אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד האוצר יצמצם את ההטבה לקטנועים עם 3 גלגלים צילום: Patrick Curtet

משרד האוצר יצמצם את ההטבה לקטנועים עם 3 גלגלים

ממסמך ששלח משרד האוצר ליבואני האופנועים עולה כי החל מאוגוסט ההטבה לרוכשי קטנועים תלת־גלגליים, שעומדת על 3,000 שקל, תבוטל

31.07.2017, 08:45 | תומר הדר

משרד האוצר יצמצם את הטבת המס שניתנת כיום לרוכשי קטנועים תלת־גלגליים, כך עולה ממסמך שנשלח בשבוע שעבר ליבואני האופנועים בישראל. לפי המסמך, יבואני אופנועים שמשחררים מהמכס קטנועים תלת־גלגליים לא יוכלו עוד לקבל את הטבת המס הקבועה בחוק שניתנת לקטנועים בעלי מערכת בטיחות ABS ושעומדת על 3,000 שקל.

קראו עוד בכלכליסט

הטבת המס ניתנה לראשונה לפני שלוש שנים במסגרת רפורמה של משרד האוצר בתחום המס על קטנועים ואופנועים. במסגרת הרפורמה בוטלה ההבחנה שהיתה נהוגה עד אז במס קנייה בין קטנוע לאופנוע, וחישוב המס עבר לשיטה חדשה שמתבססת על הספק המנוע. אחד מסעיפי הרפורמה המהותיים נגע לקטנועים תלת־גלגליים.

קטנוע עם 3 גלגלים, צילום: Patrick Curtet   קטנוע עם 3 גלגלים | צילום: Patrick Curtet קטנוע עם 3 גלגלים, צילום: Patrick Curtet

מטרת סעיף זה היתה לקדם את השימוש בכלים אלו משום שבשל הגלגל השלישי שלהם הם בטוחים יותר לשימוש ובדומה לאופנוע רגיל הם חוסכים שימוש במכוניות - מה שמביא להפחתת הגודש בכבישים והפחתת מצוקת החניה. מהמסמך שלח משרד האוצר עולה כי הרפורמה עצמה תוארך בשנה, אך ללא הסעיף שמעניק הטבת מס לרוכשי הקטנועים התלת־גלגליים.

לדברי גורמים בענף, הסיבה לכך היא שבאוצר מבקשים ליהנות מהכנסות גבוהות יותר ממכירות הקטנועים התלת־גלגליים שעלו הודות להטבת המס שהפכה אותם לאטרקטיביים יותר. לדברי אותם גורמים, ההטבה שינתה את הענף: לפני שהיא ניתנה היבואנים ייבאו ארצה בעיקר קטנועים תלת־גלגליים יוקרתיים שמחירם עמד על 50 אלף שקל ומעלה, אך לאחר שההטבה ניתנה היבואנים החלו לייבא גם קטנועים במחירים נמוכים יותר, מה שהפחית את הכנסות המדינה ממסים.

"לא יתכן שמדינת ישראל תחליט על מתן הטבה כדי לקדם כלי תחבורה שהוא חסכוני, חוסך פקקים ושיכול להתאים לנהגים שמבקשים לנטוש את המכונית, ואז תבטל את ההטבה לאחר שנתיים בלבד", אומרים בסביבת היבואנים. בנוסף, לדבריהם ההפסד של המדינה אינו גדול. להערכת היבואנים, בשנה שעברה נמכרו בישראל 600 קטנועים תלת־גלגליים - מספר גבוה משמעותית ביחס ל־2015, אך כזה שמגלם אובדן הכנסות ממסים למדינה בהיקף של 1.8 מיליון שקל בלבד. לשם השוואה, בשנה שעברה הכנסות המדינה מיבוא רכב הסתכמו ב־12.3 מיליארד שקל.

תגובת רשות המסים: כשהופעלה לראשונה הטבת מס הקניה על כלים תלת גלגליים בסך 3,000 שקל, במסגרת הוראת שעה שהסתיימה ב- 30.06.2017, יובאו לארץ כלים יקרים יחסית, עבורם הפחתת המס הייתה משמעותית עם זאת לא הביאה לביטול מוחלט של מס הקניה. לכשנבחן הצורך להאריך את הוראת השעה, ראינו כי השוק השתנה, יש בו כלים זולים יותר, חלקם אף נהנים ממיסוי מופחת של 25% בשל הספקם, ולכן לעתים נוצר מצב בו למעשה כלים אלה לא משלמים כלל מס קניה. מאחר שבמתן ההטבה הכוונה לתמרץ שימוש בכלים אלה אך לא לפטור אותם לחלוטין ממס, הוחלט להאריך את הוראת השעה המעניקה את ההטבה אך להגביל אותה עד למחצית סכום המס או 3,000 שקל, לפי הנמוך משניהם. ההנחיה שפורסמה בימים האחרונים הינה טכנית ומאפשרת את הוראת השעה בעניין שפורסמה לפני כחודש".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
מדינה סתומה: תורידו את הביטוחים ומיסוי על אופנועים וקטנועים
עד נפח מסוים (למשל עד 600 סמ"ק) תורידו את המיסוי ב 50-70 אחוזים, תורידו את הביטוח החובה האדיוטי מסכום הזוי והמון אנשים יעברו לאופנועים וקטנעים. אבל לא - הם רק יבטלו את ההנחות, יבטלו את ההטבות, יעלו מחירי ביטוח ואחרי זה ישברו את הראש מה לעשות עם המדינה שעומדת בפקקים. אדיוטים לא שפויים
אא  |  21.12.17
11.
אני רוכב אופנוע גדול 35 שנה - הקטנוע תלת גלגלי חשוב מאד לבטיחות הרכיבה
אמנם אני מעדיף אופנוע טורינג לשימוש האישי שלי אבל הכלים התלת גלגליים חוסכים למדינה מיליוני שקלים כל שנה. החיסכון בתאונות הרבה יותר גדול מהכנסות המס על כלים לא ראויים כמו כל מיני קטנועים חרא של שני גלגלים. במדינה שהפקידים מנהלים במקום המדינה אנחנו נהרגים בגלל הטימטום. כלים תלת גלגליים הם יותר בטוחים מאופנועים וחשיבותם לחיסכון ימי אשפוז היא מכרעת.
נעם , סוזוקי  |  31.07.17
10.
למה למען השם צריך לעודד כלי רכב שכל כך מסוכן לרוכבו?
חסכון בדלק וחנייה חשובים הרבה פחות (ואפילו כספית שווים הרבה פחות) מחיי אדם. כל הכלים הקטנים פגיעים מאוד לתאונות והרוכבים שלהם לא מוגנים בכלל (קסדה עוזרת קצת ויש בינהם שמאמינים שז'קט העור שלהם ישמור עליהם ...) למה המדינה צריכה לעודד כלי רכב שהורג את הנוסע בו? למה המדינה צריכה לעודד צעירים להתאבד על הכביש?
אורי  |  31.07.17
לכל התגובות