אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מדוע חברות סיניות מחזרות כל כך אחרי חברות הביטוח הישראליות? צילום: אוראל כהן

מדוע חברות סיניות מחזרות כל כך אחרי חברות הביטוח הישראליות?

שיעור החדירה של ביטוחים שונים בסין הוא 3.5% בלבד; החברות במדינה מבקשות לפתח את השוק המקומי באמצעות רכישת חברות מנוסות

30.07.2017, 07:22 | סופי שולמן
מי עקשן יותר אדוארדו אלשטיין או דורית סלינגר? בשלב זה מדובר במלחמת התשה בין השניים, שמתנהלת באמצעות חברות סיניות שרוצות לרכוש את כלל ביטוח ורחוקה מלהסתיים.

קראו עוד בכלכליסט

ואולם, למרות סירובי המפקחת על הביטוח להעביר לידיים סיניות חברה שאמונה על חסכונות הפנסיה של אזרחי ישראל, ממשיכים באי.די.בי - השולטת בכלל ביטוח - להביא לשולחנה של סלינגר הצעות, תוך ניסיונות יצירתיים להצניע את זהותן הסינית.

מדוע חברות סיניות מחזרות כל כך אחרי חברות הביטוח הישראליות? הן לא, חברות סיניות פשוט מחפשות התרחבות גלובלית. ב־2016 זרם סכום אדיר של כ־200 מיליארד דולר החוצה מסין ושימש לרכישת חברות ברחבי העולם. מדובר בזינוק של יותר מ־50% לעומת 2015, וגם פרופיל הרכישות השתנה. לא עוד כאלה שפעילותן משיקה לחומרי גלם ותעשייה כבדה, אלא יותר שירותים.

ככל שרמת החיים בסין עולה ואזרחי המדינה מתחילים לצרוך יותר מוצרים ושירותים שבעבר כמעט לא נחשפו אליהם, מבינות גם החברות הסיניות ששם טמונות ההזדמנויות העסקיות שלהן. כבר היום תחום השירותים אחראי למחצית מהתמ"ג הסיני, כך על פי נתוני בנק HSBC. כך, למשל, כשהסינים התחילו לנסוע יותר לחו"ל, הענקיות הסיניות החלו להתעניין ברכישת רשתות בתי מלון גלובליות, כמו ניסיון הרכישה של רשת סטארווד.

אלשטיין וסלינגר, צילומים: עמית שעל אלשטיין וסלינגר | צילומים: עמית שעל אלשטיין וסלינגר, צילומים: עמית שעל

תחום הביטוח הוא רק עוד דגל שהסינים רוצים לנעוץ על המפה. על פי מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטה בסין, שוק הביטוח המקומי עדיין בתול בהשוואה למערב. שיעור החדירה של ביטוחים שונים בסין הוא 3.5% בלבד. נתונים אלה מעידים כי, לכאורה, רצון החברות הסיניות לפתח את שוק הביטוח הוא הגיוני, ואיך דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר באמצעות רכישת חברות מנוסות. פעילות שהאקטואריה והחיתום אינה קלה ל"העתקה", כמו שנטען שחברות סיניות עושות במגזר הטכנולוגי, אלא מאלצת להכניס יד לכיס.

מתחילת השנה הודיעו חברות סיניות על 87 רכישות בארה"ב, עלייה לכאורה מול 77 עסקאות ב־2016, אך לא כולן יצאו לפועל. מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן חל שינוי בגישת הרגולטור האמריקאי להצעות רכישה מסין, ולפי פרסום של סוכנות בלומברג הרשויות ביטלו לא פחות מתשע רכישות בתחומים שונים. העסקה המפורסמת ביותר שתקועה בוועדה להשקעה זרה של ארה"ב היא הצעה לרכישת חברת הביטוח שבקשיים ג'נוורת' (Genworth) בידי תאגיד סיני ב־2.7 מיליארד דולר.

בדומה למצב בישראל העסקה תקועה עוד מסוף 2016, אך בשונה מאצלנו היא דווקא קיבלה אישור מהרגולטור המקצועי בביטוח ומתעכבת כנראה מסיבות פוליטיות, הקשורות למאזן התשלומים בין סין לארה"ב. בכל אופן, סלינגר יכולה להרגיש בחברה טובה בכל הקשור להתמהמהות באישור עסקות למכירת חברות ביטוח. גם הממשל של טראמפ נוהג כך.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות