אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השביתה במזרחי טפחות: לווי המשכנתאות עשויים להיפגע צילום: אוראל כהן

השביתה במזרחי טפחות: לווי המשכנתאות עשויים להיפגע

יועצי משכנתאות טוענים כי השביתה של עובדי הבנק בעל נתח הפעילות הגדול ביותר בשוק פוגעת במבקשים לקבל הצעות משכנתא או לסיים את הליך נטילת ההלוואה, וגם בלווים שצריכים להעביר את התשלומים. מזרחי טפחות: "פייק ניוז"

07.08.2017, 20:19 | ענת דניאלי ורעות שפיגלמן

מחר (ג') תיכנס השביתה בבנק מזרחי טפחות ליומה השישי ובכך יושלם שבוע של שביתה. לאורך ימי השביתה, למרות שמתוך 135 הסניפים - מרביתם פתוחים, הרי שבפועל ניתן ללקוחות חלק מצומצם מאוד מהשירותים. השביתה בבנק מזרחי טפחות מתחילה להשפיע גם על רוכשי הדירות ולווי המשכנתאות בבנק.

קראו עוד בכלכליסט

בתור השחקן בעל נתח הפעילות הגדול ביותר בשוק המשכנתאות (37%), לקוחות הבנק ומי שמבקשים לקבל הצעה למשכנתא, נתקלים בקשיים לאורך ימי השביתה האחרונים, כך ממידע שהגיע לידי "כלכליסט".

משיחות "כלכליסט" עם יועצי משכנתאות עולה ההבנה כי ישנן שלל בעיות בסגירת משכנתא לאחר קבלת הצעה מהבנק שתקפה למשך 12 ימים בלבד.  אחת הבעיות נוגעות לתהליך הSHOPPING אותו מבצעים המבקשים ליטול משכנתא. ברגע שמשק בית קיבל הצעת משכנתא מבנק מסוים, עומדים לרשות אותו משק הבית 12 יום על מנת להחליט האם לקבל את ההצעה או לא.

במהלך פרק הזמן הזה נוהגים רבים ממבקשי המשכנתאות לבצע שופינג בבנקים השונים על מנת לקבל הצעות נוספות ולהשוות ביניהן. כיוון שבמזרחי טפחות ניתנים במהלך השבוע האחרון שירותים בנקאיים באופן מצומצם יותר, ישנו קושי בביצוע מהלך השופינג במסגרת הזמן שעומד לרשות נוטלי המשכנתאות.

הפגנת עובדי הבנק (ארכיון), צילום: אוראל כהן הפגנת עובדי הבנק (ארכיון) | צילום: אוראל כהן הפגנת עובדי הבנק (ארכיון), צילום: אוראל כהן

ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי זמני ההמתנה למוקד המשכנתאות הטלפוני ארוכים מהרגיל. נציין כי בהתאם להוראת בנק ישראל מתחילת חודש יולי האחרון, פרק הזמן עתיד להיות מוכפל ל-24 יום במקום 12 יום, אך ההוראה טרם מיושמת בבנקים השונים.

בעיה נוספת היא ביחס ללווים פוטנציאלים בשלב מתקדם בהליך נטילת המשכנתא, הנמצאים ללא יכולת להגיש מסמכים לצורך סיום הליך נטילת המשכנתא ואישורה - רישום לטאבו, חתימת המוכרים, הזמנת שמאי הבנק ומעבר המסמכים לחתם ואישורם.

בנוסף, העלו היועצים את הקושי בתשלום שוברי הפנקס של המשכנתא - שעשוי להוביל לפיגור והשלכות עתידיות לאותם הלווים. ״כל מי שבתהליך לקיחת משכנתא בבנק מזרחי טפחות ועבר את שלב פתיחת התיק למשכנתא, נתקע ללא מענה או יכולת להגיש מסמכים.

"לאחר פתיחת התיק, הבנק מוסר ללווים משימות שיש לבצע כדי לקבל את כספי המשכנתא, בהם מסמכי רישום לטאבו מהבנק, מסמכים לחתימת המוכרים, הזמנת שמאי של הבנק ועוד. השביתה יוצרת מצב שאנשים שנמצאים בשלב מתקדם תקועים ולא עומדים במועדי חוזי הרכישה שהם התחייבו אליהם. בין אם לקבלן בדירה חדשה או לאדם פרטי בעסקת יד שנייה״, הסביר יועץ המשכנתאות שרון ימטוביץ׳.

לדברי ימטוביץ׳, נוצר מצב של חוסר וודאות בקרב רוכשי הדירות והמוכרים בשוק הדיור כתוצאה משביתת העובדים והכספים שעשויים לא להגיע בזמן. ״יש לי לווים בטיפולי שצריכים להעביר כספים עד ל-15 בחודש לביצוע רכישת דירה יד שנייה. כרגע צפוי עיכוב בהעברת הכספים, שמשמעו שהמוכרים מתעכבים בהעברת הכספים לרכישת הבית שלהם (משפרי דיור). אותם הלווים לא מקבלים מענה מכיוון שעליהם להעביר את המסמכים לצורך סגירת המשכנתא לבנק, ואחרי החיתום משתחרר הכסף לחשבון. אבל אם השביתה תימשך אין מי שיעביר את המסמכים הסופיים שמשמעותם קבלת המשכנתא בפועל – כך שלא יועברו הכספים לצורך הרכישה בזמן״.

ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי היום (ב') פונים למוקד המשכנתאות הטלפוני שביקשו להשיג נציגי שירות של טפחות סוכנות לביטוח של הבנק, לא הצליחו לקבל מענה ושיחתם נותקה.

סניף של מזרחי טפחות, צילום: עמית שעל סניף של מזרחי טפחות | צילום: עמית שעל סניף של מזרחי טפחות, צילום: עמית שעל

חשש מפיגורי משכנתאות בעקבות עיצומי הטלרים והמענה החלקי בטלפון

אבי יוסופוב, יועץ משכנתאות ובעלי חברת "משכנתא משתלמת", הסביר ששביתת העובדים בעלת השפעה על שירותי הבנק שעשויה להוביל לפיגור תשלומי המשכנתא בקרב לווים, ובעלת השפעה מכרעת על העתיד. ״מי שרוצה לשלם את המשכנתא בשוברים בקופת הטלר - אין לו את האפשרות. רוב עמדות טלרים לא פעילות ולכן לא ניתן בצורה פיזית לשלם את תשלום הפנקס. אפשר באמצעות המוקד, אך גם זאת בעיה - אין כמעט מענה כשהמוקדים לא כל כך פעילים כרגע. כל יום של פיגור משמעותו עלויות ריבית והצמדה לאותו הלווה. כמו כן, לא יהיה ניתן למחזר משכנתא או לקחת הלוואה נוספת לכל מטרה״.

השביתה משפיעה גם על רישום הנכס בטאבו ובמיוחד במצב בו יש לבצע תיקון במסמכים, כמו טעות במספר הגוש או החלקה. לדברי יוספוב, ״כשמזינים את פרטי הנכס, יש מצבים שבהם הגוש והחלקה שונים. ביום רגיל אין בעיה, ואפשר לשנות את הרישום בבנק. כעת, בזמן השביתה, זה יותר מורכב".

יוספוב הוסיף כי גם במצב בו אי מי רוצה למחזר משכנתא, יש צורך בהוכחת יתרות בבנק. במקרה שהלווה מנהל את חשבונו במזרחי טפחות - הוא לא יוכל לעשות כן.

מלחמת גירסאות בין הוועד לבין הנהלת הבנק

ביחס לשביתה עצמה, ממשיכה מלחמת הגירסאות בין הוועד לבין ההנהלה. כך, בעוד שלפי מצג ההנהלה כ-1,800 עובדים הגיעו היום (ב') לעבודה ביחידות הבנק השונות ובסניפים, כאשר חלק ניכר מתוכם הם עובדים שתחת ההסכם הקיבוצי ושמגיעים לעבודה למרות השביתה, וששירותים מסופקים בסניפים המאויישים על ידי בנקאיים מסחריים ובנקאי משכנתאות, הרי שלגרסת הוועד ועובדי הבנק עצמו הנוכחות והשירותים בסניפים ניתנים בצורה דלה מאוד - גם בתחום המשכנתאות.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בנק ישראל מקבל דיווחים שוטפים מהנהלת מזרחי טפחות אודות השפעת ההשבתה על מתן השירותים הבנקאיים. מהדיווחים עולה שאין פגיעה מהותית בפעילות המשכנתאות של הבנק".

מבנק מזרחי טפחות נמסר בתגובה: "לאחר שנכשל ולא הצליח להביא להשבתה מלאה של הבנק, עבר ועד העובדים להפיץ ״פייק ניוז״ על הבנק. גם במצב של שביתה, מצליח הבנק לבצע משכנתאות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ביום, בדומה לביצועים השגרתיים. 95% מסניפי הבנק מעניקים מדי יום שירות מלא לכ-5,000 לקוחות בתחום המשכנתאות, כולל מענה ללקוחות הנמצאים בפיגור.

"בניגוד לטענות הוועד, מערך החיתום פועל באופן מלא וכמובן גם הסוכנות לביטוח שעובדיה כלל אינם חברים בוועד העובדים. הבנק מפעיל מערכת חדשנית לקביעה וניהול של פגישות, שבאמצעותה מתקיימות מאות פגישות בסניפים מדי יום עם לקוחות, כך שגם הטענה הזו חסרת שחר. לסיום, אנו מקפידים לעמוד בהוראות בנק ישראל. במקרים בהם יחול עיכוב בביצוע ההלוואה מסיבות שלא קשורות ללקוחות, תוארך תקופת שמירת הריבית".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

17.
איפה נשמע כזה דבר בעולם? שבנק שובת שבוע שלם ואין שירות ללקוחות!!!!
אנחנו מחכים כל יום שעה וחצי על הקו עד שיענו לנו וגם אז אומרים לנו שאין מה לעשות ואין עם מי לדבר! הנהלת בנק מזרחי משקרת, הסניפים בכלל לא מתפקדים. זו פשוט חוצפה להמשיך להעמיד פנים שהכל מתפקד כשורה. במקום לפתור את המצב ולסייע ללקוחות הבנק אין להם בושה להגיד לנו שהם לא יודעים אם יוכלו לטפל בהעברת משכורות לעובדי החברה. הזוי.
רחל  |  09.08.17
לכל התגובות