אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יהיה גם רכב חשמלי: שלמה SIXT ואופרייט ליס זכו במכרז של חברת החשמל צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

יהיה גם רכב חשמלי: שלמה SIXT ואופרייט ליס זכו במכרז של חברת החשמל

שתי חברות הליסינג יספקו לחברת החשמל 1,200 רכבים תמורת 150-140 מיליון שקל. מדובר בפעם הראשונה שבה חברת החשמל יוצאת למכרז ליסינג. עד היום החזיקה החברה צי של 3,000 רכבים בשל התנגדות ועד העובדים למעבר לצי ליסינג

31.07.2017, 08:21 | ליאור גוטמן ותומר הדר

שלמה SIXT ואופרייט ליס הן הזוכות במכרז הליסינג של חברת החשמל שפורסם לפני כחודשיים, כך נודע ל"כלכליסט". מכרז הליסינג של חברת החשמל נחשב לאחד מהמכרזים המבוקשים במשק נוכח היקפו וזהות הלקוח, מה שגרם ל־5 חברות ליסינג להגיש מועמדות.

קראו עוד בכלכליסט

שלמה SIXT ואופרייט ליס יספקו לחברת החשמל במשך שלוש שנים 1,200 רכבים בשתי פעימות שוות עם הפרש של חצי שנה עד שנה בין כל פעימה תמורת 140—150 מיליון שקל. בין הדגמים שיוצעו לחברה צפויים להיכלל טויוטה פריוס, מאזדה 6 ורנו קליאו.

כמו כן, יוצע לחברה רכב ניסאן ליף — מכונית חשמלית משפחתית שמשווקת בישראל בהיקף מצומצם. השימוש בדגם זה עשוי לצמצם את הוצאות התחזוקה של חברת החשמל באופן ניכר. כיום חברת החשמל היא אחד הגופים היחידים שרשאים להתקין עמדות טעינה למכוניות חשמליות דוגמת ניסאן ליף.

לחברת החשמל יש כיום צי של 3,000 רכבים (לא כולל רכבי תפעול) בבעלותה וההערכות הן שהחברה תמנף את המכרז הנוכחי כדי להחליף את כל צי הרכב שלה למכוניות ליסינג. ככל הנראה, המהלך יתפרס על פני כמה שנים ויימשך עד לסוף העשור.

מכוניות של שלמה SIXT מכוניות של שלמה SIXT מכוניות של שלמה SIXT

מבחינת חברת החשמל, החלפת 1,200 רכבים מהצי שלה ברכבי ליסינג תאפשר לה לצמצם את עלות הסעיף בספרים שלה ב־30—40 מיליון שקל. אם כי במונחים של חברת החשמל, שלה תקציב תפעול של 30 מיליארד שקל בשנה, מדובר בסכום שלא ישפיע באופן משמעותי על המאזן.

לטענת החברה, פיצול הזכייה בין שתי החברות יבטיח לה קבלת שירות שכירת רכבים וגיבוי תוך שמירה על מחיר אטרקטיבי של הרכבים. כמו כן, לטענת חברת החשמל, עצם המעבר לרכבי ליסינג צפוי לא רק להפחית את עלויות הקנייה של הרכבים ואת עלויות הטיפול בהם, אלא אף להביא להתייעלות במוסכי החברה.

עבור חברת החשמל מדובר בפעם הראשונה שבה היא יוצאת במכרז ליסינג. בעבר החברה נמענה מהחזקת צי רכבי ליסינג והעדיפה להחזיק מכוניות בבעלותה משום שוועד העובדים התנגד למעבר לצי ליסינג. לוועד העובדים יש שתי סיבות מרכזיות להתנגדות — המוסכים הפנימיים בחברה הופעלו על ידי עובדים של החברה ואף חייבו העסקת נהגים שיטפלו ברכבים שבבעלות חברת החשמל. עתה, עם המעבר לצי רכבי ליסינג, ייתכן שחלק ממערך הנהגים יועבר מתפקידו או יפוטר.

לפני פחות משנה הסירו העובדים את התנגדותם העקרונית ובנובמבר האחרון החל פיילוט ליסינג שבמסגרתו נשכרו 30 כלי רכב לבכירי החברה.

תגיות