אינו משוקלל בחישוב הפנסיה ופיצויי הפיטורים. אם יחליטו רשויות באופן עצמאי להעניק לכל הזכאים את ההטבה, מבלי התלות באחזקת רכב, הם עלולים להיות חשופים בהמשך לתביעות שידרשו להכיר בתשלום — כחלק אינטגרלי מהשכר, ובכך לייקר את העלויות של העסקת העובדים באופן משמעותי.

באוצר חוששים כי מהעלויות שייתווספו לפנסיות העובדים ללא קידום חקיקה שתסדיר את הנושא ולכן בתקופה הקרובה צפויים להתקיים דיונים עם הגורמים הרלוונטיים במטרה לנסות למצוא לכך פתרון. מחר צפוי להתקיים דיון ראשון בנושא בוועדת המדע והטכנולוגיה, בראשות ח"כ אורי מקלב, שנועד לעודד הגעה ירוקה לעבודה באמצעות המרת שיטת השכר.

מיטל להבי, צילום: מיכל בר חיים מיטל להבי | צילום: מיכל בר חיים מיטל להבי, צילום: מיכל בר חיים

לפי נתונים שהגיעו מעיריית תל אביב לידי "כלכליסט" מתוך 9,050 עובדים, כ־5,300 מקבלים תשלום על אחזקת רכב, בסכום שהגיע בשנה שעברה ליותר מ־124 מיליון שקל, כאשר מדי שנה העלויות שכוללות ביטוח, טסט וגילום בהוצאות גדלים ביותר מ־5%. מלבד זאת העירייה משלמת בכל שנה 7 מיליון שקל מכספי הארנונה על שירותי החניה לעובדים, כך שהקטנת התמריץ להחזיק רכב תתבטא גם בחיסכון על הוצאות חניה.

לפי ההערכות שביצעה להבי התוספת התקציבית בעקבות מתן ההטבות לכל העובדים הזכאים היא כמעט זניחה — כיום רק כ־1% של עובדים אינם מנצלים זכאות זו.

לדברי להבי "השינוי לא מצריך כל תוספת תקציבית ויחסוך עלויות עקיפות בזכות הפחתת הגודש בדרכים, צמצום זיהום אוויר, תקני חניה ועלויות של תשתיות".

לפני שבועיים חשף "כלכליסט" כי המדינה שילמה ב־2016 637 מיליון שקל ל־36,254 עובדי מדינה שזכאים להחזר הוצאות רכב הפרטי לעומת זאת, בשנה שעברה המדינה הוציאה רק 287.5 מיליון שקל על החזר נסיעה בתחבורה הציבורית. לדברי להבי "ההמרה המוצעת תאפשר למי שיבחר בהגעה ירוקה תמריץ כלכלי חיובי שיביא לעלייה בשכרו נטו ולירידה ביוקר המחייה. אני מאמינה שעם אלטרנטיבה מתגמלת לעובדים נחזה לראשונה במאמץ אמיתי להגיע בדרכים אלטרנטיביות לעבודה". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות