אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לאומי ודיסקונט החלו לצמצם את ההלוואות לענף הרכב צילומים: רמי זרנגר, אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

לאומי ודיסקונט החלו לצמצם את ההלוואות לענף הרכב

הבנקים החלו ליישם שורה של הנחיות שהפיקוח על הבנקים העביר החודש, שנועדו לחתוך את חגיגת ההלוואות בענף הרכב. בין השאר, הפיקוח הורה להגביל את השווי של כלי רכב המשמשים כבטוחה להלוואות ל־60% משוויים המלא

24.07.2017, 06:49 | רעות שפיגלמן

המערכת הבנקאית נערכת לצמצום ההלוואות לענף הרכב. ל"כלכליסט" נודע כי בנק לאומי מיישם בימים האחרונים את ההמלצות של בנק ישראל לבנקים לגבי הלוואות לענף הרכב. גם בבנק דיסקונט החלו לפעול בהתאם להנחיות, אם כי השינויים שם צפויים להשפיע בעיקר על הלוואות לרכישת רכב לצרכנים פרטיים.

בתחילת החודש הזהיר בנק ישראל מפני רמת סיכונים עולה בענף ופרסם שורת הנחיות שאמורות להפחית את הסיכון של המערכת הפיננסית. הפיקוח על הבנקים הוציא שורה של הנחיות למערכת הבנקאית, ובהן ההנחיה כי שווי רכב המשמש כבטוחה להלוואות לא יעלה על 60% מהשווי המלא של הרכב. כיום המערכת הפיננסית מעמידה הלוואות של עד 100% משוויים של כלי רכב חדשים. בנוסף, הבנק הוציא הנחיה שלפיה אין לקחת בחשבון את שווי הרכבים מעבר לתקופה של חמש שנים.

בשני הבנקים מתמקדים בשלב זה בעיקר בהנחיה להגביל את שווי הרכב המשמש כבטוחה. מהלך זה צפוי להשפיע באופן ניכר על היקף האשראי ששני הבנקים יעמידו לרכב.

מי שצפוי להרגיש את ההשפעה בצורה החזקה ביותר הן חברות הליסינג, שלהן הבנקים מעמידים קווי אשראי והלוואות. הלוואות אלו משמשות את חברות הליסינג לרכישת ציי כלי רכב להשכרה למשל וגם להעמדת מימון לרוכשים.

מימין לילך אשר טופילסקי מנכ"לית דיסקונט ורקפת רוסק עמינח מנכ"לית לאומי, צילומים: רמי זרנגר, אוראל כהן מימין לילך אשר טופילסקי מנכ"לית דיסקונט ורקפת רוסק עמינח מנכ"לית לאומי | צילומים: רמי זרנגר, אוראל כהן מימין לילך אשר טופילסקי מנכ"לית דיסקונט ורקפת רוסק עמינח מנכ"לית לאומי, צילומים: רמי זרנגר, אוראל כהן

חברות הליסינג מציעות ללקוחותיהן הלוואות בפריסה לכמה שנים, שמקטינות את ההחזר החודשי ומפתות אותם לקחת מימון זול אך מסוכן, שעלול להפוך לבעייתי אם במהלך אותן שנים יחולו שינויים מאקרו־כלכליים, כמו עלייה בשיעור האבטלה או עלייה בריבית שתשפיע על ההלוואות שניתנו בריבית משתנה.

המפקחת על הבנקים חדוה בר. זיהתה מגמה מסוכנת, צילום: אלעד גרשגורן המפקחת על הבנקים חדוה בר. זיהתה מגמה מסוכנת | צילום: אלעד גרשגורן המפקחת על הבנקים חדוה בר. זיהתה מגמה מסוכנת, צילום: אלעד גרשגורן

ההמלצות של בנק ישראל הן תוצר של ביקורות שערך הפיקוח על הבנקים. ביקורות אלו העלו כי חלק מהבנקים מיישמים חלק מהפרקטיקות אולם אין אחידות בענף. סביר להניח כי גם הבנקים הנוספים יחלו ביישום ההנחיות בתקופה הקרובה.

הבנקים לא מפרסמים את שיעור החשיפה שלהם לענף הרכב, אולם ניתן לקבל הערכה לגביו באמצעות נתונים שפרסם בנק ישראל על שיעור החשיפה הממוצע לענף הרכב בכלל המערכת (ראו תרשים).

לפי החישוב, היקף האשראי הצרכני של בנק לאומי לכלי רכב הוא כ־2.7 מיליארד שקל - כ־28% מהחשיפה לאשראי כלי רכב צרכני של כל המערכת הבנקאית. בגזרת האשראי העסקי, החשיפה של לאומי לענף הרכב היא כ־־3.9 מיליארד שקל - כ־15% מהחשיפה העסקית של המערכת הבנקאית לכלי רכב.

הנתונים שפרסם בנק ישראל על היקף האשראי הצרכני לכלי רכב הם נתונים מינימליים והן עשויים להיות גבוהים יותר, משום שאינם כוללים אשראי שמעמידים הבנקים לרכישת רכב במסגרת אשראי לכל מטרה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
בנק ישראל מפוצץ לכחלון את הבועה ?
כחלון סומך על מסים . האזרחים לקחו חובות למספר שנים אבל המס שולם למדינה מייידית . טוב שמרסנים את בועת האשראי . אבל בלי חובות כחלון לא יקבל את המסים שלו . מה יעשה כחלון ? ימציא מסים חדשים ? או שיגרום לעליית מחירי דירות שהמסים באים מהם ? גם בנק ישראל אשם כי הוא יצר את בועת האשראי עם 0% ריבית . צריך לפטר את כולם .
אני רק שאלה  |  24.07.17
לכל התגובות